C jak cyfryzacja: nowy wymiar informacji pasażerskiej w transporcie publicznym


Panele informacyjne dla każdego
ZTM oferuje także bezpłatne przygotowywanie wirtualnych paneli informacyjnych (stron internetowych) z rozkładem jazdy on-line dla wybranych węzłów/przystanków.

Przykładowo, dla firmy znajdującej się na Marcelinie w pobliżu skrzyżowania ulic Bułgarskiej i Marcelińskiej, specjalnie dedykowana strona prezentowałaby rzeczywisty czas odjazdu autobusów z wszystkich trzech przystanków Rycerska

– Zapraszamy do współpracy podmioty prywatne, firmy, galerie handlowe i instytucje – mówi Jan Gosiewski. – Firma może zaimplementować nasz wirtualny panel na przykład na swojej stronie internetowej lub wprowadzić informację na ekrany LCD w dostępnym dla pracowników miejscu. Wyświetlanie w budynkach aktualnej informacji pasażerskiej jest bardzo praktyczną wskazówką zarówno dla pracowników, jak i gości odwiedzających siedziby firm. To dobra promocja transportu publicznego, tym bardziej, że wiele podmiotów na własną rękę, np. na swoich stronach internetowych publikuje okrojone wersje rozkładów jazdy autobusów z pobliskich przystanków. Proponowane przez nas rozwiązanie polegające na wyświetlaniu odjazdów w czasie rzeczywistym z całą pewnością będzie znacznie bardziej przydatne i może trafić do większej grupy pasażerów – dodaje.

W przypadku chęci współpracy, ZTM potrzebuje informację, jakimi ekranami firma/instytucja dysponuje w celu dostosowania do nich parametrów strony z odjazdami.

Komunikaty o odjazdach w takiej formie prezentowane są już na monitorach w wybranych Punktach Obsługi Klienta ZTM, np. pod rondem Kaponiera

Uatrakcyjnianie informacji na TIP-ach i w Wirtualnym Monitorze
– Na bieżąco ulepszamy liczbę i jakość informacji wyświetlanych na tablicach informacji pasażerskiej oraz poprzez system PEKA w Wirtualnym Monitorze – wskazuje dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Poznaniu.

Jedną z  nowych funkcji jest piktogram osoby niepełnosprawnej z „gwiazdką”. To oznaczenie pojazdu z niską podłogą w środkowym członie. Osoby z niepełnosprawnościami, ale również z wózkami dziecięcymi czy osoby starsze otrzymują informację, że w środkowej części pojazdu znajduje się wejście bez stopni. Jest to o tyle istotne, że tramwaje których dotyczy ten opis (Moderus Beta) mogą być mylone przez część pasażerów z wysokopodłogowymi tramwajami po modernizacji (Moderus Alfa). Służy to budowaniu świadomości, że nawet jeśli pierwsze czy drugie wejście do tramwaju wiąże się z pokonaniem kilku stopni, to środkowy człon jest dostępny bezpośrednio z poziomu przystanku.

Ponadto na Wirtualnym Monitorze umieszczane są także pojazdy czekające na rozpoczęcie kursu z pętli/końcówki. Dotychczas system podawał czas odjazdu zgodny z rozkładem. Teraz pasażer może liczyć na informację w czasie rzeczywistym.

Więcej na kolejnych stronach tego artykułu:

Dodaj komentarz