Nowa procedura wyboru operatora dla Kaponiery


Zarząd Transportu Miejskiego w Poznaniu opracował i ogłosił całkowicie nową procedurę mającą wyłonić operatora zarządzającego obiektem węzła przesiadkowego rondo Kaponiera.

14_remont Rondo Kaponiera

Modernizowane rondo Kaponiera to jeden z najważniejszych węzłów komunikacyjnych Poznania od wielu lat służący pieszym, pasażerom transportu publicznego i kierowcom. Po zakończeniu przebudowy planowanej na listopad 2015r. zyska on nową jakość. W efekcie obiekt będzie miał trzy poziomy (0, -1 i -2), a ich łączna powierzchnia wynosiła będzie ok. 23.000 mkw. Zlokalizowane będą tam powierzchnie komercyjne z przeznaczeniem na cele usługowe, handlowe i gastronomiczne:

  • poziom -1: powierzchnia łączna ok. 680 mkw., podzielona na 4 lokale,
  • poziom -2: powierzchnia łączna ok. 960 mkw., podzielona na 12 lokali
  • a także dwupoziomowy parking na 248 miejsc postojowych, zlokalizowany od wschodniej strony ul. Roosevelta, o łącznej powierzchni ok. 8.800 mkw.

Zobacz fotoreportaż z remontu Kaponiery – kliknij tutaj

Nowa Kaponiera nie tylko zyska nowy wygląd, ale także w zdecydowany sposób ułatwi pasażerom korzystanie z usług transportu publicznego. Będzie możliwość szybkiej i wygodnej komunikacji pomiędzy przystankiem tramwajowo-autobusowym na powierzchni a tramwajowym na poziomie -2 dla linii funkcjonujących na przedłużeniu trasy PST do Dworca Zachodniego PKP. Na przystanku tramwajowo-autobusowym będą się zatrzymywały zarówno tramwaje, jak i autobusy, co także przyczyni się do szybszych oraz łatwiejszych przesiadek. Powierzchnia służąca do komunikacji ogólnej obejmie m.in. przejścia podziemne dostosowane dla osób niepełnosprawnych (schody ruchome – 11 sztuk oraz windy – 11 sztuk), a także perony PST (Poznańskiego Szybkiego Tramwaju).

Ogłoszone postępowanie ma doprowadzić do udzielenia przez miasto Poznań koncesji na:

  • pełnienie funkcji operatora zarządzającego przebudowanym rondem Kaponiera
  • roboty budowlane polegające na wykonaniu prac wykończeniowych i instalacyjnych obejmujących powierzchnie/lokale komercyjne oraz parkingi, wraz z dostawą i montażem niezbędnych urządzeń i wyposażenia.

Celem postawionym przed operatorem będzie kompleksowe zarządzanie węzłem przesiadkowym, powierzchniami komercyjnymi i parkingiem. Chodzi także o komercjalizację rozumianą jako pozyskanie najemców (dzierżawców) poszczególnych powierzchni komercyjnych, a ponadto stałe zarządzanie całym obiektem (zarządzanie techniczne, eksploatacyjne oraz komercyjne). Koncesjonariusz będzie świadczył usługi na rzecz Miasta Poznania w imieniu własnym i na własne ryzyko. Operator będzie miał także za zadanie kreowanie wizerunku obiektu oraz podejmowanie innych działań promocyjnych dotyczących obiektu.

Koncesja obejmie również poziom 0 obiektu, tj. powierzchnię ok. 5.600 mkw. zlokalizowaną wokół węzła przesiadkowego i obejmującą platformy przystankowe położone na ul. Roosevelta i moście Uniwersyteckim, wejścia na poziom -1 usytuowane wokół ronda, a także ciągi komunikacyjne łączące platformę przystankową z parkingiem zlokalizowanym na poziomie -1 i -2.

Poza powierzchnią komercyjną w obiekcie znajdą się także (na poziomie -2) zabytkowe fortyfikacje. Tzw. Kaponiera Kolejowa zostanie odsłonięta dla oglądających, będzie ją można zobaczyć za szybą. Pierwsze (odwołane z powodu braku złożenia ofert) postępowanie dotyczące wyboru operatora wskazało na brak zainteresowania potencjalnych zainteresowanych ponoszeniem nakładów na zagospodarowanie Kaponiery Kolejowej. Dlatego miasto Poznań zostało zmuszone do wyłączenia zabytkowych fortyfikacji z obecnego konkursu, a sprawa ta będzie realizowana w przyszłości – w zależności od możliwości budżetowych.

Zawarcie umowy koncesji planowane jest na III/IV kwartał 2015r.

Zdjęcie Andrzej Deja

Dodaj komentarz