Balet „Don Kichot” w Teatrze Wielkim


STRESZCZENIE

PROLOG
Starzejący się Don Kichot postanawia spisać swoje wspomnienia. Dzięki nim na nowo może przeżyć jedną ze swoich przygód i wyruszyć ponownie w drogę ze swoim wiernym sługą Sancho Pansą.

AKT I
Rynek w Barcelonie tętni życiem. Do oberży wchodzi Lorenzo ze swoją córką Kitri. Dziewczyna prosi ojca, aby kupił jej wachlarz. Ojciec przystaje na zachciankę pod jednym warunkiem: niech Kitri zatańczy. Tańczącej Kitri przygląda się bogaty Gamache. Jest zauroczony piękną dziewczyną i prosi ojca o jej rękę. Lorenzo zgadza się. Tymczasem zjawia się cyrulik Basilio, zakochany z wzajemnością w dziewczynie. Dwoje młodych zaczyna tańczyć. Na arenę wyrusza pochód toreadorów. Na jego czele stoi Espada i tancerka Mercedes. Wybucha drobne zamieszczanie. Sytuację łagodzi pojawienie się Don Kichota i Sancho Pansy. Rycerz i jego wierny służący chcą odpocząć w oberży i odwiedzić Lorenza. Kitri i Basilio wracają na rynek. Również Don Kichot jest pod wrażeniem urody dziewczyny i jej czystej miłości do Basilia. Kochankowie postanawiają uciec. Tylko w ten sposób będą mogli być razem.  W pogoń za zbiegami rusza wściekły Lorenzo, zakochany Gamache i Don Kichot; oczywiście z wiernym Sancho Pansą.

AKT II
Wyczerpany pogonią Don Kichot i Sancho przybywają do cygańskiego obozu. Obydwaj potrzebują odpoczynku. Piękna Cyganka częstuje rycerza pysznym trunkiem. To absynt, który sprowadza
na Don Kichota zaskakujące wizje. Zmęczony rycerz zasypia. We śnie otoczony jest gwiazdami. Kometa przedstawia go Księżycowi i Gwieździe Wieczornej. Don Kichot jest oczarowany Gwiazdą Wieczorną, a ta okazuje mu swoją przychylność. Po przebudzeniu Don Kichot i Sancho Pansa wraz Cyganką powracają do miasta.

AKT III
Po walkach toreadorzy, Espada i Mercedes wchodzą do tawerny. Schronienia przed pościgiem szukają tam też Kitri i Basilio. Niestety Lorenzo i Gamache odnajdują kochanków. Ojciec i odrzucony przyszły małżonek zabierają Kitri. Nieszczęśliwy Basilio obmyśla plan odbicia dziewczyny, która musi przygotować się na ślub z Gamachem. Na rynku wśród weselników są między innymi Don Kichot, jego sługa i Cyganka. Nim Lorenzo udzieli błogosławieństwa przyszłym małżonkom, pojawia się Basilio. Zdesperowany odgrywa scenę samobójstwa. Na prośbę Kitri Don Kichot zmusza Lorenza do spełnienie przedśmiertnego życzenia Basilia. Chłopak chciał, aby Lorenzo pobłogosławił związek z Kitri. Lorenzo się przystaje na prośbę. Wszak Basilio nie żyje! Ale wówczas „zmarły” powraca do żywych, a Lorenzo uświadamia sobie, że wpadł w zasadzkę – jest już za późno. Słowa nie da się cofnąć. Uradowana Kitri pada w objęcia Basilia. Rozpoczyna się wesele. Nowożeńcy z całego serca dziękują Don Kichotowi za przysługę, dzięki której mogą cieszyć się sobą.

OBSADA

DON KICHOT
Paweł Kromolicki

DON KICHOT II
Andrzej Płatek

SANCHO PANSA
Sergio Chinnici

KITRI / GWIAZDA WIECZORNA
Yukino Tamai

BASILIO
Takatoshi Machiyama

MERCEDES / KSIĘŻYC
Kseniya Rzheuskaya

ESPADA
Andrea Porro

GAMACHO
Olaf Przybytniak

ROSETA
Anita Crema

CECÍLIA
Chiara Ruaro

KOMETA
Larissa Peraçoli Guerra

CYGANKA
Carla Farina

CYGAN
Miguel Eugênio de Sousa
Zespół baletowy Teatru Wielkiego im. Stanisława Moniuszki w Poznaniu oraz uczennice i uczniowie Ogólnokształcącej Szkoły Baletowej im. Olgi Sławskiej-Lipczyńskiej w Poznaniu

Ze względu na kontekst historyczny spektaklu „Don Kichot”, nazwy postaci podane są w formach „Cygan” / „Cyganka” (ang. „Gypsy”). Słowa te we współczesnym języku używane są w formie „Rom” / „Romka”. Podana forma uległa zmianie na skutek refleksji nad rolą języka jako źródła opresji.

Więcej na kolejnych stronach tego artykułu:

Dodaj komentarz