Inwestycje rowerowe w Poznaniu


Poznań ma jeden z najwyższych w Polsce zmierzony udział podróży rowerem. Ostatnie oficjalne dane pochodzą z 2018 roku i wówczas było to 8 procent. Od tego czasu znacznie się on jednak zwiększył. Na podstawie danych z liczników rowerowych można oszacować, że ruch ten przekroczył już 10% wszystkich podróży po mieście.

W różnych częściach Poznania usytuowanych jest 36 urządzeń zliczających przejeżdżających obok rowerzystów. Przez niecałe osiem miesięcy tego roku było to ponad 6,5 miliona przejazdów. Dla porównania w całym zeszłym roku zliczono 8,7 miliona. Trudno jednak porównywać te liczby, ponieważ z uwagi na prowadzone inwestycje nie działały liczniki na placu Wolności, Solnej i Kórnickiej. Widać, że ruch rowerowy wzrasta z każdą ukończoną inwestycją.

– Siłą Poznania jest to, że realizuje się sieć miejskich tras rowerowych zgodnie ze zbadanymi priorytetami i w wysokiej jakości. Każda kolejna trasa wzmacnia cały system. Na ulicach takich, jak Grunwaldzka, gdzie jeszcze parę lat temu ruchu rowerowego prawie nie było, teraz bite są rekordy w tysiącach przejazdów dziennie. To poznanianki i poznaniacy, którzy zaczynają wybierać rower w codziennych przejazdach, oszczędzając czas, pieniądze, dbając o zdrowie i odciążając przeciążoną miejską infrastrukturę – mówi Tadeusz Mirski, prezes Stowarzyszenia Rowerowy Poznań. – Poznań wysunął się na pozycję lidera wśród polskich miast, ale nawet u nas wciąż w śródmieściu są osiedla, którym brakuje dobrego skomunikowania na rowerze. Potrzebne jest przyspieszenie, bo kolejka potrzebnych inwestycji się wydłuża. Rowerowa trasa wzdłuż PST do Mostu Teatralnego według badań ma być najpopularniejszą trasą w mieście, a jeszcze nie mamy dla niej żadnego projektu. Brakuje Rowerowej Trasy Łazarskiej, czyli połączenia z dworcem kolejowym i centrum od strony Dolnego Łazarza i południowych osiedli. Czekamy na trasy wzdłuż ul. Przybyszewskiego oraz podłączenie do sieci M1, Szczepankowa i Śródki. Przed prezydentem i jego zespołem wciąż jest mnóstwo pracy, ale dotychczasowe projekty pokazują, że warto i ta praca przynosi miastu owoce.

ZDM, RB

Więcej na kolejnych stronach tego artykułu:

Dodaj komentarz