Za kilka miesięcy tramwaje będą mogły pojechać po nowym łuku przy Okrąglaku. Docelowo – po przebudowie ul. Ratajczaka oraz wydłużeniu trasy naramowickiej – będzie można szybciej podróżować między północą a południem miasta. Prace rozpoczną się w poniedziałek, 3 lutego. Zostały zaplanowane tak, by nie było konieczności zmian w kursowaniu tramwajów przejeżdżających przez ten ważny węzeł komunikacyjny w centrum Poznania.
Zadaniem wykonawcy będzie nie tylko prowadzenie budowy przy zachowaniu ruchu tramwajowego, ale też szczególna troska o Okrąglak. To jedna z ikon Poznania, dlatego zastosowane zostaną rozwiązania, które zabezpieczą ją przed nadmiernymi drganiami.
W ramach prac konieczna będzie rozbiórka części piwnic od strony ul. 27 Grudnia, a następnie zasypanie ich. Miastu zależy na tym, by budowa łuku torowego nie wpłynęła negatywnie na ten kultowy zabytek, dlatego prace rozbiórkowe przeprowadzone zostaną bez użycia ciężkiego sprzętu.
Ochrona przed drganiami
Wewnątrz budynku oraz piwnic montowane są sensory drgań. System będzie rejestrować dane w czasie rzeczywistym, co pozwoli na natychmiastowe reagowanie. W połączeniu z monitoringiem wizualnym i analizami eksperckimi, takie rozwiązania stanowią kompleksowe podejście do ochrony konstrukcji budynku.
Łuk zostanie wykonany w taki sposób, aby zminimalizować wpływ drgań na otoczenie i konstrukcję budynku. Specjaliści z Politechniki Krakowskiej przygotowali stosowne ekspertyzy i pozytywnie ocenili zaprojektowane rozwiązania.