„Przedwiośnie Baletowe” to nowy festiwal w Teatrze Wielkim w Poznaniu. W jego ramach od 15 do 22 lutego będzie można zobaczyć pięć spektakli.
Festiwal „Przedwiośnie Baletowe” to nowość w repertuarze Teatru Wielkiego w Poznaniu. Ideą projektu jest pokazanie nowych perspektyw tańca i kierunków, w których się rozwija. Festiwal będzie platformą artystycznych kreacji młodych twórców, których łączy świeżość spojrzenia na taniec, młodzieńcza energia i poszukiwanie nowych formy ekspresji. Obok debiutów choreograficznych istotnym elementem festiwalu będzie prezentacja choreografii wybitnych artystów o ugruntowanej pozycji. „Przedwiośnie Baletowe” to również nawiązanie do bogatej historii festiwalowej poznańskiego Teatru Wielkiego, a także do tradycji miasta w dziedzinie tańca – to tutaj narodziły się wielkie osobowości baletu klasycznego, tańca współczesnego i choreografii, które po dziś dzień inspirują i są uznawane za autorytety,
Festiwal otworzy spektakl „Spectrum 02″ – debiuty choreograficzne tancerzy Baletu Teatru Wielkiego w Poznaniu.
W tym projekcie dziewięcioro artystów baletu nie tylko tańczy i realizuje się w roli choreografów, ale też przygotowuje strategię komunikacji, materiały promocyjne, scenografię, dobiera muzykę, kostiumy etc. Takie podejście do spektaklu otwiera przed nimi nowe ścieżki kariery i pozwala odkryć nieznane dotąd formy ekspresji, nie tylko na scenie. Ubiegłoroczna edycja „Spectrum” pokazała, że kreatywność tancerek oraz tancerzy potrafi zaskoczyć i zachwycić publiczność. W programie festiwalu znalazł się również tryptyk baletowy „BER”, który poznańska publiczność po raz pierwszy zobaczy na wyremontowanej scenie teatru. Zaprezentowanie w jednym spektaklu prac Roberta Bondary, Martynasa Rimeikisa oraz ikony współczesnej choreografii, Alexandra Ekmana, z pewnością wzbudzi emocje widzów. Oprócz wydarzeń z udziałem Baletu Teatru Wielkiego w Poznaniu, w ramach „Przedwiośnia Baletowego” pojawią się gościnnie zespoły z Polski i zagranicy. Zobaczymy stworzony w tym sezonie artystycznym przez Krzysztofa Pastora Juniorski Zespół Polskiego Baletu Narodowego (PBN Junior), skupiający najbardziej utalentowanych młodych tancerzy, a także KOMOCO – projekt Sofii Nappi, choreografki, której talent i unikalny język choreograficzny docenia publiczność na całym świecie oraz jurorzy prestiżowych konkursów. Zespół kierowany przez Sofię Nappi zaprezentuje spektakl „Pupo”, którego premiera miała miejsce zaledwie miesiąc przed pokazem na poznańskim festiwalu. Pierwszą edycję „Przedwiośnia Baletowego” zamknie spektakl „Łabędzie”, wyróżniony nagrodą publiczności FEDORA 2023.
Zaangażowani w realizację spektaklu tancerze niewidomi, słabowidzący oraz poruszający się alternatywną motoryką przeniosą widzów do świata, gdzie liczy się wrażliwość, wzajemne zrozumienie, autentyczność i odwaga w wyrażaniu siebie.
„Mamy wielką nadzieję, że festiwal wpisze się na stałe w coroczny repertuar poznańskiej sceny i przeniesie nas w świat tańca – pełnego pasji, innowacji i inspiracji, sprawiając, że taniec i balet będą bliższe i bardziej przystępne dla naszych widzów niż kiedykolwiek”, mówi Robert Bondara, choreograf i kierownik Baletu Teatru Wielkiego w Poznaniu.
Zapraszamy na pierwsze w historii Teatru Wielkiego w Poznaniu „Przedwiośnie Baletowe”!
PROGRAM FESTIWALU
„SPECTRUM” 02 czwartek, 15.02.2024, godz. 19:00
Po raz drugi tancerze i tancerki Teatru Wielkiego w Poznaniu staną przed możliwością zrealizowania samodzielnego projektu choreograficznego. Drugi, a zarazem pierwszy, ponieważ tym razem .Spectrum” zostanie zaprezentowane na wyremontowanej scenie pod Pegazem, co na pewno stworzy dodatkowe wyzwania, ale również przysporzy twórcom i widzom wielu artystycznych wrażeń. Podobnie, jak poprzednio, realizacją projektu zajmują się tancerze. Jak podkreślają młodzi choreografowie, ten wieczór to wyzwanie, możliwość
rozwoju, zdobywanie doświadczenia, rozwijanie kreatywności, ale również refleksja, podróż, pogłębianie relacji oraz wspólna praca.
„JUVENALIA” – GOŚCINNY SPEKTAKL POLSKIEGO BALETU NARODOWEGO JUNIOR
niedziela, 18.02.2024, godz. 18:00
W sezonie 2023/2024 Polski Balet Narodowy sięgnął po dodatkową dawkę energii w osobach dziesięciorga młodych tancerzy, tegorocznych wychowanków szkół baletowych. Dzięki wsparciu MKiDN realizowany jest projekt PBN Junior, będący nową inicjatywą Krzysztofa Pastora, dyrektora Polskiego Baletu Narodowego. Juniorzy, głównie wychowankowie polskich szkół baletowych, otrzymują specjalną opiekę pedagogiczną doświadczonych artystów PBN, biorą udział w przedstawieniach zespołu oraz w warsztatach mistrzowskich prowadzonych przez zaproszonych baletmistrzów zagranicznych. W miarę upływu czasu Juniorzy będą mieli szansę dołączenia do zespołu PBN lub starania się o angaż w innych teatrach.
W programie:
„Eine Kleine Nachtmusik” | choreografia: Antonio Lanzo j muzyka: Wolfgang Amadeus Mozart
„The End ff Ali Our Exploring” | choreografia: Gianni Melfi | muzyka: Max Richter „Srebrne jezioro” (z baletu „Kurt Weill”) | choreografia: Krzysztof Pastor | muzyka: Kurt Weill („Es ist keine Spur” z „Der Silbersee”) „A Blurry Reflection” | choreografia: Kristóf Szabó | muzyka: Edward Elgar (Koncert wiolonczelowy e-moll op. 85) „Juvenalia” | choreografia: Krzysztof Pastor | muzyka: John Adams („The Chairman Dances”).
„PUPO” – KOMOCO / SOFIA NAPPI
wtorek, 20.02.2024, godz. 19:00
W języku włoskim „pupo” odnosi się zarówno do słowa „dziecko”, jak i do słowa „kukiełka”. Nowe dzieło Sofii Nappi jest inspirowane Pinokiem, czyli drewnianą marionetką, która bardzo chciała stać się prawdziwym chłopcem.
Autorka skupia się na metamorfozie kukiełki – na tym, jak przebiega jej powolna przemiana z jednej postaci w drugą; oraz na tym, jak naiwne dziecko dorasta i nie pozwala już innym sobą manipulować. Znana na całym świecie książka dla dzieci Carlo Collodiego zainspirowała młodą włoską choreografkę do stworzenia nowoczesnej opowieści o dorastaniu, w której skojarzenia budzą także baśniowe postacie, takie jak Lis i Kocur, gadający Świerszcz i Błękitna Wróżka.
Język choreograficzny Sofii Nappi łączy w sobie dziki, luźny styl tańca izraelskiego, jaki znamy z języka ruchowego „Gaga” Ohada Naharina i z twórczości Hofesha Shechtera, z elementami breakdance, takimi jak locking lub popping. Za pomocą drobnych gestów i migotliwych motywów przewodnich, osadzonych w często przedstawianej, niepohamowanej chęci bycia w ruchu, choreografka nawiązuje do rozwoju osobistego i zyskiwania świadomości. Nappi nie uprawia pantomimy, lecz włącza do swojego tańca minimalistyczne obrazy – szalone drżenia marionetki czy pociąganie za sznurki i manipulację nią, błyskawicznie rosnący nos, uwodzicielskie kroki tanga czy ruchy zwierząt. Białe maski, które w tajemniczy sposób pojawiają się i znikają na twarzach bohaterów, nawiązują do stereotypów i krytyki społecznej starej włoskiej comedii dell’arte. Spektakl „Pupo” został stworzony z myślą o dorosłych, jednak z pewnością dostarczy rozrywki i refleksji osobom w każdym wieku. Choreografka traktuje historię przemienionej drewnianej kukiełki jak trwającą całe życie próbę stania się najlepszą wersją siebie.
BER | TRYPTYK BALETOWY
Bondra / Ekman / Rimeikis
czwartek, 22.02.2024, godz. 19:00
BER – energia współczesnego tańca. Jeden z najważniejszych spektakli baletowych ostatnich lat., którego premierę online obejrzało niemal 30 tysięcy widzów. Trzech choreografów, trzy wizje ruchu, trzy odsłony współczesności, jedno pytanie: czym jest taniec. Poznaj genotyp współczesności!
B jak Bondara Robert – znaczące nazwisko na scenie tanecznej, jego prace choreograficzne są pokazywane na najważniejszych festiwalach tańca w Polsce i za granicą. E jak Ekman Alexander- gwiazda współczesnej choreografii, współpracował z ponad czterdziestoma zespołami na całym świecie. R jak Rimeikis Martynas – najbardziej uznany choreograf młodego pokolenia na Litwie. BER jak mechanizm odnowy DNA. Jak dawka nowej energii „Jesteśmy częścią tańczącego świata” – pisano po spektaklu – sprawdźmy to wspólnie!
„ŁABĘDZIE”
sobota, 24.02.2024, foyer I piętra, godz. 19:00
niedziela, 25.02.2024, foyer I piętra, godz. 18:00
„Łabędzie”, spektakl teatru tańca stworzony we współpracy z tancerzami niewidomymi, słabowidzącymi oraz poruszającymi się alternatywną motoryką, który Teatr Wielki w Poznaniu zaprezentował w październiku 2022 roku poruszył serca, zachwycił publiczność i świat mediów. Spektakl stworzyły osoby niezwykle kreatywne, z którymi podjęliśmy dialog ze skodyfikowaną formą tańca klasycznego, poszerzając ją dzięki wyobraźni twórców i czyniąc bardziej dostępną. Projekt został doceniony za granicą i wyróżniony przez międzynarodowe audytorium nagrodą publiczności w prestiżowym konkursie FEDORA (luty 2023).
Uwaga, dyrekcja teatru zastrzega możliwość zmian w repertuarze, obsadach, terminach i formie wydarzenia.
Fot. Hieronim Dymalski