Enter Enea Festival


Drugim poniedziałkowym koncertem  będzie Jazz Forum Machine, w skład której wchodzą Kasia Pietrzko, Maciej Kądziela, Jakub Mizeracki, Tomasz Chyła, Kacper Smoliński, Roman Chraniuk, Adam Zagórski – muzycy o ugruntowanej pozycji, licznych nagrodach zdobytych na ogólnopolskich i międzynarodowych konkursach, zwycięstwach w dorocznych ankietach krytyków i czytelników JAZZ FORUM – indywidualnie, czy z macierzystymi zespołami. „Drżyj Wierchuszko polskiego jazzu, idzie nowe” – powiedział o nich  Andrzej Zieliński, dziennikarz muzyczny radiowej Dwójki.

Głównym wydarzeniem tegorocznego Enter Enea Festival będzie prapremiera nowego albumu Leszka Możdżera i Orkiestry Instrumentów Dawnych Warszawskiej Opery Kameralnej MACV  pt. Composites. Prezentowany materiał to sześć utworów, z których cztery (zatytułowane Compositum I,II,III,IV) nie są kompozycjami, a kompozytami, będącymi mistrzowskim połączeniem kompozycji i improwizacji. Partie fortepianu zostały przez Leszka Możdżera zaimprowizowane, a do tych improwizacji artysta dopisał partyturę dla  orkiestry. Dwa pozostałe utwory – Ballad For Lars, zadedykowany szwedzkiemu kontrabasiście Larsowi Danielssonowi oraz liryczny Natalladia – Możdżer skomponował klasycznie. Usłyszymy je w wykonaniu orkiestry z gościnnym udziałem perkusjonalistki, Patrycji Betlej. Koncert poprowadzi maestro Marcin Sompoliński.

– Patrycja Betley to bardzo wyrazista artystka, obdarzona wyjątkową wyobraźnią. Oprócz świetnego pulsowania i wielobarwności jej gra przejawia ową obezwładniającą, kobiecą delikatność, która nadaje brzmieniu swoistej nieuchwytnej miękkości, dzięki czemu muzyka łatwiej wlewa się do serc słuchaczy. A przecież ja, jako pianista też jestem słuchaczem tego,  co gramy  – mówi Leszek Możdżer

Composites powstało na zamówienie  Warszawskiej Opery Kameralnej, która specjalnie na Enter Enea Festival przygotowuje wyjątkowe wydanie albumu w kolekcjonerskim limitowanym (500 egzemplarzy), numerowanym boksie zawierającym kolorową płytę winylową, kasetę magnetofonową oraz książeczkę. W każdym boksie znajdzie się również certyfikat z autografem Leszka Możdżera. Album w przedsprzedaży nabyć będzie można wyłącznie podczas Enter Enea Festival i na stronie internetowej Opery Kameralnej.

Wtorkowy program (6.06. ) rozpocznie koncert na dwa fortepiany Makowicz vs. Możdżer.  Adam Makowicz bez wątpienia jest postacią ikoniczną dla polskiej pianistyki jazzowej. Leszek Możdżer dostał pierwszą płytę Adama Makowicza kiedy miał osiem lat. Tak właśnie zaczęła się jego przygoda z jazzem. Kto mógł przypuszczać, że ćwierć wieku później sam nagra z nim płytę w duecie i to w słynnej nowojorskiej Carnegie Hall? Tych dwóch pianistów dzieli bardzo wiele – podejście do swingu, język harmoniczny, estetyka brzmieniowa, frazowanie, anatomia stylu, repertuar… Takie połączenie wydawałoby się niemożliwe, gdyby nie fakt, że mają w sobie pewne podobieństwa zbudowane z owych decydujących, subtelnych konsystencji: miłości do muzyki, wytrwałości w wykuwaniu własnego, pianistycznego języka, szacunku do muzycznej tradycji oraz ambicji w dążeniu do świata wyimaginowanej doskonałości. Pierwsze spotkanie tych pianistów odbyło się w roku 2005 i od tamtego czasu koncerty duetu Makowicz – Możdżer przestały być konfrontacją dwóch pianistycznych asów, pokryły się nieuchwytną mistrzowską patyną, stając się artystyczną emanacją pełną dojrzałej subtelności, niewymuszonego kunsztu i zyskały atrybuty głębokiej, ludzkiej relacji tych dwóch wyjątkowych artystów.

Więcej na kolejnych stronach tego artykułu:

Dodaj komentarz