Buspas na Garbarach będzie krótszy


Prezydent Jacek Jaśkowiak zadecydował o ograniczeniu długości buspasa na ul. Garbary. Zostanie od wytyczony na odcinku od ul. Długiej do skrzyżowania z ul. Strzelecką, a nie jak pierwotnie planowano od ul. Armii Poznań.


Decyzja o ograniczeniu długości buspasa na ul. Garbary została podjęta po przeanalizowaniu konsultowanego z mieszkańcami projektu ZDM. Konsultacje rozpoczęły się 19 kwietnia 2017 r. otwartym spotkaniem warsztatowym, podczas którego grupy składające się z mieszkańców, radnych, przedsiębiorców i ekspertów specjalizujących się w inżynierii ruchu dyskutowały nad ideą buspasów i wypracowaniem najlepszych rozwiązań. Przeprowadzono też sondaż w punkcie konsultacyjnym na skrzyżowaniu ul. Garbary i Małe Garbary oraz na pl. Bernardyńskim. Ponadto Zarząd Dróg miejskich uruchomił dedykowany adres mailowy: buspasy@zdm.poznan.pl, na który można było przesyłać wnioski i uwagi. Podsumowanie konsultacji odbyło się 25 maja podczas otwartego spotkania w Urzędzie Miasta.

– Celem konsultacji było zapoznanie wszystkich zainteresowanych – mieszkańców, przedsiębiorców, właścicieli nieruchomości, przedstawicieli instytucji z planowanymi zmianami, poznanie opinii, uwag oraz pozyskanie społecznej akceptacji dla proponowanych zmian –  mówi Agata Kaniewska, rzecznik prasowy Zarządu Dróg Miejskich.

Wszystkie zebrane w ramach konsultacji uwagi zostały przeanalizowane. Na tej podstawie postanowiono o ograniczeniu długości buspasa na ul. Garbary. Pierwotnie miał on przebiegać na odcinku od ul. Armii Poznań do skrzyżowania z ul. Strzelecką.

– Wprowadzając zmiany musimy brać pod uwagę głosy zarówno zwolenników, jak i przeciwników danego rozwiązania – mówi prezydent Poznania Jacek Jaśkowiak. – Buspasy są konieczne jako jedna z form preferencji dla transportu zbiorowego w centrum. Ich systematyczne wdrażanie pozwoli na podniesienie punktualności poznańskich autobusów, co z kolei zachęci do częstszego ich wyboru przez pasażerów. Na ul. Mostowej buspas zostanie wyznaczony na całej długości, w zakresie przegotowanym przez ZDM i przedstawionym w ramach konsultacji społecznych. Wsłuchując się w opinie mieszkańców, radnych miejskich i osiedlowych, zdecydowaliśmy, że w przypadku ul. Garbary zrealizujemy wariant ostrożny. Skutki tych zmian będą weryfikowane – zapowiada.

Buspas na ulicy Garbary powstanie tylko na odcinku od ul. Długiej do skrzyżowania z ul. Strzelecką. W ograniczony zakresie powstaną też koperty dla dostaw – tylko tam, gdzie wytyczony zostanie pas dla autobusów.

Z nowego buspasa na Garbarach będą mogły skorzystać również taksówki, służby komunalne, rowerzyści, motocykliści i samochody, które przewożą minimum trzy osoby. Zostanie udostępniony także dla kierowców innych pojazdów, którzy będą skręcać w prawo na najbliższym skrzyżowaniu.

Buspas ma pełnić także funkcję tzw. drogi życia, tak aby pojazdy służb ratunkowych – policja, pogotowie, straż pożarna i straż miejska – mogły nim swobodnie, bez konieczności stania w korku, czy lawirowania pomiędzy samochodami, jak najszybciej przejechać.

Wraz z wytyczeniem buspasów zostanie przeprojektowana sygnalizacja świetlna na skrzyżowaniu ulic: Królowej Jadwigi i Drogi Dębińskiej, przesunięcie przejścia dla pieszych przez ul. Królowej Jadwigi oraz wytyczone zostanie nowe przejście dla pieszych z sygnalizacją świetlną przy skrzyżowaniu ulic: Krakowskiej i Strzeleckiej.

Po dokonaniu zmiany potoki ruchu w nowej organizacji będą na bieżąco obserwowane i analizowane. Wnioski będą podstawą do dalszych decyzji dotyczących ul. Garbary.

Czytaj także:

Rozmowa z prezydentem Jaśkowiakiem: Poznań jest dla mnie najważniejszy

W wakacje na Mostowej i Garbarach powstaną buspasy

www.facebook.com/naszglospoznanski/

Joanna Żabierek/biuro prasowe/ZDM

Dodaj komentarz