Cztery pomysły na trzeci tor w Poznaniu


Wybrano cztery warianty budowy tzw. trzeciego toru pomiędzy stacjami Poznań Główny a Poznań Wschód. Jest szansa, że dzięki niemu za kilka lat będzie możliwość przejazdu większej liczby pociągów na tym odcinku. Skorzystają na tym m.in. pasażerowie Kolei Metropolitalnej.

W lipcu zeszłego roku miasto Poznań, Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego oraz spółka PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały umowę z wykonawcą na opracowanie studium wykonalności dla projektu budowy trzeciego toru od dworca kolejowego Poznań Główny do stacji Poznań Wschód. Z siedmiu przygotowanych wariantów do szczegółowej analizy wybrano cztery.

– Jesteśmy przed kolejnym etapem niezwykle ważnego projektu dla miasta – budowy trzeciego lub trzeciego i czwartego toru pomiędzy stacjami Poznań Główny i Poznań Wschód – wyjaśnia Maciej Wudarski, zastępca prezydenta miasta Poznania. – To zadanie, w zakresie wstępnych koncepcji, nie było łatwe. Udało się je jednak wykonać i w takim tempie, dlatego że wystąpiła bardzo dobra współpraca pomiędzy służbami kolejowymi, miejskimi i marszałka województwa wielkopolskiego.

Te trzy podmioty są współzamawiającymi studium i każda z tych stron partycypuje po równo w kwocie zamówienia.

– Poznańska inicjatywa wpisuje się w cele Krajowego Programu Kolejowego, który uwzględnia zwiększenie roli kolei w aglomeracjach. Efektem będzie ułatwienie podróży oraz integracja systemów komunikacji – mówi Andrzej Bittel, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.

Studium wykonalności trzeciego toru obejmuje m.in. analizę układów torowych, obiektów inżynieryjnych, urządzeń sterowania ruchem kolejowym, wyposażenie peronów, sieć trakcyjną. W opracowaniu są zagadnienia dotyczące integracji różnych środków komunikacji, taboru szynowego, budowli i budynków, ochrony środowiska. Studium określi także zakres budowy – m.in. czy należy planować jeden czy dwa dodatkowe tory.

Trzeci tor to możliwość zwiększenia liczby pociągów w ramach poznańskiego węzła kolejowego.

– Celem miasta Poznania i województwa wielkopolskiego jest przede wszystkim rozwój Kolei Metropolitalnej. W miejscu budowy trzeciego toru mamy do czynienia z liniami jadącymi w trzech kierunkach i docelowo na stacji Poznań Wschód pociągi miałyby się zatrzymywać co 10 minut. Musi więc powstać tam odpowiednia infrastruktura kolejowa – dodaje Maciej Wudarski.

Budowa tzw. trzeciego toru powiązana będzie z ważną miejską inwestycją, na którą rozpisany został przetarg na wykonanie planu funkcjonalno-użytkowego – budowa II etapu tramwaju na Naramowice. Jego trasa przebiegać będzie m.in. pod torami kolejowymi przy dworcu Poznań Garbary. Projektanci zarówno miejskiej, jak i kolejowej inwestycji, będą musieli stworzyć wspólną koncepcję tego węzła przesiadkowego.

Cztery do wyboru

– Budowa trzeciego, a być może i czwartego toru, ułatwi zdecydowanie komunikację pomiędzy Poznaniem i Warszawą, ale także pomoże w ruchu lokalnym pomiędzy Poznaniem a Wrześnią, Gnieznem, czy Wągrowcem. To są trzy bardzo ważne linie o znaczeniu regionalnym – tłumaczy Arnold Bresch, członek Zarządu PK Polskich Linii Kolejowych S.A. – Dodatkowy tor, to rozwiązanie, które stworzy możliwość sprostania wymogom większej oferty przewoźników oraz budowie zintegrowanego systemu komunikacji publicznej. Nowy przystanek, dostosowany do potrzeb osób o ograniczonej mobilności, zwiększy dostępności kolei w mieście. Ułatwiona będzie obsługa transportem kolejowym mieszkańcom miast aglomeracji poznańskiej.

Z siedmiu przygotowanych wariantów, do szczegółowej analizy wybrano cztery.

Wariant 1 przewiduje budowę dwóch torów prowadzonych po obu stronach linii Poznań – Warszawa, częściowo położony na estakadzie. W tym przypadku na przystanku Poznań Garbary będą trzy perony, w tym jeden na estakadzie.

Wariant 2 przewiduje budowę jednego nowego toru wzdłuż linii Poznań – Warszawa, najpierw po stronie północnej linii, a następnie przejście toru na przystanku Poznań Garbary na stronę południową linii, dalej ponownie na stronę północną. Na przystanku Poznań Garbary będą dwa perony.

Wariant 3, to dwa nowe tory prowadzone najpierw po obu stronach linii Poznań – Warszawa, a następnie przejście torów w okolicach przystanku Poznań Garbary na stronę południową trasy i dalej do Poznania Głównego ponownie po obu stronach linii Poznań – Warszawa. Na przystanku Poznań Garbary będą trzy perony.

Wariant czwarty to jeden nowy tor prowadzony po stronie północnej linii Poznań – Warszawa. Na przystanku Poznań Garbary będą dwa perony.

W każdym z wariantów przewidziany jest nowy przystanek o roboczej nazwie Poznań Grudzieniec umiejscowiony w pobliżu skrzyżowania ulic Nowowiejskiego, Pułaskiego i al. Wielkopolskiej. Będzie on miał dwa perony.

– Najważniejsze jest to, żeby ten projekt był realizowany. Miasto Poznań wspólnie z samorządem województwa wielkopolskiego i PKP PLK zainicjowało ten projekt, żeby w przyszłości łatwiej aplikować o środki finansowe na realizację tej inwestycji. Naszym celem nie jest tylko i wyłącznie wykreowanie studium wykonalności, ale także, by ten niezwykle istotny dla Poznania, województwa, a także całej Polski projekt znalazł się na liście projektów finansowanych z budżetu państwa – zaznacza zastępca prezydenta Miasta Poznania.

Kiedy zmiany na dworcu?

Trzeci tor będzie miał szczególne znaczenie dla osób dojeżdżających z północno-wschodniej części aglomeracji. Aby jednak poprawić przepustowość stacji Poznań Główny niezbędna jest również modernizacja samego dworca. PKP Polskie Linie Kolejowe planują w 2019 roku budowę kolejnego peronu na stacji oraz przedłużenie do niego przejścia podziemnego. Peron będzie dwukrawędziowy o długości 400 m i szerokości 10 m. Będzie w pełni dostosowany do wymogów obsługi osób o ograniczonej mobilności i wyposażony w system dynamicznej informacji pasażerskiej.

Cały czas nie ma jednoznacznej deklaracji co do terminu zarówno przebudowy budynku dworca, jak i przedłużenia przejścia podziemnego łączącego stronę zachodnią ze wschodnią. Poznański dworzec jest drugim co do wielkości w Polsce, jeśli chodzi o liczbę obsługiwanych pasażerów, ale komunikacja wewnętrzna w obszarze dworca jest sporym problemem dla pasażerów.

– Deklaruję wszelką współpracę jeśli chodzi o poprawę warunków pasażerów na dworcu Poznań Głównym i wszystkiego co dotyczy samego dworca – zapowiada Maciej Wudarski.

źródło poznan.pl

Więcej na kolejnych stronach tego artykułu:

Dodaj komentarz