Co dalej ze starym dworcem PKP?


Zmieniła się koncepcja, ale idea ma pozostać ta sama. Stary dworzec PKP powinien znów służyć pasażerom. Kolej zakończyła współpracę z firmą TriGranit, która miała realizować koncepcję wypracowaną przez miasto i poprzedni zarząd PKP. – Mam nadzieję, że nie wstrzyma to modernizacji dworca – mówi prezydent Poznania Jacek Jaśkowiak.

Poprawa jakości obsługi podróżnych poprzez przywrócenie funkcji pasażerskiej starego budynku dworca była jednym z priorytetów nowego zarządu miasta. W ciągu niespełna dwóch lat miasto starało się zrobić wszystko, by ten cel zrealizować. Szereg spotkań i negocjacji z zarządem PKP zaowocowało przedstawieniem we wrześniu ubiegłego roku koncepcji zagospodarowania budynku starego dworca PKP Poznaniu.

– Współpraca z PKP była przez te dwa lata bardzo intensywna i owocna, zorganizowaliśmy razem konsultacje z mieszkańcami, powstał też zespół roboczy, którego zadaniem było wypracowanie najlepszych rozwiązań komunikacyjnych dla dworca – podkreśla prezydent Jaśkowiak. – Przedstawiliśmy koncepcję, której kluczowym elementem było przywrócenie funkcji obsługi pasażera. Chcieliśmy, by podróżni mogli intuicyjnie, jak najkrótszą drogą dotrzeć na perony.

Zgodnie z tą koncepcją stary gminach dworca miał być całkowicie przebudowany. W efekcie miał powstać trzykondygnacyjny budynek z funkcją dworcową oraz przestrzeniami komercyjnymi, a także kładka łącząca obecny dworzec z peronami 4-6. Inwestycję miał realizować i finansować Trigranit. W ubiegłym tygodniu nowy zarząd PKP nie przedłużył współpracy z inwestorem i przedstawił nową koncepcję modernizacji dworca, którą zamierza zrealizować za unijne pieniądze.

– Zależy nam przede wszystkim na poprawie sytuacji podróżnych w Poznaniu. Jesteśmy za wszystkim, co będzie lepsze od stanu obecnego. Miasto dotrzymało wszystkich uzgodnień z ówczesnym zarządem PKP. Teraz piłka jest po stronie kolei i rządzących – zaznaczył prezydent. – Liczę na to, że zwłaszcza poznańscy politycy, parlamentarzyści z PiS-u wykażą się skutecznością i efektywnością w tej sprawie.

Nowy dworzec, jak zaznaczył prezydent, powinien funkcjonować zgodnie z obecnymi trendami nowoczesnych węzłów przesiadkowych. Do tego konieczne jest skomunikowanie go z transportem publicznym, w tym obsługą przez taksówki, a także indywidulanym – samochodowym i rowerowym. – To niełatwe zadanie, bo popełniono kardynalne błędy. Największy to zaprojektowanie galerii handlowej z dodatkiem w postaci dworca. Jako miasto jesteśmy gotowi do maksymalnej współpracy, by te błędy naprawić i uczynić dworzec jak najbardziej przyjazny pasażerom – zadeklarował prezydent Jaśkowiak.

Źródło: poznan.pl/Joanna Żabierek/biuro prasowe UM Poznań

Zdjęcie: wizualizacja

Dodaj komentarz