STRESZCZENIE
PROLOG
Starzejący się Don Kichot postanawia spisać swoje wspomnienia. Dzięki nim na nowo może przeżyć jedną ze swoich przygód i wyruszyć ponownie w drogę ze swoim wiernym sługą Sancho Pansą.
AKT I
Rynek w Barcelonie tętni życiem. Do oberży wchodzi Lorenzo ze swoją córką Kitri. Dziewczyna prosi ojca, aby kupił jej wachlarz. Ojciec przystaje na zachciankę pod jednym warunkiem: niech Kitri zatańczy. Tańczącej Kitri przygląda się bogaty Gamache. Jest zauroczony piękną dziewczyną i prosi ojca o jej rękę. Lorenzo zgadza się. Tymczasem zjawia się cyrulik Basilio, zakochany z wzajemnością w dziewczynie. Dwoje młodych zaczyna tańczyć. Na arenę wyrusza pochód toreadorów. Na jego czele stoi Espada i tancerka Mercedes. Wybucha drobne zamieszczanie. Sytuację łagodzi pojawienie się Don Kichota i Sancho Pansy. Rycerz i jego wierny służący chcą odpocząć w oberży i odwiedzić Lorenza. Kitri i Basilio wracają na rynek. Również Don Kichot jest pod wrażeniem urody dziewczyny i jej czystej miłości do Basilia. Kochankowie postanawiają uciec. Tylko w ten sposób będą mogli być razem. W pogoń za zbiegami rusza wściekły Lorenzo, zakochany Gamache i Don Kichot; oczywiście z wiernym Sancho Pansą.
AKT II
Wyczerpany pogonią Don Kichot i Sancho przybywają do cygańskiego obozu. Obydwaj potrzebują odpoczynku. Piękna Cyganka częstuje rycerza pysznym trunkiem. To absynt, który sprowadza
na Don Kichota zaskakujące wizje. Zmęczony rycerz zasypia. We śnie otoczony jest gwiazdami. Kometa przedstawia go Księżycowi i Gwieździe Wieczornej. Don Kichot jest oczarowany Gwiazdą Wieczorną, a ta okazuje mu swoją przychylność. Po przebudzeniu Don Kichot i Sancho Pansa wraz Cyganką powracają do miasta.
AKT III
Po walkach toreadorzy, Espada i Mercedes wchodzą do tawerny. Schronienia przed pościgiem szukają tam też Kitri i Basilio. Niestety Lorenzo i Gamache odnajdują kochanków. Ojciec i odrzucony przyszły małżonek zabierają Kitri. Nieszczęśliwy Basilio obmyśla plan odbicia dziewczyny, która musi przygotować się na ślub z Gamachem. Na rynku wśród weselników są między innymi Don Kichot, jego sługa i Cyganka. Nim Lorenzo udzieli błogosławieństwa przyszłym małżonkom, pojawia się Basilio. Zdesperowany odgrywa scenę samobójstwa. Na prośbę Kitri Don Kichot zmusza Lorenza do spełnienie przedśmiertnego życzenia Basilia. Chłopak chciał, aby Lorenzo pobłogosławił związek z Kitri. Lorenzo się przystaje na prośbę. Wszak Basilio nie żyje! Ale wówczas „zmarły” powraca do żywych, a Lorenzo uświadamia sobie, że wpadł w zasadzkę – jest już za późno. Słowa nie da się cofnąć. Uradowana Kitri pada w objęcia Basilia. Rozpoczyna się wesele. Nowożeńcy z całego serca dziękują Don Kichotowi za przysługę, dzięki której mogą cieszyć się sobą.
OBSADA
DON KICHOT
Paweł Kromolicki
DON KICHOT II
Andrzej Płatek
SANCHO PANSA
Sergio Chinnici
KITRI / GWIAZDA WIECZORNA
Yukino Tamai
BASILIO
Takatoshi Machiyama
MERCEDES / KSIĘŻYC
Kseniya Rzheuskaya
ESPADA
Andrea Porro
GAMACHO
Olaf Przybytniak
ROSETA
Anita Crema
CECÍLIA
Chiara Ruaro
KOMETA
Larissa Peraçoli Guerra
CYGANKA
Carla Farina
CYGAN
Miguel Eugênio de Sousa
Zespół baletowy Teatru Wielkiego im. Stanisława Moniuszki w Poznaniu oraz uczennice i uczniowie Ogólnokształcącej Szkoły Baletowej im. Olgi Sławskiej-Lipczyńskiej w Poznaniu
Ze względu na kontekst historyczny spektaklu „Don Kichot”, nazwy postaci podane są w formach „Cygan” / „Cyganka” (ang. „Gypsy”). Słowa te we współczesnym języku używane są w formie „Rom” / „Romka”. Podana forma uległa zmianie na skutek refleksji nad rolą języka jako źródła opresji.