Pierwsza jesienna Poznańska Masa Krytyczna


Stwarzyszenie Poznańska Masa Krytyczna zaprasza na pierwsze jesienne spotkanie. Start 26 września o godzinie 18 na Starym Rynku. Tematem przewodnim będą ulice, na których zazwyczaj rowerzystów, nie ma.

– To na przykład  Wyszyńskiego, Warszawska, Bałtycka czy Hlonda – wylicza  Kamila Sapikowska ze Stowarzszenia Poznańska Masa Krytyczna. – Dlaczego rowerzystów tam nie ma albo prawie wcale nie ma? Bo to szerokie arterie samochodowe, na których często podnosi się dopuszczalną prędkość, a w rzeczywistości nawet na ulicach z 50km/h jest ona znacznie wyższa. Jakie są tego skutki? Rowerzyści albo unikają tych ulic (Warszawska, Bałtycka), albo, jeśli jest to konieczny do przeprawy przez rzekę odcinek podróży (Wyszyńskiego), jeżdżą chodnikami, zagrażając pieszym. A przecież nie musi tak być – dodaje.

Ostatnio pojawia się wiele artykułów podkręcających lęk przed jazdą na rowerze po jezdni. Dla ich zobrazowania przywołuje się przykłady ulicy Wyszyńskiego czy Matyi. Pojawił się nawet pomysł dopuszczenia ruchu rowerowego na południowym wiadukcie Mostu Dworcowego.

– Czy jednak faktycznie jest tak niebezpiecznie? – zastanawia się Kamila Sapikowska. – Czy nie jest tak, że rowerzystów karmi się strachem, aby pod jego wpływem podejmowali decyzje emocjonalne i spontaniczne, lecz niekoniecznie rozsądne i strategiczne, i wybierali jazdę po chodniku? Sytuacja wydaje się groźna, ale czy statystyki to potwierdzają? Jaki udział w codziennym ruchu rowerzystów stanowią wypadki? Tego nie wiemy, gdyż nie ma badań natężenia ruchu rowerowego, nie można więc porównać tych danych. Przy silnym i słyszalnym głosie osób jeżdżących rowerami po chodnikach, jeżdżący jezdniami są określani jako silni w ruchu drogowym, jednocześnie będąc słabymi medialnie.

Poznańska Masa Krytyczna chce ten impas przełamać.

– Przed wyjazdem masy zrobimy zdjęcia rowerzystom i rowerzystkom, aby opowiedzieli i opowiedziały, dlaczego wybierają właśnie jezdnię – informuje K. Sapikowska. –  Ta specjalna galeria posłuży nam jako argument za ruchem rowerowym prowadzonym po jezdni.

Trasa – 30 km:
Stary Rynek – Wodna – Grobla – Mostowa – Wielka – Garbary – Estkowskiego – Wyszyńskiego – Rondo Śródka – Warszawska – Św. Michała – Główna – Krańcowa – Warszawska – Bałtycka – Gnieźnieńska – Główna – Św.Michała – Warszawska – Rondo Śródka – Podwale – Hlonda – Bałtycka – Lechicka – Serbska – Naramowicka – Szelągowska – Armii Poznań – Al. Niepodległości – Libelta – Roosevelta – Rondo Kaponiera – Roosevelta – Głogowska – Berwińskiego – Matejki – Wyspiańskiego – Głogowska – Most Dworcowy – Matyi – Niezłomnych – Al. Niepodległości – Św. Marcin – Al. Marcinkowskiego – Paderewskiego – Stary Rynek.

Dodaj komentarz