PORADY Kierowcy na celowniku fotoradarów


Od kilku tygodni na polskich drogach pojawiają się nowe fotoradary. Już wkrótce system monitoringu prędkości ma objąć ponad 400 aktywnych urządzeń. Specjaliści z firmy NaviExpert sprawdzili, ile fotoradarów i kontroli jest obecnie na popularnych polskich trasach, prowadzących z Poznania do wakacyjnych kurortów. Jak wynika z badań NaviExpert, najbardziej narażeni na spotkanie z policją lub niechciane zdjęcie z fotoradaru są kierowcy wybierający najpopularniejsze trasy, które prowadzą głównymi drogami.

 

Przed wyjazdem warto sprawdzić, jak wygląda aktualna sytuacja na drodze, którą wybraliśmy. Analitycy z firmy NaviExpert zbadali liczbę fotoradarów na popularnych trasach wakacyjnych. Test przeprowadzono w okresie od 27 lipca do 9 sierpnia na podstawie danych pochodzących ze stale aktualizowanej przez pracowników NaviExpert bazy oraz ze zgłoszeń użytkowników nawigacji NaviExpert, za pośrednictwem dostępnego bezpłatnie modułu mobilnego CB. Tylko w lipcu użytkownicy NaviExpert zgłosili ponad 100 tys. ostrzeżeń dotyczących nie tylko fotoradarów i kontroli drogowych, ale także wypadków, niebezpiecznych miejsc i remontów. Do analiz wybrano dwa tryby tras dostępnych w nawigacji NaviExpert: rekomendowany (omijający zakorkowane szlaki, ale tylko drogami dobrej jakości) i drogami głównymi.

Dane przesyłane przez użytkowników NaviExpert z województwa wielkopolskiego wskazują, że najwięcej radarów poza Poznaniem możemy spotkać na odcinku Września-Pniewy, biegnącym drogą krajową numer 92.

Kierowcy podróżujący z Poznania do Gdańska trasą prowadzącą przez Swarzędz, Kostrzyn, Gniezno, Żnin, Bydgoszcz i autostradę A1 mogą natknąć się na 27 fotoradarów i 4 kontrole policyjne. Wystarczy jednak zmienić początek trasy i ominąć dwie pierwsze miejscowości jadąc fragmentem autostrady A2, a później drogą S5, by natknąć się tylko na 20 fotoradarów i 3 kontrole policyjne. Najczęstszymi punktami na tej trasie, na których możemy spotkać drogówkę są miejscowości Czerniejewo i Gruczno. Ponadto, wybierając ten wariant trasy podróży, przy tej samej liczbie kilometrów do pokonania, zaoszczędzimy kilka minut.

Na drodze z Poznania na Mazury do Giżycka głównymi drogami przez Gniezno, Inowrocław, Brodnicę, Ostródę, Olsztyn i Mrągowo czeka na nas 16 fotoradarów i 5 kontroli policyjnych. Na tej trasie podczas badania użytkownicy NaviExpert największą liczbę kontroli drogowych zgłaszali przy wjeździe do Inowrocławia. Przy wyborze trasy rekomendowanej przez NaviExpert ograniczymy liczbę mijanych fotoradarów do 9. Choć trasa rekomendowana, prowadząca przez Wrześnię, Stryków, A2 do Warszawy, Ostrów Mazowiecką, Nowogród i Pisz jest dłuższa o ponad 100 km, to jednak szybsza – do celu dojedziemy 25 minut wcześniej niż głównymi drogami.

Popularnymi kierunkami wakacyjnymi dla poznaniaków są również Kołobrzeg i Zakopane. W obu kierunkach jadąc głównymi drogami miniemy nawet 14 fotoradarów. Rekomendowane przez NaviExpert wariantowe trasy nie tylko są krótsze i szybsze, ale także ograniczają liczbę potencjalnych zdjęć zrobionych przez fotoradary, odpowiednio do 10 w przypadku wypadu do Kołobrzegu i 11, jeśli jedziemy do Zakopanego.

– Oczywiście zalecamy wszystkim kierowcom jazdę zgodną z przepisami ruchu drogowego – wówczas to, ile fotoradarów, czy kontroli drogowych będą mijać, nie będzie miało dla nich znaczenia. Jednak, niestety – wielu kierowców przekracza dozwoloną prędkość, hamując później gwałtownie, gdy zauważają kontrolę czy fotoradar, co może być przyczyną wypadku. Co więcej – często prowadzący samochody nie mają nawet świadomości, jakie ograniczenie prędkości obowiązuje na danym odcinku i przezornie bardzo zwalniają, stwarzając zagrożenie na drodze. Dlatego wybierając się w podróż warto wcześniej sprawdzić, jak będzie wyglądać nasza trasa – tłumaczy Paweł Kozłowski, Prezes Zarządu NaviExpert.

Podane w raporcie trasy są trasami przykładowymi. Dzięki technologii Community Traffic nawigacja NaviExpert jest narzędziem umożliwiającym monitorowanie sytuacji na polskich drogach na bieżąco – z uwzględnieniem informacji o korkach, utrudnieniach (np. wypadkach) i remontach. Dlatego system wyznaczając tę samą trasę o innej porze, w innych warunkach drogowych, może poprowadzić kierowcę przez zupełnie inne miejscowości. Także liczba fotoradarów i kontroli drogowych na danych trasach jest liczbą dynamiczną i zmienia się wraz z docieraniem kolejnych zgłoszeń, które pochodzą od coraz większej społeczności użytkowników dostępnego bezpłatnie mobilnego CB oraz ze stałych aktualizacji bazy dokonywanych przez pracowników NaviExpert.

trasa

trasa rekomendowana

trasa drogami głównymi

opis trasy

fotoradary

kontrole*

km

czas

opis trasy

fotoradary

kontrole*

km

czas

Poznań-Gdańsk A2, Gniezno, Żnin, Bydgoszcz, A1

20

3

294km

3h 56min

Swarzędz, Kostrzyn, Gniezno, Żnin,   Bydgoszcz, A1

27

4

294km

4h 4min

Poznań-Zakopane Kórnik, Śrem, Gostyń, Rawicz, Trzebnica,   Wrocław, Katowice, Balice, droga krajowa nr 7, Nowy Targ

11

7

544km

6h 48min

Kórnik, Jarocin, Milicz, Trzebnica,   Wrocław, Katowice, Balice, droga krajowa nr 7, Nowy Targ

14

9

559km

7h 14min

Poznań-Kołobrzeg Oborniki, Trzcianka, Wałcz, Czaplinek,   Białogard,

10

2

252km

4h 4min

Oborniki, Piła, Szczecinek, Bobolice,   Koszalin

14

3

285km

4h 41min

Poznań-Giżycko Września, Stryków, Warszawa, Ostrów   Mazowiecka, Nowogród, Pisz

9

1

559km

6h 30min

Gniezno, Inowrocław, Brodnica, Ostróda,   Olsztyn, Mrągowo

16

5

438km

6h 55min

 

 

 

* Dane pokazują liczbę miejsc, w których prawdopodobne jest wystąpienie kontroli drogowej.

O NaviExpert
NaviExpert to pierwsza w Polsce mobilna nawigacja działająca w większości telefonów komórkowych dostępnych na rynku. Ponad 300 modeli znanych marek: Sony, HTC, Samsung, Nokia, LG, Motorola, ZTE oraz BlackBerry, jest kompatybilnych z aplikacją NaviExpert. Współpracuje
z najpopularniejszymi systemami operacyjnymi (nawigacja Android, Bada, Symbian, Windows Mobile, Windows Phone). Jako jedyna nawigacja na polskim rynku posiada trzy tryby nawigowania: samochodowy, środkami komunikacji miejskiej i pieszy. Ponadto oferuje wszystkie funkcje standardowej nawigacji oraz szereg możliwości dostępnych wyłącznie w technologii online. Unikatowa technologia Community Traffic online pozwala na omijanie korków, a stała aktualizacja map i informacji o utrudnieniach drogowych zapewnia użytkownikom pełen komfort i bezpieczeństwo podczas nawigacji. Firma współpracuje z wiodącymi operatorami telefonii komórkowej Orange, Play, Plus, T-Mobile. Spółkę utworzyli w połowie 2005 r. wieloletni pracownicy naukowi Instytutu Informatyki Politechniki Poznańskiej. Firma pozyskała inwestora typu Venture Capital, którym jest notowana na Giełdzie Papierów Wartościowych MCI Management S.A.

 

 

Rys. Andrzej Świątek

 

Dodaj komentarz