Będą nowe przystanki „wiedeńskie”


Jeszcze przez tydzień (do 26 września) głosować można w internetowej ankiecie Zarządu Transportu Miejskiego w sprawie lokalizacji w Poznaniu nowych przystanków, tzw. „wiedeńskich”.

Dotyczy ona wskazania dwóch z pięciu lokalizacji przystanków tramwajowych, które będą przebudowane na przyjazne miejsca, czyli obiekty z podniesioną na jezdni platformą do wysokości chodnika. Z tak skonstruowanego przystanku łatwiej wsiąść do tramwajów, czy z nich wysiąść. Jedno z takich miejsc już funkcjonuje: na ulicy Gwarnej. Jednak – zdaniem pasażerów – jego lokalizacja jest dość dziwna, ponieważ ruch samochodów jest tam znikomy. Wielu z oczekujących tramwaju nie zdaje sobie sprawy, że stojąc na platformie jest jednocześnie na jezdni. Kierowcy więc przezornie jadą torowiskiem tramwajowym i omijają w ten sposób platformę. Nienajlepsza konstrukcja tego przystanku wynika z zastosowania tam kostki chodnikowej, jak też zastosowania mozaiki, która w połączeniu z chodnikiem nie dla wszystkich jest czytelna.

Czy takie będą też kolejne przystanki „wiedeńskie”? ZTM wyznaczyło lokalizację pięciu z nich, oto one:

  • PLAC WIOSNY LUDÓW – na ulicy Strzeleckiej w kierunku ulicy Podgórnej;
  • ŁĄKOWA – na ulicy Strzeleckiej w kierunku ulicy Podgórnej;
  • RYNEK WILDECKI – na ulicy Wierzbięcice w kierunku ulicy Matyi;
  • RYNEK WILDECKI – na ulicy Wierzbięcice w kierunku Dębca;
  • KÓRNICKA – na ulicy Kórnickiej w kierunku centrum centrum (propozycja nowego przystanku w formie „antyzatoki” tzn. przejazd samochodów odbywa się po torowisku).

Jak poinformowało ZTM, ze względu na szczupłość środków, nie wszystkie przystanki „wiedeńskie” od razu zostaną zbudowane. Stąd propozycja do mieszkańców Poznania, by oni – w drodze losowania – wybrali do przebudowania w pierwszej kolejności dwa miejsca (ze wskazanych w ankiecie adresów).

W dalszych planach budowy przyjaznych przystanków ZTM planuje ich lokalizację przy Rynku Jeżyckim i ul. Kraszewskiego, na Łazarzu (ul. Sielska), na Wildzie (Wspólna, HCP, Pamiątkowa, Kosińskiego).

Miejmy nadzieję, że kolejne przystanki „wiedeńskie”, będą już dla pasażerów na

tyle czytelne, że oczekując tramwaju nie będą stali na podwyższonej platformie jezdni, utrudniając przejazd pojazdom.

We Wrocławiu, gdzie takie przystanki też są, nawierzchnia platformy wykonana jest z masy bitumicznej, z której jest też zrobiony sąsiadujący z nią pas jezdni. Droga i przystanek są więc czytelne, a strefa przystanku na platformie pomalowana jest w ukośne linie, tzw. zygzaki.

Jak głosować? Wystarczy kliknąć na następujący link: https://www.netigate.se/a/s.aspx?s=176590X9099, a w ankiecie wskazać dwie z pięciu wymienionych powyżej lokalizacji przystanków tramwajowych.

Tekst i zdjęcia: Andrzej Świątek

 

Dodaj komentarz