– Wdrożenie videotollingu na koncesyjnym odcinku autostrady A2 jest wyrazem dostosowania systemu płatności za przejazd do nowoczesnych standardów i rosnących oczekiwań polskich kierowców. Usprawni to przejazd autostradą A2 pomiędzy Poznaniem a Koninem. Jesteśmy gotowi także do wdrożenia videotollingu na całym 255 km odcinku A2 między Świeckiem a Koninem, w formule wygodnej dla wszystkich kierowców, zarówno samochodów ciężarowych jak i samochodów osobowych. Prowadzimy w tej sprawie rozmowy z Ministerstwem Infrastruktury – mówi Paweł Struski, członek zarządu Autostrada Wielkopolska SA.
System elektronicznych płatności, videotolling, będzie funkcjonował na 80 km odcinku A2 między Poznaniem a Koninem. Obszar działania systemu wynika z różnic w systemach opłat obowiązujących na dwóch koncesyjnych odcinkach autostrady A2 (Świecko – Nowy Tomyśl oraz Nowy Tomyśl – Konin) oraz systemie rozliczeń ze stroną publiczną.
– Na odcinku Świecko – Nowy Tomyśl obowiązuje system opłat zamknięty, z którego wpływy odprowadzane są do budżetu państwa. Natomiast odcinek Nowy Tomyśl – Konin wiąże umowa koncesyjna oparta o system opłat rzeczywistych z pełnym ryzykiem ruchu i przychodów całkowicie po stronie koncesjonariusza. Ze względu na nakładanie się obu systemów rozliczeń na odcinku PPO Nowy Tomyśl – PPO Gołuski, wprowadzenie usługi videotollingu jest możliwe tylko w miejscach poboru opłat w Nagradowicach, Lądku oraz Słupcy, czyli na zachód od Poznania. – tłumaczy Rafał Popowski, menedżer ds. ruchu i poboru opłat w spółce Autostrada Wielkopolska SA