Bogactwo muzyki brazylijskiej


Z okazji rozgrywanych w Brazylii Mistrzostw Świata w Piłce Nożnej Konsul Honorowy Brazylii, José Maria Florêncio zaprosił do Auli Nova na specjalny koncert przybliżający muzykę rodzinnego kraju.

Program koncertu prezentował bogactwo i różnorodność muzyki brazylijskiej – wyrastającej z kultury Portugalii, zakorzenionej w muzyce afrykańskich niewolników i rdzennych Indian.

Wykonawcami koncertu była jedna z czołowych polskich orkiestr kameralnych, z sukcesem pracująca pod batutą maestro Florêncio – Capella Bydgostiensis oraz specjalnie zaproszony brazylijski zespół tradycyjnej muzyki chôro, łączącej elementy samby, muzyki popularnej i salonowej – Quinteto Musiart.

Styl chôro zaczął pojawiać się pod koniec wieku XIX, z mieszaniny elementów europejskich tańców salonowych, takich jak „schottisch”, walca, menueta, a w szczególności polki, oraz portugalskiej muzyki popularnej z wpływami muzyki afrykańskiej. Nazwa chôro (z języka portugalskiego płacz) prawdopodobnie wywodzi się z określenia charakterystycznego, sentymentalnego sposobu grania tańców europejskich.

Chôro zawiera elementy samby i muzyki popularnej, a jednocześnie, tak naprawdę, jest muzyką poważną. Według Arnaldo Savegnago, założyciela i kierownika artystycznego zespołu Musiart, chôro jest wesołym, wibrującym rytmem. Nie jest męczący, zazwyczaj przypomina taniec, dzięki czemu pobudza ciekawość do muzyki i jest zrozumiały dla szerokiego grona słuchaczy.

Fot. Radosław Lak

Dodaj komentarz