GOAP ma problemy i chce zwiększyć kredyt


Prognozowane wykonanie tegorocznego budżetu Związku Międzygminnego zamknie się nadwyżką około 1,5 mln złotych, jednak wynik bilansowy za mijający rok będzie ujemny i dla zapewnienia płynności finansowej w przyszłym roku niezbędne jest zwiększenie możliwości zaciągania przez Związek bieżących obciążeń finansowych z obecnych 15 mln zł do 25 mln zł. Takie rozwiązanie, wsparte niższymi kosztami odbioru odpadów, zapewni osiągnięcie na koniec 2015 r. nadwyżki bilansowej w wysokości miliona złotych, a w kolejnych latach, gdy oddana do użytku spalarnia zmniejszy także koszty zagospodarowania odpadów, przyniesie jeszcze większe oszczędności i umożliwi rozważenie obniżenia wysokości stawek opłat ponoszonych przez mieszkańców – mówił na dzisiejszej konferencji prasowej Mirosław Kruszyński, przewodniczący Zarządu Związku Międzygminnego „Gospodarka Odpadami Aglomeracji Poznańskiej”.

Koszt zwiększenia wysokości kredytu do 25 mln zł wyniesie rocznie 310 tys. zł, oznacza to 4 gr miesięcznie od każdego mieszkańca. Ustępujący Zarząd Związku przedstawi więc na Zgromadzeniu Związku, które zbierze się 30 grudnia br. i w którego skład wchodzi 8 przedstawicieli Poznania oraz po jednym reprezentancie gmin należących do Związku, wskazanych przez niedawno wybrane władze samorządowe, przyszłoroczny budżet przewidujący właśnie takie rozwiązanie.

Kruszyński omówił także koszty funkcjonowania poznańskiego systemu gospodarowania odpadami na tle systemów wprowadzonych w innych zbliżonych wielkością polskich aglomeracjach. Okazuje się, że koszty administracyjne ZM GOAP stanowią 6,1% ogólnych kosztów całego systemu, w Krakowie stanowią one 11,39%, w Łodzi 9,65%, a we Wrocławiu 6,79%.

Dziennikarzy interesowały również kwestie związane z wymianą pojemników oraz przejęciem od 1 stycznia 2015roku obsługi w poszczególnych sektorach przez firmy wybrane w przetargu. Ogółem do rozprowadzenia oba konsorcja FB Serwis i Remondis Sanitech mają ok. 130 tys. pojemników. W zdecydowanej większości dotarły one już na nieruchomości. Sygnały o braku pojemników oraz innych nieprawidłowościach są sprawdzane przez pracowników GOAP i wspólnie z wykonawcami podejmowane są działania do ich usunięcia. Opracowane są także przyszłoroczne harmonogramy odbioru odpadów, które są dostępne na stronach internetowych wykonawców oraz ZM GOAP.

Dodaj komentarz