Na zakup 15 elektrycznych autobusów
przegubowych MPK Poznań uzyskało dofinansowanie w ramach projektu „Korekta funkcjonowania układu komunikacyjnego w rejonie ronda Rataje”, realizowanego przez Miasto Poznań i finansowanego w ramach Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego. Dotacja na 6 autobusów standardowej długości pochodzi z kolei z programu „System zielonych inwestycji – Część 2 – GEPARD – Bezemisyjny transport publiczny”, finansowanego w ramach środków krajowych, których dysponentem jest Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
Jeszcze więcej elektrycznych autobusów
W przeddzień uruchomienia „elektryków” do obsługi pasażerskiej, nadeszła bardzo dobra wiadomość z Centrum Unijnych Projektów Transportowych. MPK Poznań uzyskało dofinansowanie – na projekt „Elektryfikacja wybranych linii autobusowych w Poznaniu” – w wysokości ponad 90 mln zł.
– W ramach tego zadania MPK Poznań planuje zakup 37 autobusów elektrycznych: 6 przegubowych i 31 standardowych, 12-metrowych oraz przygotowanie infrastruktury towarzyszącej. Dodatkowe ładowarki pojawią się na dworcach Garbary i Os. Sobieskiego, powstaną również na Górczynie i w zajezdni przy ul. Kaczej – mówi Wojciech Tulibacki.
Prezes Zarządu MPK Poznań dodaje, że elektryki kupione dzięki temu dofinansowaniu zostaną skierowane na linie nr 145, 149, 163, 175, 176, 179, 190 i 193 – ich wybór został poprzedzony wieloma analizami, przy czym najistotniejsza była gęstość zaludnienia w bezpośrednim otoczeniu przebiegu tras.
– Ta decyzja to potwierdzenie, że MPK Poznań skutecznie zabiega o dofinansowanie unijne. Z efektów wykorzystania tych funduszy będą mogli korzystać wszyscy mieszkańcy Poznania – dodaje Mariusz Wiśniewski, zastępca prezydenta Poznania. – To również kolejne potwierdzenie, że Poznań dba o transport publiczny i konsekwentnie będzie stawiał na jego rozwój, żeby mieszkańcy i turyści mogli korzystać z wygodnego, nowoczesnego taboru zarówno autobusowego, jak tramwajowego. Wpisuje się to również w działania, które mają ograniczać emisję CO2 do atmosfery.
Zgodnie z ustawą o elektromobilności do 2028 roku przewoźnik musi posiadać 30 procent autobusów elektrycznych. MPK, RB
Fot. Hieronim Dymalski i Materiały Prasowe