Poznań będzie jednym z pięciu europejskich miast, w których odbędzie się tzw. eksperyment przejściowy. Jego celem jest testowanie rozwiązań, które uczynią podróże rowerowe bardziej atrakcyjnymi.
Poznań bierze udział w projekcje Specific. Ma on na celu zbadanie, w jaki sposób jazda na rowerze może przyczynić się do realizacji koncepcji 15-minutowego miasta w dzielnicach podmiejskich i o niskiej gęstości zaludnienia.
Idea 15-minutowych miast to koncepcja urbanistyczna zaproponowana przez francuskiego urbanistę Carlosa Moreno. Zgodnie z nią najważniejsze potrzeby życiowe mieszkańców (praca, edukacja, zakupy, zdrowie czy rekreacja) powinny być dostępne w zasięgu 15-minutowego spaceru lub przejazdu rowerem od miejsca zamieszkania.
W Poznaniu, zgodnie z ideą 15-minutowych miast, rozwijają się sieci dróg rowerowych i infrastruktury pieszej, dzięki czemu mieszkańcy mogą swobodnie poruszać się bez używania samochodu. Realizowany w Instytucie Antropologii i Etnologii UAM, pod kierownictwem dr hab. Aleksandry Lis-Plesińskiej, projekt Specific ma na celu zbadanie, w jaki sposób jazda na rowerze może przyczynić się do realizacji tej idei w dzielnicach podmiejskich i o niskiej gęstości zaludnienia. Znacznie łatwiej jest zaspokoić wszystkie codzienne potrzeby podczas spaceru lub przejażdżce rowerem w centrach miast niż na przedmieściach i obszarach zewnętrznych. A jednak to właśnie na tych ostatnich mieszka najwięcej ludzi.