Inauguracja sezonu w Teatrze Wielkim


W związku z kontynuacją remontu sceny głównej Teatru Wielkiego w Poznaniu działania artystyczne w sezonie 2022/2023 będą realizowane w różnych przestrzeniach: koncertowe wykonania oper odbędą się w Auli Uniwersyteckiej, na premiery spektakli operowych teatr zaprosi widzów na Międzynarodowe Targi Poznańskie, ponadto przed nami premiera baletowa w Auli Artis, spektakle i koncerty kameralne w Sali Drabowicza i na foyer teatru, nie zabraknie również projektów dla najmłodszych melomanów – koncertów, spotkań i warsztatów. Inauguracja sezonu odbędzie się w niedzielę, 11 września, w Auli Uniwersyteckiej, o godz. 18:00 – podczas koncertu zabrzmi przejmujące dzieło mistrza włoskiej opery Giuseppe Verdiego, Messa da Requiem. Orkiestrę i Chór poznańskiej Opery poprowadzi jej dyrektor muzyczny, Maestro Marco Guidarini, a w partiach wokalnych wystąpią znakomici soliści: Iwona Sobotka (sopran), Gosha Kowalinska (mezzosopran), Dominik Sutowicz (tenor) i Rafał Korpik (bas).

Renata Borowska-Juszczyńska, dyrektor Teatru Wielkiego w Poznaniu, o sezonie artystycznym 2022/2023 „Opera bliżej”: to hasło, które najlepiej opisuje nadchodzący sezon, w pełni oddając plany repertuarowe. Tak jak w poprzednich latach udajemy się w podróż: wystąpimy w różnych miejscach Poznania i – dzięki wsparciu Urzędu Marszałkowskiego Województwa Wielkopolskiego – regionu. Odwiedzimy, m.in. Piłę, Konin, Buk, Damasławek i Przeźmierowo. Czekają nas również dalsze wyprawy. Zaprezentujemy koncertowe wykonanie „Parii” Stanisława Moniuszki w Warszawie, Łodzi i Berlinie. Szczególnie ostatnia destynacja jest dla nas istotna. W końcu Moniuszko, patron sceny pod Pegazem, studenckie lata spędził w mieście nad Sprewą.

Hasło „Opera bliżej” wypływa z przekonania, że opera i balet powinny żywo reagować na rzeczywistość. Czujemy się zobowiązani    nie    tylko    wobec    naszych    widzów,    ale    także    wobec    artystów,    którzy    ze    względu na wojnę zostali zmuszeni do opuszczenia swojego kraju. Razem ze Stowarzyszeniem Kulturalnym „Pegaz” realizujemy program wsparcia dla ludzi teatru – „Opera Helps U”. Pragniemy, aby uczestnicy programu mogli rozwijać swój talent, pasję i umiejętności w miejscu bezpiecznym i im najbliższym – w teatrze. Nasze wsparcie kierujemy nie tylko do śpiewaków i tancerzy, ale pomagamy również tym, którzy nie występują na scenie. Wspieramy rzemieślników teatralnych, scenografów, dekoratorów, pianistów i dramaturgów. Ambasadorami programu „Opera Helps U” zostały wybitne osobowości świata opery: Olga Pasiecznik (śpiewaczka), Jacek Kaspszyk (dyrygent), Nicolas Payne (dyrektor stowarzyszenia Opera Europa) oraz Christina Scheppelmann (dyrektor Seattle Opera).

Koncentrując się na haśle „Opera bliżej” Teatr Wielki uczestniczy w programie Next Stage, prowadzonym przez stowarzyszenia Opera Europa i Fedora. Inicjatywa ta kładzie nacisk na zrównoważony rozwój, równość
społeczną    i     transformację    cyfrową.    Wierzymy,    że    opera    ma    znaczenie,    dlatego    nie    uciekamy przed nowoczesnością! Dbamy o rozwój publiczności. Od paru lat systematycznie kierujemy zaproszenie do osób z niepełnosprawnościami. W ostatnim sezonie realizowaliśmy projekt „Zamigaj Moniuszkę!” skierowany do środowiska Głuchych. Obecnie przygotowujemy się premiery spektaklu „Łabędzie” przygotowanego przez osoby niewidome i słabowidzące.

Jednocześnie jesteśmy przekonani, że ogromną wartością sztuki baletowej i operowej jest wyjątkowa możliwość filtrowania współczesnego świata poprzez tradycję i osadzenie w historii. Nie wyobrażam sobie, aby opera i balet nie reagowały żywo na teraźniejszość, dlatego premierowe propozycje repertuarowe powierzyłam uznanym i bezkompromisowym reżyserkom – Karolinie Sofulak („Rusałka”) i Ilarii Lanzino („Jawnuta”) oraz szczególnie wrażliwym choreografom – Danieli Cardim i Edwardowi Clugowi („Stabat Mater”). Wierzę, że ich wyjątkowa umiejętność odczytywania sensów skrywających się w operowych i baletowych dziełach i tym razem sprawi, że wszyscy będziemy bliżej opery.

Żyjąc teraźniejszością, nie zapominamy o historii i tradycji sceny pod Pegazem. Cykl koncertowych wykonań oper przygotowywany przez Marco Guidariniego w gościnnej Auli Uniwersyteckiej pozwala prezentować wokalne umiejętności solistów, takich jak m.in. Iwona Sobotka, Dominik Sutowicz czy Stanislav Kuflyuk. Oni obecnie tworzą historię Teatru Wielkiego tak, jak to robiła Antonina Kawecka. Tej wybitnej solistce, jego największej gwieździe, poświęcony będzie styczniowy koncert, który poprowadzi maestro Tadeusz Kozłowski. Natomiast Jacek Kaspszyk poprowadzi w marcu koncert, podczas którego usłyszymy dzieła Wajberga i Mahlera – ukochanych kompozytorów Gabriela Chmury.

Z Gabrielem Chmurą przez lata prowadziłam poznańską operę, głęboko wierząc, że możemy być bliżej naszych widzów, nieważne gdzie – pod Pegazem, na scenie Filharmonii Berlińskiej, w ascetycznym wnętrzu Kościoła Karmelitów na Wzgórzu św. Wojciecha, nowoczesnej Auli Artis czy domu kultury, gdzieś w Wielkopolsce. Opera ma znaczenie, zawsze…

Fot. Hieronim Dymalski

 

 

Dodaj komentarz