Festiwal Malta ogłasza swój program teatralno-taneczny


Lokalność w świecie globalnym

Publiczność będzie miała okazję zobaczyć, jak lokalność się przekształca i jak przekształcają ją artyści, wybierając się na cztery spektakle teatralno-taneczne.

Multidyscyplinarny spektakl Yishun Is Burning w reżyserii singapursko-niemieckiego artysty Choy Ka Faia jest poświęcony azjatyckiemu szamanizmowi, a dokładnie duchowej praktyce z Yishun, czyli jednego z przedmieść Singapuru. Spektakl Ka Faia to wielokulturowa impreza taneczna z elementami voguingu, przekraczająca granice płci, rasy i religii, celebrująca poszukiwanie w tańcu własnej duchowości. Azjatyckie tradycje szamańskie są dla twórcy punktem wyjścia do spektakli, instalacji i wystaw ukazujących zmiany, którym ulegały pod wpływem m.in. kolonializmu czy rozwoju technologii.

Afrobrazylijska twórczyni Ana Pi w The Divine Cypher przygląda się haitańskim rytuałom wudu, czyli religii powstałej w zetknięciu wierzeń afrykańskich z indiańską kulturą i religią katolicką. Artystkę interesuje miejsce wudu we współczesnej haitańskiej wyobraźni, przede wszystkim w tańcach miejskich. Performans jest podróżą w czasie, łączy przeszłość, teraźniejszość i przyszłość, taniec i obraz, wyobrażenie i rzeczywistość. W The Divine Cypher znajdują się liczne odniesienia do dzieła amerykańskiej reżyserki filmowej i badaczki Mayi Deren, która dla Any Pi stała się duchową przewodniczką po rzeczywistości i kulturze Haiti oraz partnerką w „rozmowie”.

W obu spektaklach – zarówno Choy Ka Faia, jak i Any Pi – dokumentalny opis rytualnych doświadczeń zderza się z wyobraźnią twórców, którzy pokazują, jak tradycja zostaje przechwycona przez współczesne formy taneczne.

Więcej na kolejnych stronach tego artykułu:

Dodaj komentarz