Gmina Czerwonak chce wprowadzić elektryczne autobusy


W gminie Czerwonak, gdzie niemal połowa jej powierzchni to lasy, niska emisja to konieczność. Szansą dla niej są środki z funduszy unijnych w ramach ZIT.

Najpierw komunikacja

Samorząd konsekwentnie zmierza do tego, aby wszelkie procesy gospodarcze, a w szczególności rozwiązania komunikacyjne były jak najbardziej przyjazne środowisku. Obecnie trwa, największa w historii gminy Czerwonak koncepcyjna przebudowa funkcjonowania komunikacji. Celem jest skłonienie mieszkańców i odwiedzających do korzystania z transportu publicznego w miejsce własnych samochodów. Zadanie nie jest łatwe, bo na terenie gminy dominuje zabudowa jednorodzinna, a to oznacza w codziennym życiu pogląd, że praktyczniej jest poruszać się własnym pojazdem. Dlatego, niezależnie od strategicznego połączenia pomiędzy gminą a Poznaniem, powstaną nowe rozwiązania komunikacyjne, które umożliwią pasażerom swobodne i wygodne korzystanie z kolei metropolitalnej. Już niebawem ruszy przebudowa dworców w Czerwonaku, Owińskach, Bolechowie, a na ulicach pojawią się – jeżeli przyznane zostaną środki z funduszy unijnych w ramach ZIT pierwsze cztery autobusy z napędem elektrycznym.

– Czekamy na rozstrzygnięcie aktualnie trwających konkursów – zapowiada Paweł Geisler, prezes spółki komunikacyjnej Transkom. – Są one dla nas kluczowe w realizacji tego przedsięwzięcia. Bez nich nie jesteśmy w stanie zrealizować tak ambitnego i kosztownego projektu – argumentuje.

Nowe punkty przesiadkowe

Wraz z zakupem autobusów elektrycznych ze środków unijnych zaplanowana jest budowa nowej i przebudowa dotychczasowej infrastruktury. – Nieremontowane przez dziesięciolecia dworce kolejowe zostaną przebudowane i wyposażone w nowoczesne systemy informacji pasażerskiej, której obecnie bardzo brakuje – przekonuje Janusz Andrzejewski, zastępca wójta Czerwonaka. – Powstaną nowe autobusowe węzły przesiadkowe na terenie naszej gminy w Miękowie, Promnicach i Czerwonaku. Na tych węzłach, elektryczne autobusy będą mogły być doładowane, a przy przystankach oraz dworcach będą posiadały wybudowane parkingi dla rowerów i samochodów. Przystanki będą nowoczesne, wyposażone w rozwiązania energii odnawialnej, a przede wszystkim przyjazne pasażerom – wyjaśnia wójt Andrzejewski i dodaje, że jest przekonany, że pasażerowie to docenią i będą chętnie korzystać z komunikacji gminy.

Jeżeli uda się gminie pozyskać środki na zakup taboru elektrycznego, od ekologicznej komunikacji nie będzie już odwrotu. Jest to również szansa dla mieszkańców podpoznańskich gmin na rozwój, aby za kilka lat nie okazało się, że Poznań jako jedyny w metropolii dysponuje nowoczesnymi technologiami, a jego okolice zatrzymały się na komunikacji z kopcącymi dieslami.

Dodaj komentarz