Poznań: 20 nowych tramwajów


Poznań wzbogaci się o kolejne nowe tramwaje. Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Poznaniu ogłosiło przetarg na dostawę wraz z serwisem gwarancyjnym 20 tramwajów (z opcją 10 kolejnych).

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Będą to pojazdy jednokierunkowe, wieloczłonowe (o długości od 28 do 32 m), szerokości (od 2,35 do 2,40m), niskopodłogowe (z minimum 20 proc. niskiej podłogi), z wózkami skrętnymi, o pojemności co najmniej 200 miejsc dla pasażerów, w tym 30 na miejscach siedzących, z systemem informacji i z urządzeniami klimatyzacji w części pasażerskiej oraz kabinie motorniczego, systemami liczenia pasażerów, a także z gniazdami USB. Prędkość maksymalna tramwaju musi wynosić minimum 70 km/godz.

Termin realizacji zamówienia to maksymalnie 24 miesiące od daty udzielenia zamówienia w wyniku wygranego przetargu. Wykonawcy muszą wykazać się, że produkowane przez nich tramwaje uzyskały homologację w co najmniej jednym kraju Unii Europejskiej i tramwaje te są eksploatowane.

Przez komisję przetargową wybrana zostanie ekonomicznie najkorzystniejsza oferta uwzględniająca następujące kryteria: cenę, udział niskiej podłogi, pojemność tramwaju.

Termin składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu przetargowym mija 22 października 2015 r..

W Poznaniu co trzeci tramwaj jest niskopodłogowy, najmłodsze i najnowocześniejsze z nich (100 proc. niskiej podłogi i klimatyzowane) to Solarisy Tramino – jeździ ich 45 oraz jeden wypożyczony z Solarisa (w barwach srebrno-pomarańczowych). Równie nowoczesne, także z całkowicie niską podłogą są tramwaje Simens Combino. Jeżdżą one, a jest ich 14, od 2003 roku.

Są też tramwaje z częściowo niską podłogą – 10 Tatr (kursują od 1997 r.), zmodernizowanych w ostatnich latach przez poznański Modertrans, a także zbudowane przez tę firmę Moderusy Beta (jest ich 23).

MPK chce wycofać najstarsze wysokopodłogowe tramwaje 105 Na, które jeżdżą po poznańskich trasach od ponad 30 lat, a także niemieckie GT8 – jeszcze starsze, bo sprowadzone z Niemiec już używane od lat sześćdziesiątych ubiegłego wieku. Oczywiście do kasacji pójdą te najbardziej zużyte, stąd potrzebna jest wymiana na nowe i nowoczesne tramwaje – poinformował prezes MPK Wojciech Tulibacki.

W perspektywie kilkuletniej poznańskie MPK chce zakupić nawet do 100 tramwajów. Przetarg na 20 tramwajów z opcją kolejnych 10 jest więc pierwszym etapem dużej wymiany taboru. Pierwsza dostawa tramwajów spodziewana jest na przełomie 2016 i 2017 roku.

Przypuszczać należy, że do przetargu zgłoszą się najwięksi producenci tramwajów, w tym polscy – podpoznański Solaris, bydgoska Pesa, nowosądecki Newag oraz poznański Modertrans.

Tekst i zdjęcia: Andrzej Świątek

Dodaj komentarz