Inwestycje dostępne dla wszystkich


Przystanki z interaktywnymi znacznikami

Przyjazne rozwiązania dla osób z dysfunkcją wzroku znajdziemy np. przy trasie tramwajowej na Naramowice. Zastosowano tam Totupoint – system pomagający osobom niewidomym i słabowidzącym pewniej poruszać się w obrębie przystanków. Po raz pierwszy w Polsce tego typu system został wprowadzony na całej trasie tramwajowej. Niewielkie kostki, współpracujące z aplikacją na smartfony, zamontowano na przystankach. Znacznik jest wykrywany i aktywowany przez aplikację – kiedy osoba się do niego zbliży, usłyszy nazwę przystanku i kierunek ruchu. Komunikat głosowy aplikacji Totupoint pełni także funkcję przywołującą – dzięki niemu możliwe jest łatwe odnalezienie przycisku informacji pasażerskiej, co dla osób niewidomych i niedowidzących może stanowić problem. Aplikacja zawiera również opisy poszczególnych miejsc, które pozwalają poznać topografię danego przystanku oraz zorientować się w przestrzeni. Zapoznać się z opisami miejsc można nawet w domu – za pomocą aplikacji lub na stronie internetowej systemu, co pozwala np. zaplanować podróż.

Podczas inwestycji polegających na przebudowie np. chodników, przystanków, jezdni, także są stosowane rozwiązania dla osób z niepełnosprawnościami. Przykładowo na słupach tablic informacji pasażerskiej znajdują się przyciski, które wyzwalają głosową informację o odjazdach tramwajów. Stosowane są także fakturowe oznaczenia nawierzchni, np. żółte maty z wypustkami przed przejściami dla pieszych. Z myślą o osobach z dysfunkcjami wzroku wprowadza się udźwiękowioną sygnalizację świetlną w rejonie przejść. Tam, gdzie teren jest nierówny, stosowane są pochylnie, przewidziane są np. przy powstających mostach Berdychowskich. Z kolei w ramach węzła Grunwaldzka przy schodach działają także dwie windy. Można nimi dotrzeć np. z poziomu jezdni ul. Grunwaldzkiej na peron kolejowy, również przy współpracy ze wspomnianym systemem Totupoint.

Więcej na kolejnych stronach tego artykułu:

Dodaj komentarz