Trasa tramwajowa na Naramowice w trzech etapach


Budowa trasy tramwajowej na Naramowice będzie realizowana w trzech etapach. Wkrótce zostanie ogłoszony przetarg na opracowanie kompleksowej dokumentacji projektowej dla pierwszego z nich, czyli budowy odcinka od Wilczaka do Naramowic. Projekt ma być gotowy do końca 2017 roku. Budowę przewidziano na lata 2018-2021.

calosc-ver04

Budowa trasy tramwajowej na Naramowice to najważniejsza inwestycja dla Poznania w perspektywie najbliższych kilku lat. Ma ona na celu radykalną poprawę warunków komunikacyjnych w najbardziej zaniedbanej pod tym względem części miasta, a co za tym idzie, także komfortu życia mieszkańców.

Prace nad koncepcją trasy tramwajowej na Naramowice rozpoczęły się na początku ubiegłego roku. Były to przede wszystkim działania o charakterze analityczno-badawczym.

– Zależy nam na dobrym przygotowaniu tej inwestycji jeszcze na etapie przedprojektowym, tak by później, gdy ruszą prace budowlane, realizacja przebiegała szybko i sprawnie – mówi Jacek Jaśkowiak, prezydent Poznania – Aktualnie finalizujemy przygotowania do przetargu na projekt dla pierwszego etapu inwestycji.

Po szeregu analiz i konsultacji, harmonogram inwestycji został podzielony na trzy etapy. Pierwszy z nich obejmuje budowę trasy tramwajowej od Wilczaka do tzw. obwodnicy kolejowej, z zakończeniem po stronie południowej torów w formie ślepego toru, a nie pętli po stronie północnej, jak wcześniej planowano. Ma to związek, po pierwsze, z koniecznością uzyskania dodatkowej decyzji środowiskowej w Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska, bez której Miasto nie będzie mogło się ubiegać o dofinansowanie inwestycji z funduszy unijnych. Ponadto, planowana jest rozbudowa trasy dalej na północ, w kierunku Kampusu Morasko – budowa pętli na wysokości ul. Bożydara byłaby więc nieuzasadniona.

– Dla zasadniczego odcinka trasy od Wilczaka do Naramowic organem właściwym do wydania decyzji środowiskowej jest Wydział Ochrony Środowiska Urzędu Miasta, a dla terenów kolejowych RDOŚ. Musimy je uzyskać do końca tego roku. Procedowanie decyzji środowiskowej w tak krótkim czasie z aż dwoma niezależnymi organami, konieczność uzyskania szeregu uzgodnień ze strony PKP, mogłoby dotrzymanie tego terminu utrudnić – wyjaśnia Maciej Wudarski, zastępca prezydenta Poznania. – Powodem znacznie ważniejszym jest jednak brak uzasadnienia dla kończenia trasy na pierwszym etapie pętlą tuż za torami, gdy jest realna szansa przedłużenia jej aż do UAM. Takie rozwiązanie pozwoli na jak najszybsze podjęcie prac budowlanych, a na tym nam zależy.

Rozbudowa trasy tramwajowej do Kampusu Morasko wraz z wykonaniem przejścia przez tory kolejowe – czy to w formie wiaduktu, czy też tunelu – miałaby stanowić trzeci etap inwestycji. W etapie II, którego realizacja przewidziana jest na rok 2020, planowana jest budowa odcinka od Wilczaka, wzdłuż ul. Szelągowskiej, do skrzyżowania Solna/ Estkowskiego/ Małe Garbary. Zlecone przez Miasto ekspertyzy potwierdziły, po pierwsze, możliwość poprowadzenia trasy tramwajowej pod wiaduktem kolejowym, a po drugie konieczność wzmocnienia skarpy, którą biegnie ul. Szelągowska, bez względu na to, czy tramwaj tamtędy pojedzie, czy też nie.

Obecnie spółka Poznańskie Inwestycje Miejskie przygotowuje się do ogłoszenia przetargu na wykonanie projektu. Zamówienie obejmować ma opracowanie ostatecznej koncepcji funkcjonalno-przestrzennej oraz kompletnej dokumentacji technicznej inwestycji, w tym m.in. projektu budowlanego i projektu wykonawczego. Na prace projektowe Miasto przeznaczyło w Wieloletniej Prognozie Finansowej 2,5 mln zł na lata 2016-2017.

Projekt obejmujący swoim zakresem etap I został również zapisany na tzw. „liście projektów kluczowych”, przewidzianych do dofinansowania dotacją ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Działania 6.1 „Rozwój publicznego transportu zbiorowego w miastach” Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020 (POIŚ). Wniosek o dofinansowanie tego projektu, zgodnie z deklaracją złożoną przez Miasto, powinien zostać skierowany do oceny Centrum Unijnych Projektów Transportowych do końca bieżącego roku.

Zgodnie z aktualnym harmonogramem, projekt dla etapu I powinien być gotowy do końca roku 2017. Rozpoczęcie procedur przetargowych na roboty budowlane zaplanowane jest na koniec 2018 roku. Realizacja pierwszego etapu powinna się zakończyć w roku 2021.

Dodaj komentarz