„Nie ma jak lata 20., lata 30.” w poznańskim Teatrze Muzycznym


Teatr Muzyczny, którego patronem jest „Nasz Głos Poznański”, przygotowuje się do najnowszej premiery – musicalu „Nie ma jak lata 20., lata 30.”. Dzisiaj odbyła się konferencja prasowa poświęcona temu wydarzeniu. Dla naszych Czytelników mamy jedno podwójne zaproszenie. Jak je zdobyć – czytaj tutaj.*

Muzyczny _ Paweł Matysiak 04

To wyjątkowy spektakl opowiadający o przedwojennej Polsce, składający się z wiecznie żywych przebojów w nowych aranżacjach. Przedstawienie wyreżyserowane przez Artura Hofmana, przeniesie widzów w świat gwiazd kina przedwojennego, aby każdy mógł przeżyć jeszcze raz atmosferę i klimat jaki towarzyszył kultowym scenom odgrywanym przez Eugeniusza Bodo, Lodę Halamę czy Hankę Ordonównę. Wszystko to okraszone tekstami kabaretowymi artystów przedwojennych. Scenariusz spektaklu opracował Ryszard Marek Groński, autor scenariusza do filmu Lata 20., lata 30.

– Jakiś rok temu wspólnie z Arturem Hofmanem spotkaliśmy się z Ryszardem Markiem Grońskim, autorem scenariusza do filmu „Lata 20., lata 30.”. Było to na Nowym Świecie w Warszawie. Poprosiliśmy go o zebranie tekstów kabaretowych z dwudziestolecia międzywojennego, które posłużyły do napisania scenariusza do spektaklu – powiedział podczas konferencji prasowej do premiery spektaklu „Nie ma jak lata 20., lata 30.” Przemysław Kieliszewski, dyrektor Teatru Muzycznego w Poznaniu.

– Utwory, które będzie można usłyszeć w spektaklu to same hity, które zna każdy, niezależnie od wieku. Starsze pokolenie kojarzy oryginalny utwór Mieczysława Fogga, a młodsze co chwilę słyszy jego współczesne wersje w telewizji i teatrze. Gdyby w ówczesnych latach rozdawane były nagrody Grammy, wykonawcy ci co roku zdobywaliby nagrody. Na scenie Teatru Muzycznego w Poznaniu zobaczymy usłyszymy je wplecione w historię dwóch hochsztaplerów, którzy kręcą film – objaśniał reżyser Artur Hofman. – Prawie wszyscy autorzy przedwojennych tekstów byli pochodzenia żydowskiego. Między innymi Julian Tuwim, Marian Hemar, Andrzej Włast, Konrad Tom i Władysław Szlengier – przypomniał reżyser, dodając, iż w spektaklu pojawią się wysmakowane szmoncesy.

– Kiedy zaczynaliśmy wybierać piosenki, okazało się, że spokojnie moglibyśmy z nich ułożyć scenariusz trzech odrębnych spektakli. W związku z tym często musieliśmy rezygnować z pięknych przebojów. Chciałam, żeby te szlagiery brzmiały tak jak w oryginale, a aranżacją zajęli się poznańscy artyści: Michał Łaszewicz, Zbigniew Małkowicz i Maciej Szymański. Dla nas jest to wyzwanie, bo tutaj ważniejsza od melodyki jest artykulacja samego tekstu. Pod względem technicznym jest to duże wyzwanie dla solistów – wyjaśniała Agnieszka Nagórka, kierownik muzyczny spektaklu.

Najnowszą premierę swoim mecenatem objęła firma Beiersdorf, poznańska marka produkująca kosmetyki Nivea.

– We współpracy z Teatrem Muzycznym nie chodzi o promocję naszej marki, bo jest ona bardzo dobrze znana. Chcemy uświadomić mieszkańcom Poznania, że historia, firmy Beiersdorf jest ściśle związana z tym miastem od lat dwudziestych – powiedział Wiesław Biernacki, prezes zarządu Beiersdorf Manufacturing Poznań Sp. z o.o., producenta kremu Nivea, który świętuje w tym roku 90-lecie obecności na polskim rynku.

O innych musicalowych propozycjach Teatru Muzycznego czytaj tutaj.

Podczas spektaklu będzie można usłyszeć muzykę autorstwa: Artura Golda, Jerzego Petersburskiego, Andrzeja Własta, Henryka Warsa, Jerzego Gerżabeka, Leo Daniderff, Bolesława Mucmana, Romana Palestra, Mieczysława Miksne.

Kierownictwo muzyczne premiery objęła Agnieszka Nagórka, dyrygent symfoniczny i operowy. Jest absolwentką Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie, gdzie studiowała dyrygenturę symfoniczną w klasie prof. Antoniego Wita. Od 2002 dyrygent Teatru Wielkiego w Poznaniu. Premiera „Fausta” Księcia Antoniego Radziwiłła, wraz z Adamem Hanuszkiewiczem i Franciszkiem Starowieyskim, była jej debiutem na poznańskiej scenie operowej. W Teatrze Wielkim w Poznaniu przygotowała wiele realizacji operowych m.in polskie prawykonanie opery D. Szostakowicza/Meyera, współpracując z kompozytorem Krzysztofem Meyerem, „Andrea Chenier wraz z Mariuszem Trelinskim. Jako kierownik muzyczny przygotowała premiery „Wolnego strzelca” oraz premiery baletowe Sen nocy letniej Meendelsohna, Stanisław i Anna Oświecimowie M. Karłowicza, La Sylphide H.Lovenskjolda, Niebezpieczne związki z Krzysztofem Pastorem. W 2010 poprowadziła Cyganerie G. Pucciniego w Starej Gazowni ( mega widowisko wyreżyserowała Agata Duda-Gracz). Jest laureatką II nagrody na Międzynarodowym Konkursie dla Dyrygentow Operowych we włoskim Orvieto.

Wraz z hamburskim Klassik Radiem odbyła wiele tras koncertowych zarejestrowanych na płytach „Proms” oraz ” Die Besten Klassie Hits”. Spektakl „Amadeusz” na deskach Teatru Polskiego wyreżyserowany przez Pawła Szkotaka pod jej kierownictwem muzycznym otrzymał nagrodę miesięcznika Teatr w kategorii ” najlepsza muzyka”. Współpracowała z big-bandem Jacka Delonga. Wraz z Wiesławem Ochmanem przygotowała cykl koncertów „Polscy tenorzy pamięci Jana Kiepury” prezentowanych m. in. w warszawskiej Filharmonii Narodowej. W Teatrze Muzycznym w Poznaniu dyryguje spektaklami Skrzypka na dachu i Wesołą wdówką.

Za reżyserię odpowiedzialny jest Artur Hofman. W latach 1977-91 występował w Teatrze Żydowskim w Warszawie. W latach 1993-98 był etatowym reżyserem szczecińskiej Opery i Operetki, zaś w latach 2003-2008 pracował jako reżyser w Teatrze Żydowskim w Warszawie. Prezes Towarzystwa Społeczno-Kulturalnego Żydów w Polsce i redaktor naczelny wydawanego przez TSKŻ miesięcznika „Słowo Żydowskie”. Jego ważniejsze realizacje teatralne to między innymi: Love story, Tosca, Cyganeria, Hello, Dolly! i Halka. W Teatrze Muzycznym w Poznaniu wyreżyserował Skrzypka na dachu, Phantoma – Upiora w operze, Kabaret i Wesele Figlary.

* Konkurs został rozstrzygnięty.

Zdjęcia Paweł F. Matysiak

Dodaj komentarz