Czy stojaki rowerowe to już obowiązkowy element architektury w mieście?


Nie da się ukryć, że z roku na rok rośnie liczba rowerzystów, którzy wybierają jednoślad jako sposób poruszania się po mieście. Czy można zatem powiedzieć, że stojaki rowerowe to już standard w przestrzeni publicznej i obowiązkowy element tzw. małej architektury miejskiej?

Mała architektura miejska

Na co dzień raczej nie zastanawiamy się nad tym, co wchodzi w skład małej architektury miejskiej, choć prawda jest taka, że korzystamy z jej elementów niemal codziennie i znacznie ułatwiają nam życie. Zaliczają się do niej między innymi:

– ławki parkowe, stoliki,

– kosze i pojemniki do segregacji śmieci,

– osłony montowane wokół pni drzew,

– gabloty i tablice ogłoszeniowe,

– parkingi dla psów i kosze na odchody,

– barierki i podpórki dla osób oczekujących,

– a także stojaki i stacje naprawy rowerów.

Stojaki rowerowe. Niezbędne w mieście!

Badania opinii przeprowadzane wśród osób, które regularnie poruszają się po mieście na rowerze, nie pozostawiają złudzeń. Podstawowym problemem w wielu miastach nadal jest brak ścieżek rowerowych i możliwości bezpiecznego zaparkowania roweru np. na czas zakupów lub pracy. Z roku na rok sytuacja się poprawia, ale nadal mamy nad czym pracować. Stojaki rowerowe są potrzebne i warto zadbać o odpowiednie ich zaprojektowanie w przestrzeni miejskiej – nie ma bowiem dla rowerzysty nic gorszego niż brak stojaka pod sklepem czy urzędem, do którego akurat się wybieramy.

Rodzaje stojaków rowerowych

Ważne jest jednak nie tylko zaprojektowanie udogodnień dla rowerzystów w miejscach, w których są najpotrzebniejsze, ale też wybór odpowiednich stojaków. Jakie mamy możliwości? Przyjrzyjmy się temu, jakie stojaki rowerowe są dziś najpopularniejsze. Które z nich warto wybrać?

Stojak podpórka – najpopularniejszy stojak rowerowy, który umożliwia zaparkowanie roweru przednim lub tylnym kołem; niestety nie jest to model lubiany przez rowerzystów, bo utrudnia przypięcie do stojaka całej ramy roweru, a więc łatwiej ukraść przypięty do niego pojazd; przy ewentualnym potrąceniu roweru np. przez przechodnia łatwo też o wykrzywienie koła lub tarczy hamulcowej, jeśli stojak jest na tyle wysoki, że do niej sięga;

Kolorowy osiedlowy stojak rowerowy, fot. Eco-market.pl.

Stojak ramka – bardzo prosty stojak rowerowy, którego konstrukcja przypomina ramkę w kształcie odwróconej litery U lub barierkę o wysokości nie przekraczającej 70 cm; to dobry wybór, bo rower oparty o tego typu stojak stoi stabilniej i jest bezpieczniejszy z uwagi na możliwość przypięcia obu jego kół oraz ramy; powinien być wyposażony w odpowiednie osłony, ponieważ łatwo o zarysowanie ramy roweru o metalową konstrukcję takiego stojaka;


Bardzo popularny stojak rowerowy w kształcie odwróconej litery U, fot. Eco-market.pl.

Stojak typu Berlin – z europejskich miast przywędrowały do nas również stojaki typu Berlin, które łączą zalety obu wcześniej wymienionych rozwiązań: pozwalają na wygodne zaparkowanie roweru kołem, bez konieczności opierania go ramkę, ale mają specjalnie wyciągniętą w górę i w przód konstrukcję boczną, do której można swobodnie przypiąć całą ramę roweru i jego koła.

Prosty stojak rowerowy Berlin z szyldem reklamowym, fot. Eco-market.pl.

Miejski parking rowerowy łódzki – stojak na kilka rowerów wykonany z kutego metalu, bardzo estetycznie wykonany, pasuje do eleganckich parków, zwłaszcza jeśli będzie dopasowany do ławek miejskich i koszy na śmieci.

Miejski parking rowerowy z kutego metalu na 10 rowerów, fot. Eco-market.pl.

– ciekawostką mogą być też stojaki rowerowe przykręcane do ściany – zajmują mniej miejsca, jednak umożliwiają przypięcie roweru tylko jednym kołem.

Stojak rowerowy przykręcany do ściany, fot. Eco-market.pl.

Oprócz typu zwracajmy uwagę też na bezpieczeństwo stojaka, czy pozwala na wygodne zamocowanie roweru i jego design nie przysłania praktyczności. Należy sprawdzić też sposób mocowania do podłoża, co można zrobić np. na eco-market.pl, stojaki rowerowe posiadają tutaj dokładne specyfikacje techniczne.

Kto powinien zadbać o stojaki dla rowerów?

Pamiętajmy jednak, że infrastruktura dla osób poruszających się na rowerach nie zawsze leży po stronie miasta. O ile w kwestiach zagospodarowania przestrzeni publicznej możemy udać się z tym problemem do stosownego urzędu, o tyle stojaki rowerowe przy większości sklepów i innych obiektów prywatnych leżą już w gestii właścicieli tychże obiektów. Dziś, gdy jednoślady stają się coraz popularniejszym środkiem transportu, każdy przedsiębiorca powinien pomyśleć o tym, żeby jego klienci mieli gdzie zaparkować i przypiąć rower. Postawienie stojaka na parkingu przy sklepie, gdy nie wchodzi on na teren pasa drogowego, nie wymaga pozwolenia. Stojaki rowerowe to dobra inwestycja.

 

Dodaj komentarz