W piśmie z dnia 27 grudnia 2019 r., w którym przedstawiliście państwo okoliczności awarii z dnia 28 listopada 2019 r., zawarto informację o wdrożeniu szeregu działań we współpracy z producentem urządzeń sterowania ruchem kolejowym Thales Polska Sp. z o.o. W związku z powyższym będę zobowiązany za przedstawienie następujących informacji:
– jak ówczesne ustalenia wpływają na obecne wydarzenia i z jakich powodów wciąż dochodzi do podobnych w skutkach awarii urządzeń sterowania ruchem kolejowym?
– jak producent zamierzał zapobiec kolejnym awariom i dlaczego mimo zapewnień z państwa strony nadal pojawiają się tak rozległe w skutkach wydarzenia, jak ostatnie z 30 lipca 2021 r.?
– oraz jakie były diagnozy zespołów powołanych do badania przyczyn awarii systemu sterowania ruchem kolejowym w przeszłości i czy następujące po nich wnioski zostały wdrożone w życie?
Jestem zobowiązany zauważyć, że w przypadku występowania tak poważnych w skutkach awarii systemu sterowania, z uwagi na brak możliwości prowadzenia ruchu kolejowego przez stację Poznań Główny bardzo mocno obciążona zostaje komunikacja miejska. Co gorsza pasażerowie mają problem nie tylko z dotarciem do miejsc docelowych w odpowiednim czasie, ale również przeważnie nie znają terminu naprawy uszkodzonego systemu. Odnoszę także wrażenie, że pomimo przekazywania przez PKP PLK informacji o zaistniałym zdarzeniu do lokalnych centrów zarządzania kryzysowego, najwyraźniej strona kolejowa nie ma opracowanego jednego wzorca postępowania, co powoduje chaos informacyjny i przekłada się na zwiększenie skali.