Wiata z zielonym dachem musi mieć specjalną konstrukcję, by utrzymać obciążenie sięgające nawet 150 kg/m². Patrząc z góry na taką wiatę, widać, że wewnętrzna powierzchnia dachu jest obniżona, dzięki czemu uzyskuje się biegnącą wzdłuż wszystkich krawędzi „ramkę”, która umożliwia umieszczenie optymalnej (z punktu widzenia utrzymania roślin w dobrej kondycji i odpowiedniej retencji wody) grubości podłoża i jednocześnie ma zabezpieczać rośliny przed wypadnięciem lub zdmuchnięciem przez wiatr.
W ubiegłym roku zielone dachy pojawiły się na wiatach:
- Rynek Łazarski (dwa przystanki tramwajowe w obu kierunkach, na każdym są dwie wiaty) – cztery wiaty;
- Plac Bernardyński (przystanek tramwajowy w kierunku centrum) – dwie wiaty;
- HCP (przystanek tramwajowy w kierunku Dębca) – jedna wiata;
- Małe Garbary (przystanek autobusowy w kierunku al. Niepodległości) – jedna wiata.
Ile mamy nowych wiat?
City Marketing, we współpracy z Poznańskimi Inwestycjami Miejskimi, od 2019 roku przeprowadza wymianę wiat na poznańskich przystankach. Do tej pory pojawiło się 355 nowych wiat, a 85 dotychczasowych, które były w niezłym stanie, odnowiono i przeniesiono na przystanki do tej pory pozbawione wiat lub na których wiaty były w złym stanie technicznym.