Będą nowe autobusy i tramwaje


Poznańskie MPK kupuje nowe pojazdy, 20 niskopodłogowych przegubowych autobusów najnowszej generacji dostarczy w tym roku firma Solaris, a 20 niskopodłogowych tramwajów dla Poznania wyprodukuje Modertrans.

Takie autobusy pojawią się w Poznaniu, fot. Solaris Bus & Coach S.A.

Takie autobusy pojawią się w Poznaniu, fot. Solaris Bus & Coach S.A.

W tym roku na naszych ulicach przybędzie 20 nowych przegubowych autobusów niskopodłogowych. MPK Poznań rozstrzygnęło pod koniec ubiegłego roku przetarg na dostawę w formie 8-letniej dzierżawy 18-metrowych przegubowych pojazdów. Wyłoniona oferta została złożona przez konsorcjum Solaris Bus & Coach S.A. oraz PKO Bankowy Leasing Sp. z o.o.

Nie będą to takie solarisy, które znamy z naszych ulic, ale zupełnie nowe modele 4-tej generacji, różniące się stylistyką wyglądu zewnętrznego i we wewnątrz (taki jak widać na zdjęciu). – Autobusy będą wyposażone w klimatyzację całego pojazdu, monitoring oraz elektroniczne tablice z informacją pasażerską. Oprócz tego w autobusach znajdą się urządzenia do zliczania pasażerów oraz dwuportowe ładowarki USB. Będą też ułatwienia dla przewozu rowerów: pasy mocujące oraz specjalny uchwyt dla przedniego koła jednośladu – mówi Iwona Gajdzińska, rzecznik prasowa MPK Poznań. Nowe pojazdy trafią do naszego miasta na przełomie marca i kwietnia tego roku i będą kosztować ponad 26 mln zł.

Pod koniec 2015 roku rozstrzygnięto też przetarg na dostawę wraz z serwisem gwarancyjnym tramwajów. Do przetargu stanęła jedna firma: Modertrans Poznań. To spółka, która należy do miasta, to jej dziełem są jeżdżące już po mieści tramwaje Moderusy Alfa oraz Beta.

Tramwaje, które ma teraz dostarczyć Modetrans mają mieć powyżej 20 procent niskiej podłogi oraz klimatyzację w całej przestrzeni pasażerskiej. -Nowe pojazdy wyposażone będą w wiele nowości, których dotychczas nie mieliśmy w naszych tramwajach: 6 portów USB do ładowania telefonów komórkowych, bramki liczące pasażerów, specjalną rampę ułatwiającą wjazd i wyjazd z pojazdu dla wózków inwalidzkich oraz przycisk dla niepełnosprawnych z sygnałem dźwiękowym – wyjaśnia Iwona Gajdzińska. Oprócz tego, podobnie jak w autobusach, wyznaczone będzie miejsce do bezpiecznego przewozu rowerów z pasami mocującymi i uchwytami, pojawią tablice z przebiegiem trasy i zaznaczeniem miejsc przesiadkowych, oraz energooszczędne oświetlenie. Tramwaje pojawią się na torach na przełomie 2016 i 2017 roku. Za 20 pojazdów MPK zapłaci 135 mln zł, spółka będzie też miała opcję dokupienia jeszcze 10 sztuk u tego samego producenta.

źródło poznan.pl / (jg)

Dodaj komentarz