Amortyzatory samochodowe – wszystko, co musisz o nich wiedzieć


Amortyzatory samochodowe pełnią w naszych pojazdach niezwykle istotne funkcje. Część kierowców jednak o nie nie dba w odpowiedni sposób, co może prowadzić do wielu różnorodnych problemów.

Czym są amortyzatory samochodowe i dlaczego ich potrzebujemy?

Amortyzatory samochodowe mają za zadanie tłumić wstrząsy podczas jazdy. Przekształcają energię mechaniczną uderzenia w cieplną, niwelując w ten sposób również uderzenia kół, nadwozia czy zawieszenia. Bez nich jazda autem byłaby niebezpieczna, ale także niekomfortowa.

Typy amortyzatorów ze względu na projekt i wypełnienie

Podział amortyzatorów ze względu na wypełnienie:

– amortyzatory hydrauliczne (amortyzatory olejowe) – w roli płynu roboczego stosowany olej hydrauliczny;

– amortyzatory gazowe – azot pod wysokim ciśnieniem wypełnia układ. Takie rozwiązanie przeszkadza pienieniu oleju.

Podział amortyzatorów ze względu na projekt konstrukcji:

– jednorurowe;

– dwururowe.

Obrazek przedstawiający amortyzator pochodzi z serwisu autodoc.pl

Jak rozpoznać, że amortyzatory są uszkodzone?

Zarówno amortyzator gazowy, jak i hydrauliczny, może ulec uszkodzeniu. Naprawa lub nawet wymiana amortyzatora może być konieczna, jeśli doszło np. do zepsucia zaworu, deformacji części lub dehermetyzacji uszczelki olejowej.

Po czym poznać, że amortyzator przedni lub tylny uległ uszkodzeniu? Wskazówką mogą być m.in.:

– stukot podczas jazdy;

– nadmierne przenoszenie drgań;

– wyciek oleju hydraulicznego;

– nierównomierne zużycie opon.

Powody uszkodzenia amortyzatorów

Dlaczego amortyzatory mogą zostać uszkodzone? Za jedne z najpopularniejszych powodów uznać można m.in.:

– agresywny styl prowadzenia samochodu;

– zmiany temperatury;

– drogi o niskiej jakości;

– uszkodzenia części elementu.

Jak sprawdzić stan amortyzatorów?

Stan techniczny amortyzatorów należy stale monitorować. Przede wszystkim warto regularnie dokonywać wizualnego przeglądu części. Szczególną uwagę zwrócić tu należy np. na zniekształcenia tłoczyska, wgniecenia w obudowie, korozje czy ślady wycieku oleju.

Wymiana amortyzatorów

Przystępując do wymiany amortyzatorów, należy pamiętać, że nowoczesne modele są nierozbieralne. Uszkodzenie prowadzi więc do wymiany całej części. Zawsze też wymiana jednego amortyzatora wiąże się z wymianą drugiego na tej samej osi.

Najpierw należy zdjąć koło, a następnie odłączyć przewody hamulcowe w sytuacjach, w których jest to konieczne. Dalej trzeba przystąpić do demontażu górnego mocowania amortyzatorów, a następnie dolnego oraz zdjęcia sprężyny. Ostatnim krokiem jest instalacja nowej części.

Dodaj komentarz