ZTM: wzrosły wpływy, choć spadła liczba sprzedanych biletów


Wzrost wpływów o okolo 7 procent i spadek liczby sprzedanych biletów o ok. 8 proc. (ogółem) – tak najkrócej można podsumować rok 2013 w sprzedaży billetów Zarządu Transportu Miejskiego.

W grudniu 2013 roku w porównaniu do analogicznego okresu roku ubiegłego nastąpił wzrost liczby sprzedanych biletów o 8,67 proc. Analizując poszczególne rodzaje biletów, wzrosła sprzedaż biletów jednorazowe. Szczególnie w tym względzie wyróżniły się bilety 120-minutowe (wzrost o 65,82 proc.) oraz 60-minutowe (wzrost o 63,88 proc.). W ogólnym rozrachunku, sprzedanych zostało 9,99 proc. więcej biletów jednorazowych, niż w grudniu roku 2012. W ramach tej grupy poprawie uległa głównie sprzedaż biletów jednoprzejazdowych, przy czym wyraźniejszy wzrost sprzedaży wystąpił w przypadku biletów powyżej 10 przystanków. Mniejszą liczbę sprzedanych biletów odnotowano natomiast dla biletów 30-minutowych, co można wytłumaczyć faktem większej popularności biletów 15-minutowych (z uwagi na wydłużenie casu ich obowiązywania).

W ostatnim miesiącu 2013 r. o 6,83 proc. pogorszył się wskaźnik sprzedaży biletów krótkookresowych, zwłaszcza 72-godzinnych. Klienci zakupili mniej biletów długookresowych (-16,29 proc.), w szczególności biletów 3-, 6-, 9- oraz 12-miesięcznych.

Pomimo wzrostu liczby sprzedanych biletów, wartość sprzedaży w porównaniu do grudnia ubiegłego roku spadła o 3,99 proc., na co największy wpływ miał spadek zainteresowania biletami 3-, 6-, 9- oraz 12-miesięcznymi.

Podsumowując cały rok 2013 nastąpił spadek liczby sprzedanych biletów ogółem o 8 proc., w tym jednorazowych o 8,5 proc. i długookresowych o 10 proc., przy jednoczesnym wzroście przychodów ze sprzedaży wszystkich biletów o ok. 7 proc. Spadek liczby sprzedanych biletów miał w dużej mierze związek z pogorszeniem się oferty komunikacyjnej w trakcie przebudowy ronda Kaponiera oraz remontu mostu Teatralnego. Jesienią te dwa główne węzły komunikacyjne miasta były przez większość czasu zamknięte. W takiej sytuacji nieuchronnym zjawiskiem była mniejsza liczba pasażerów.

Kolejną przyczyną spadku popytu był kształt oferty biletowej. Utrzymywanie przez większość roku wydłużenia biletów czasowych i wprowadzenie tanich biletów semestralnych wpłynęły na globalny spadek sprzedaży. Sprzedaż biletów semestralnych wyniosła 25.840 szt., jednakże ich wprowadzenie negatywnie przełożyło się na sprzedaż pozostałych biletów okresowych. Według naszej oceny nie pojawili się nowi klienci, a jedynie część obecnych zaczęła korzystać z korzystniejszej oferty, zamiast dotychczasowej.

Mamy nadzieję, że uchwalona 28 stycznia 2014 r. przez Radę Miasta Poznania nowa – elastyczna taryfa biletowa związana z wprowadzenie systemu Poznańskiej Elektronicznej Karty Aglomeracyjnej (zacznie obowiązywać 1 lipca 2014 r) zachęci większą liczbę pasażerów do korzystania z transportu publicznego.

Dodaj komentarz