Zbigniew Rusak, dyrektor biura ZPG „WTR”, przyznaje że priorytetem jest stałe zwiększanie liczby miejscowości z dostępem do transportu zbiorowego oraz utrzymanie sprawnej komunikacji międzygminnej.
– Jestem przekonany, że sieć połączeń będzie się rozwijać stosownie do potrzeb – dodaje.
Należy podkreślić, że już dziś autobusy PKS-u przewożą rocznie prawie 1,1 mln pasażerów. Na razie największą barierą w rozwoju nowych połączeń jest brak kierowców autobusowych. Dlatego związek przygotowuje się do nawiązania współpracy z nowymi przewoźnikami.
Przypomnijmy, że w marcu 2019 roku prezydent Poznania poinformował starostów, burmistrzów i wójtów, że miasto nie jest w stanie samo utrzymywać spółki PKS i jest zmuszone ją rozwiązać ze względu na nierentowność. Wówczas z inicjatywą ratowania linii autobusowych wyszedł Jan Grabkowski, starosta poznański. W konsekwencji w grudniu 2021 roku podpisano akt notarialny, na mocy którego miasto przekazało „WTR” udziały w postaci akcji wartych 10,8 mln zł i taboru, w skład którego wchodziło wówczas 76 autobusów oraz dwa dworce autobusowe: w Nowym Tomyślu i w Śremie.
O ZPG „WTR”
– do związku należy: 6 powiatów, 25 gmin oraz miasto Poznań.
– działa na obszarze 6 tys. km2
– w 2022 r. związek obsługiwał 125 linii
– aktualny tabor to 75 pojazdów
– w tym roku planowany jest zakup 20 autobusów hybrydowych
– dofinansowanie z FRPR wyniosło prawie 7,5 mln zł (od 2021 r.).
Maja Grześkowiak
Fot. Hieronim Dymalski