O kierunkach rozwoju gminy Mosina, zrównoważonym rozwoju, współpracy, zagadnieniach z obszaru innowacji w zarządzaniu i rozwiązaniach podatkowych, rozmawiali uczestnicy I Mosińskiego Forum Biznesu, które odbyło się 16 października.
Inicjatorem wydarzenia, które zgromadziło lokalnych przedsiębiorców, przedstawicieli samorządu oraz osób związanych z biznesem i rozwojem gospodarczym regionu był Dominik Michalak, burmistrz gminy Mosina.
Po uroczystym otwarciu i powitaniu gości, Moderator Forum, Janusz Jankowiak – członek Rady Biznesu Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, mieszkaniec gminy Mosina, odczytał list od Agaty Sobczak- Wojewody Wielkopolskiej. Padły w nim słowa podziękowania i gratulacje za stworzenie płaszczyzny do dialogu na linii samorząd- przedsiębiorcy. W liście czytamy: „Wymiana wiedzy na temat koncepcji zagospodarowania przestrzennego, planowanych inwestycji, czy form wspierania biznesu może stanowić przesłankę do nawiązania autentycznego partnerstwa na rzecz rozwoju gospodarczego gminy. (…) Jestem przekonana, że Forum spełni swoją rolę w przekazywaniu doświadczeń i rozwiązań zapewniających harmonijny rozwój, a otrzymane informacje, wnioski z dyskusji oraz nawiązane kontakty zostaną z pożytkiem wykorzystane w codziennej praktyce, przynosząc uczestnikom wymierne korzyści”.
Przemówienie inauguracyjne burmistrza gminy Mosina Dominika Michalaka oraz prezentacja pn. „Zrównoważony rozwój gminy Mosina: gospodarka- społeczeństwo-środowisko jako fundamenty przyszłości gminy” rozpoczęła oficjalnie konferencję.
W swojej wypowiedzi burmistrz podkreślał, jak istotne są działania wspierające przedsiębiorczość w regionie oraz jak ważną rolę odgrywają lokalne firmy w rozwoju gospodarczym gminy: ”Cieszę się bardzo, że możemy się dziś spotkać w tak szerokim gronie. To dla mnie ogromny zaszczyt gościć przedstawicieli biznesu, samorządów oraz ekspertów różnych branż.” Przedsiębiorcy, jak zaznaczył, są kluczowym elementem gospodarki gminy, a wydarzenia takie jak Forum są ważnym krokiem w kierunku wzmacniania lokalnej współpracy i innowacyjności. W prezentacji omówił m.in. zagadnienia związane z realizowanymi i planowanymi inwestycjami, komunikacją drogową, planowaniem przestrzennym oraz podatkami w odniesieniu społecznym i środowiskowym.
Program Forum był różnorodny, a znaczącą cześć wydarzenia stanowiły wystąpienia prowadzone przez specjalistów z różnych dziedzin.
Wśród prelegentów, którzy przyjęli zaproszenie do udziału w I Mosińskim Forum Biznesu byli:
- prof. dr hab. nauk ekonomicznych Marian Gorynia – prezes Polskiego Towarzystwa Ekonomicznego, które objęło honorowy patronat nad naszym wydarzeniem, z wystąpieniem „Gospodarka umiaru – istota i wątpliwości”, które wywołało ciekawą dyskusję wśród uczestników forum,
- Magdalena Urbaniak – Manager Projektów Inwestycyjnych w Kostrzyńsko-Słubickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej, która omówiła zagadnienia związane z ulgą podatkową jako premią za inwestowanie dla podmiotów, które na terenie strefy mają lokalizację,
- Paulina Wilińska-Kałka – kierownik Działu Technicznego w Aquanet S.A. przedstawiła perspektywy rozwoju i współpracy: ofertę Aquanet S.A. Poznań dla przedsiębiorców w kontekście planów inwestycyjnych,
- Tadeusz Alankiewicz, dyrektor handlowy i członek zarządu Impakt SA Mosina pokazał na czym polega mapowanie procesów oraz omówił wykorzystanie narzędzi do zarządzania czasem i zadaniami w firmie,
- Tomasz Nowicki, prezes zarządu Exactus Sp. z o.o. Biuro rachunkowe szczegółowo opowiedział o kryteriach wyboru formy prowadzenia działalności i ich późniejszych konsekwencjach podatkowych.
Uczestnicy forum mieli możliwość rozmów z prelegentami, konsultacji oraz zadawania pytań, całą dyskusję zaś moderował Janusz Jankowiak. Dyskusji sprzyjała także przerwa, podczas której nie tylko można było skosztować m.in. specjałów z firmy Wielkopolski Indyk (partnera Programu Mosińska Karta Mieszkańca), ale przede wszystkim nawiązać nowe kontakty biznesowe, wymienić się spostrzeżeniami czy porozmawiać o profilach działalności firm, które były na spotkaniu w kontekście potencjalnej współpracy.
Na zakończenie forum zostały wręczone podziękowania prelegentom oraz osobom zaangażowanym w jego przygotowanie. Uczestnicy zgodnie podkreślali, że wydarzenie było bardzo dobrze zorganizowane i liczą na kolejne edycje, które będą kontynuować zapoczątkowaną inicjatywę dialogu z lokalnymi przedsiębiorcami.
W słowach podsumowania, burmistrz gminy Mosina Dominik Michalak potwierdził, że planuje kolejne edycje tego wydarzenia, które mają stać się stałym punktem w kalendarzu mosińskiego środowiska biznesowego: „Mosińskie Forum Biznesu było nie tylko okazją do zdobycia cennej wiedzy i nowych kontaktów, ale także inspirującym wydarzeniem, które pokazało siłę lokalnej społeczności biznesowej. Sam fakt, że się przedłużyło świadczy o potrzebie rozmowy i spotykania się, a to z kolei jest ważnym elementem współpracy, która może przynieść wymierne korzyści dla wszystkich”.
Organizatorem I Mosińskiego Forum Biznesu był Urząd Miejski w Mosinie – Referat Promocji i Kultury.
Partnerem wspierającym I Mosińskie Forum Biznesu był Hotel Szablewski w Dymaczewie Nowym, partner Programu Mosińska Karta Mieszkańca, któremu organizatorzy dziękują za gościnę.
Patronat honorowy nad wydarzeniem objęło: Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
Patronat medialny nad Forum objęli:
– Gazeta Mosińsko- Puszczykowska
Karolina Adamczyk-Pięta
Koordynator I Mosińskiego Forum Biznesu
Fot. UM Mosina – Katarzyna Leszczyńska, Paulina Ludwiczak