Enter Enea Festival 2024


Już pod koniec maja (26-29.05.) odbędzie się 14. edycja Enter Enea Festival – wyjątkowego, plenerowego wydarzenia nad Jeziorem Strzeszyńskim. W tym roku Leszek Możdżer i zespół festiwalu zaprosili do Poznania gwiazdy jazzu z Ameryki docenione m.in. nominacjami do nagród Grammy oraz polskich twórców, otwierających się na nowe kierunki. Dzięki wsparciu miasta Poznań i Enei – sponsora tytularnego festiwalu, pierwszy dzień festiwalu będzie bezpłatny i otwarty dla publiczności.

Enter Enea Festival 2024

Enter Enea Festival to wyjątkowe wydarzenie, którego dyrektorem artystycznym od pierwszej edycji jest Leszek Możdżer. Festiwal  odbywa się w pięknym plenerze Jeziora Strzeszyńskiego w Poznaniu, na terenie ośrodka i Restauracji Oaza oraz Poznań Visual Park, gdzie co roku odsłaniana jest nowa praca, wchodząca w skład plenerowej kolekcji. Sponsorem tytularnym od dekady jest Enea – koncern energetyczny z siedzibą w Poznaniu.

Enter Enea Festival wspieramy już od dziesięciu lat ponieważ jest to wyjątkowe wydarzenie muzyczne z niesamowitą  energią. Festiwal należy do grona najlepszych imprez jazzowych w Polsce. Spotkania z muzyką nad Jeziorem Strzeszyńskim mają swój niepowtarzalny urok, a sama lista gości zaproszonych przez Leszka Możdżera jest imponująca. Docenia to publiczność festiwalowa, a my cieszymy się, że dzięki naszemu zaangażowaniu pomagamy twórcom festiwalu w przygotowaniu „muzycznej uczty” w stolicy Wielkopolski − powiedział Grzegorz Kinelski, prezes Enei.

Tegoroczny muzyczny program Enter Enea Festival ma silną amerykańską dominantę. Zgodnie z założeniami Enter na scenie nad Jeziorem Strzeszyńskim wystąpią niekwestionowane gwiazdy jak John Patitucci czy Linda May Han Oh, nieszablonowi artyści dostrzeżeni w ostatnich nominacjach do Grammy, których koncerty obejrzymy w serii „tiny desk concerts” prestiżowego NPR czy pianistka, której kariera rozciąga się od Broadway’u do klasyki.

Przebieg festiwalu

otwarta niedziela

Niedziela – dzień zero, którego program jest niebiletowany i otwarty dla wszystkich to połączenie muzyki i sztuk wizualnych. To dzień, w którym najpełniej celebrujemy położenie Enter Enea Festival nad Jeziorem Strzeszyńskim, słuchając koncertów, ale też odwiedzając Poznań Visual Park, w którym w tym roku zaistnieje nowy obiekt: 52°27’36.6″N 16°49’48.6″E autorstwa Krzysztofa Maniaka, artysty, którego wystawę zobaczymy też w ABC Gallery.  Inauguracją “Kopca” zajmą się…Krety, bohaterowie performansu francuskiego reżysera Philippe’a Quesne, które zwiedzały już Nowy Jork, Berlin czy Montréal, animując miasta swoją energią wspólnoty. Festiwal rozpocznie się od koncertu ShataQS z materiałem z płyt Fenix i Weda przygotowanym w częstotliwości 432hz, w którym też wystąpi Leszek Możdżer.

−  Bardzo się cieszymy, że od ubiegłego roku w programie Enter Enea Festival znajduje się też przestrzeń na wydarzenia otwarte, adresowane do wszystkich Poznaniaków – zaskakujące formą, energią, włączające rodziny do wspólnego uczestnictwa w kulturze i zwracające uwagę na wyjątkowy, publiczny park rzeźby w Poznaniu, nad Jeziorem Strzeszyńskim – powiedział Jerzy Gumny, dyrektor i pomysłodawca Enter Enea Festival.

Międzynarodowy program festiwalu

Poniedziałkowy, biletowany program rozpocznie się mocnym uderzeniem ze Skandynawii. Na scenie nad Jeziorem Strzeszyńskim wystąpi Gard Nilssen’s Supersonic Orchestra, spełnienie muzycznych marzeń norweskiego perkusisty i kompozytora oraz zebranego wraz z nim crême de la crême północnego jazzu. W koncercie usłyszymy 7 saksofonów, 2 puzy, 2 trąbki, 3 kontrabasy i 3 zestawy perkusyjne.

Kolejne koncerty będą świętem fortepianu. Na jednej scenie wystąpią – po raz pierwszy w Polsce, Natalie Tenenbaum, artystka rozchwytywana zarówno przez broadway, muzykę filmową i środowisko jazzowe i kolumbijski pianista jazzowy, wokalista i saksofonista Jesus Molina, który w wyrafinowany sposób wnosi świeże brzmienie do muzyki jazzowej. Prezentowany na Enter Enea Festival projekt to energetyczny koncert na fortepian, dwie perkusje i bas. W koncercie Natalie Tenenbaum gościnnie wystąpi też Leszek Możdżer. Będzie to pierwsze spotkanie muzyków.

Wtorkowy program rozpocznie pierwszy polski koncert amerykańskiej harfistki Brandee Younger. Następnie Atom String Quartet i Leszek Możdżer zagrają koncert poświęcony Krzysztofowi Pendereckiemu, który miał swoją premierę jesienią w Rzymie. Wieczór zakończy koncert tuzów światowego jazzu – w Poznaniu wystąpią John Patitucci, Joey Calderazzo i Dave Weckl. To spełnienie festiwalowych marzeń każdego jazzowego słuchacza.

Środa to wyjątkowy koncerty kontrabasitki Lindy May Han Oh z udziałem jej amerykańskiego kwartetu jazzowego i kwartetu solistów Filharmonii Poznańskiej, którzy wystąpią wspólnie w materiale z ulubionej płyty Leszka Możdżera “Aventurine”. Po raz kolejny festiwal staje się generatorem spotkań poznańskiego środowiska i zapraszanych na Jezioro Strzeszyńskie wybitnych artystów.

Po koncercie ulubionej basistki Pata Methenego  scenę rozbuja band nominowanego do Grammy amerykańskiego muzyka Kassa’y Overall’a, a wieczór zakończy premierowy koncert Voo Voo i Leszka Możdżera, którzy wspólnym graniem na Enter Enea Festival otwierają nowy rozdział swojej muzycznej znajomości.

O Enter Enea Festival

Enter Enea Festival łączy w sobie bezpretensjonalność, niezależność i swobodę, związaną z atmosferą imprezy plenerowej z ekskluzywnością wynikającą z listy zaproszonych przez Leszka Możdżera artystów. Ci gwarantują publiczności najwyższy poziom muzycznych wrażeń. Na scenie Enter Enea Festival wystąpili już m.in. Cécile McLorin Salvant, Dhafer Youssef, Jan Ptaszyn Wróblewski, Verneri Pohjola, Chassol, Michał Urbaniak, Mitch & Mitch, Yoyo Mayer, czy Iva Bittova.

Część projektów, które rozpoczęły się na Enter Enea Festival miały swoje kontynuacje i trasy w Polsce oraz w Europie. Przykładami mogą być: album „Polska” w wykonaniu Trio Możdżer-Danielsson-Fresco, prapremiera albumu “Composites” Leszka Możdżera i Warszawskiej Opery Kameralnej, którego trasa koncertowa uznana została za koncert roku w plebiscycie Jazz Forum, czy współpraca Leszka Możdżera i Adama Bałdycha – nagrali wspólny album “Passacaglia” we współpracy z wytwórnią ACT.

Najbliższa, 14. edycja festiwalu odbędzie się od 26 do 29 maja 2024 r. w Poznaniu.

Organizatorem Enter Enea Festival i koncertów pod jego egidą organizowanych w Sali Ziemi w Poznaniu jest Fundacja “Europejskie Forum Sztuki”. Mecenasem Festiwalu od pierwszej edycji jest Miasto Poznań. Sponsorem tytularnym wydarzenia jest Enea.

14. Enter Enea Festival

26.05. | niedziela (program niebiletowany)

18:00 ShataQS feat. Leszek Możdżer

Philippe Quesne / Vivarium Studio Krety

20:00 Krzysztof Maniak 52°27’36.6″N 16°49’48.6″E

20:30 Krzysztof Maniak Przy ziemi – wernisaż ABC Gallery

27.05. | poniedziałek

19:30 Gard Nilssen’s Supersonic Orchestra

21:00 Jesus Molina

22:30 Natalie Tenenbaum feat. Leszek Możdżer

28.05. | wtorek

19:30 Brandee Younger Trio

21:00 Atom String Quartet & Leszek Możdżer
hommage à Penderecki

22:30 Joey Calderazzo John Patitucci Dave Weckl Trio

29.05. | środa

19:30 Linda May Han Oh
Aventurine

21:00 Kassa Overall

22:30 Voo Voo & Leszek Możdżer – premiera

Biogramy artystów 14. Enter Enea Festival

Gard Nilssens Supersonic Orchestra

Supersonic Orchestra zadebiutowała koncertami w 2019 roku, a już po niespiełna roku posłuchać mogliśmy pierwszej, koncertowej grupy norweskiego perkusisty, który do współpracy zaprosił najlepszych z najlepszych. Zakładając swoją Supersonic Orchestra, Gard Nilssen spełnił marzenie swojego życia.

Gard Nilssen jest jednym z najlepiej rozpoznawalnych perkusistów skandynawskich. Jego Supersonic Orchestra powstało rozrastając się wokół wielokrotnie nagradzanego tria Acoustic Unity do niespotykanego formatu muzycznego spotkania: dziesięciu waltornistów, trzech kontrabasistów i trzech perkusistów. Nilssen założył ten skład będąc artystą-rezydentem w Moldejazz (2019). Wszyscy muzycy zespołu to uznani i rozpoznawalni muzycy, liderzy własnych projektów. W utworach zespołu Nilssen świadomie unikał stosowania instrumentów harmonicznych, aby otworzyć więcej przestrzeni i stworzyć większe możliwości rozwoju, a to zaprowadziło zespół na JazzFest w Berlinie i na scenę Festiwalu Jazzowego w Saalfelden w Austrii.

Oprócz Supersonic Orchestra, norweski perkusista Gard Nilssen (ur. 1983) gra także w zespołach SpaceMonkey, Bushman’s Revenge, Amgala Temple i prowadzi Gard Nilssen Acoustic Unity. Jest kompozytorem, producentem i liderem zespołu, należy do najbardziej rozchwytywanych i aktywnych perkusistów na europejskiej scenie jazzowej.

Jesus Molina

Kolumbijski pianista jazzowy, wokalista i saksofonista Jesus Molina urodził się w 1996 r. w Sincelejo w Kolumbii. Grę na saksofonie zaczął w wieku 12 lat, a trzy lata później – jako piętnastolatek – postanowił zmienić instrument i skupić się na fortepianie.

W 2016 r. Molina otrzymał prestiżowe stypendium Juana Luisa Guerry przyznawane przez Latin Grammy Cultural Foundation pokrywające wszystkie koszty edukacji muzycznej w renomowanym Berklee College of Music. Dziś występuje na najważniejszych światowych scenach jako wschodząca gwiazda muzyki jazzowej.

Unikatowy styl Moliny inspirowany jest jego młodzieńczymi fascynacjami, m.in. Oscarem Petersonem, Artem Tatumem, Errolem Garnerem czy Billem Evansem. Razem z młodym pokoleniem i innym podejściem do standardów takich jak Spain Chicka Corei, Night in Tunisia Dizziego Gillespiego czy wielu innych aranżacji, w wyrafinowany sposób wnosi świeże brzmienie do muzyki jazzowej.

Molina współpracował i występował z wieloma uznanymi artystami, takimi jak Jesus Adrian Romero, Noel Schajris, Arturo Sandoval. Rudy Perez, Eric Marienthal, Gabriela Soto, Cory Henry, Randy Brecker, Carlitos del Puerto, Randy Waldman, Zedd, Juan Luis Guerra, Alex Campos, John Patitucci, Mike Stern, Dave Weckl, Tom Brooks i Jordan Rudess, czy znana publiczności Enter Enea Festival Mohini Dey.

Natalie Tenenbaum

Uznana przez krytyków kompozytorka, pianistka, producentka i kierowniczka muzyczna oraz piosenkarka i autorka tekstów.

Występowała zarówno jako solistka, jak i z orkiestrami w Izraelu, Europie, Azji i Stanach Zjednoczonych m.in. w Kennedy Center, Lincoln Center, Teatrze Narodowym Korei, Konzerthaus w Berlinie, Madison Square Garden i Apollo Theater w Nowym Jorku.

Jej kompozycje miały swoje premiery w Carnegie Hall, czy The National Arts Gallery w Nowym Jorku.

Natalie jest autorką aranżacji do kultowego broadwayowskiego musicalu MEAN GIRLS autorstwa Tiny Fey. Na Broadwayu pracowała również jako zastępczyni kierownika muzycznego w spektaklu AMERICAN UTOPIA Davida Byrne’a.

Wśród jej innych projektów wymienić można duet fortepianowy z Julianem „J3PO” Pollackiem, czy kierownictwo muzyczne dla Titusa Burgessa.

Natalie jest Artystką Yamaha i Artystką Nord. Nagrała również aranżacje i autorską muzykę do katalogu fortepianów Steinway Spirio R.

Wraz z pianistą i kompozytorem Eitanem Kennerem nagrała album Duets / Solos, który ukazał się w 2023 r. nakładem wytwórni La Reserve, natomiast jej album Standard Repertoire, Vol. I wydany zostanie w czerwcu 2024 r. nakładem wytwórni Platoon.

Brandee Younger Trio

„Jak dotąd żaden harfista nie był w stanie lepiej połączyć wszystkich tradycji współczesnej harfy – od Salzedo, przez Dorothy Ashby, aż po Alice Coltrane – z taką siłą, wdziękiem i zaangażowaniem”. – New York Times

Brandee Younger, to wiodący dziś głos współczesnej harfy. Nominowana do Grammy, instrumentalistka, kompozytorka, pedagożka i programerka konsekwentnie w swojej twórczości przeciwstawia się gatunkom i etykietom. Muzyka Brandee Younger kipi nie tylko wirtuozowską techniką i krystalicznie czystym dźwiękiem, ale przede wszystkim nieziemską elegancją. Występowała i nagrywała z takimi artystami, jak Pharoah Sanders, Ravi Coltrane, Charlie Haden, Common, John Legend, The Roots, Stevie Wonder, Lauryn Hill, czy Beyonce.

W ubiegłym roku Brandee wydała album „Brand New Life” nakładem Impulse! Records. Z singlami takimi jak „You’re A Girl For One Man Only” i „If It’s Magic”.

Pochodząca z Nowego Jorku harfistka Brandee Younger jest znakomicie wykształconą klasycznie artystką. Wykładała na Uniwersytecie Adelphi, Nassau Community College i The Hartt School Community Division na Uniwersytecie w Hartford, a także prowadzi kursy mistrzowskie na całym świecie.

Atom String Quartet & Leszek Możdżer
hommage à Penderecki

Atom String Quartet to jeden z najoryginalniejszych zespołów kameralnych na świecie, doskonale znany publiczności Enter Enea Festival. Łączy możliwość klasycznego kwartetu smyczkowego z szeroko rozumianą improwizacją, inspirowaną polskim folklorem, world music, a także muzyką współczesną i klasyczną. W 90. rocznicę urodzin Krzysztofa Pendereckiego muzycy zagrali wraz z Leszkiem Możdżerem kompozycje mistrza w ramach włoskiego Festiwalu Romauropa, od momentu gdy dowiedzieliśmy się o tym wyjątkowym projekcie bardzo chcieliśmy, żeby zabrzmiał również nad Jeziorem Strzeszyńskim w Poznaniu.

Joey Calderazzo John Patitucci Dave Weckl Trio
Co można powiedzieć o tym tercecie? Poza tym, że ich zaproszenie to spełnienie naszych marzeń?  Ale już same nazwiska, w kolejności ściśle alfabetycznej, wystarczą, aby poczuć dreszczyk emocji i przyprawić o gęsią skórkę. Joey Calderazzo to jeden z najlepszych pianistów swojego pokolenia. Jako lider wydał trzynaście albumów i współpracował z najznamienitszymi muzykami jazzowymi. Usłyszymy go w Poznaniu ponownie w ramach koncertu Enter Enea Festival prezentuje: Branford Marsalis & Friends. John Patitucci zdobył dwie nagrody Grammy i był nominowany do ponad piętnastu. Z kolei Dave’a Weckla, który współpracował m.in. z George’em Bensonem, Chickiem Coreą i Paulem Simonem, uważa się za jednego z najbardziej wpływowych i utalentowanych technicznie perkusistów jazz/fusion wszechczasów.

Linda May Han Oh

Aventurine

Zdobywczyni nagrody GRAMMY – Linda May Han Oh jest basistką i kompozytorką, która występowała i nagrywała płyty z takimi artystami jak: Pat Metheny, Joe Lovano, Dave Douglas, Terri Lyne Carrington, Steve Wilson i Vijay Iyer.

„Ma wszystko, czego chcesz: świetny timing, naprawdę znaczący, a jednocześnie dynamiczny dźwięk, fantastyczne poczucie harmonii i szerokie spektrum gry na instrumencie… Jest coś transcendentnego w tym, co tworzy i sprawia, że ​​muzyka jest muzyką.” mówił o niej Pat Metheny

Urodzona w Malezji artystka dorastała w Boorloo (Perth) w Zachodniej Australii. Jest laureatką licznych nagród, m.in. Deutscher Jazz Preis 2022. Została okrzyknięta Basistką Roku 2018-2021 przez Jazz Journalist’s Association, Basistką Roku 2022 przez Jazztimes i Basistką Roku 2019 przez Hothouse Magazine. W 2023 r. otrzymała prestiżową nagrodę Herb Albert Award w kategorii muzyka.

Linda jest autorką świetnie przyjętych pięciu własnych płyt. Jej najnowszy album to zagrany w kwintecie “The Glass Hours” wydany przez wytwórnię Biophilia Records.

Linda tworzy muzykę dla dużych i małych zespołów, a także muzykę filmową. Jest także autorką muzyki do jego filmu dokumentalnego “Calling the Shots”, który opowiada  o kobietach stawiających pierwsze kroki w afrykańskim przemyśle filmowym.

Linda jest obecnie wykładowczynią na Berklee College of Music na wydziale gitary basowej. Jest również członkinią Institute for Jazz and Gender Justice. W 2020 r. zagrała na basie wraz z perkusistą Royem Haynesem w filmie Soul wytwórni Pixar, pod kierownictwem muzycznym Jona Batiste’y , była również wzorem pojawiającej się w filmie postaci basistki Miho.

Kassa Overall
Kassa Overall to nominowany do nagrody Grammy muzyk, emcee, wokalista, producent i perkusista, który łączy awangardowe eksperymenty z hip-hopowymi technikami produkcji, prowadząc splot jazzu i rapu ku niezbadanym kierunkom.

Na swoich pierwszych dwóch albumach studyjnych GO GET ICE CREAM AND LISTEN TO JAZZ oraz I THINK I’M GOOD, Kassa nałożył na siebie wirtuozerską grę na perkusji, precyzyjne techniki produkcji i przenikliwy liryzm.

Na wydanej 26 maja płycie ANIMALS, jego debiucie w wytwórni Warp Records, Kassa rozwija swoją kalejdoskopową i wywrotową wizję, która stanowi pojemną przestrzeń paradoksów życia jako artysty i czarnoskórego mężczyzny w Ameryce.

Voo Voo & Leszek Możdżer

*premiera

Połączenie znanego, jakże dobrze już dotartego składu Voo Voo z pianistyką Leszka Możdżera to zapowiedź nowego iskrzenia. Wojciech Waglewski ze swoim nonszalancko podanym mistrzostwem (jego palce okazują się nadzwyczaj sprawne kiedy tylko zechce im pozwolić pobiegać po gryfie), otoczony wierną załogą dostaje jakby nowej werwy w tym składzie i chociaż nadal oznajmia ważne treści mimochodem i rozluźnionym głosem, to biegniki Możdżera wydają się uruchamiać w nim dodatkowe pokłady witalności. Za plecami solidnie brzmiąca, pewnie trzymająca puls sekcja rytmiczna w osobach Karima Martusewicza i Michała Bryndala dobrze zakotwicza obu rozpędzonych wirtuozów, którzy czasem oddają pola Mateuszowi Pospieszalskiemu, czekającego tylko na to, żeby wskoczyć na kilka żarliwych okrążeń i jeszcze bardziej podgrzać atmosferę. Ta muzyka trochę koi, trochę zaskakuje, ale przede wszystkim, pomimo rockandrollowego zacięcia, wprowadza w swoistą zadumę, bo to, co piękne i wysokie zdaje się idealnie łączyć z tym, co ziemskie i umazane w piachu. Podróż przez dotychczasowe, mocne akcenty piosenek znanych i lubianych urozmaicają nowe utwory stworzone przez artystów specjalnie na ten skład i specjalnie na tę okoliczność.  Kiedy trzeba – nostalgicznie, a kiedy nie – to nie.

Leszek Możdżer
Leszek Możdżer jest jednym z najwybitniejszych polskich muzyków jazzowych. Zaskakujący, ekscentryczny, rozpoznawalny na całym świecie pianista dorobił się własnego stylu, w którym zawarł wszystko co najlepsze z jego dotychczasowych, muzycznych doświadczeń: precyzję muzyki klasycznej, przestrzenność języka muzyki filmowej, nieokiełznany żywioł muzyki free oraz dramaturgię muzycznych napięć, której nauczył się od wybitnych mistrzów, z którymi współpracował.

Naukę gry na fortepianie rozpoczął w piątym roku życia i przeszedłszy wszystkie szczeble edukacji uzyskał dyplom gdańskiej Akademii Muzycznej w 1996 roku. Jazzem zainteresował się w klasie maturalnej. Pierwsze szlify zdobywał w zespole klarnecisty Emila Kowalskiego, operującego tradycyjnym, be-bopowym językiem, ale równocześnie pracował w zespole Miłość. W tym samym niemal czasie otrzymał angaż do kwartetu Zbigniewa Namysłowskiego, z którym zagrał dziesiątki koncertów na całym świecie, kończąc jednocześnie studia na Akademii Muzycznej wymagającej opanowania repertuaru literatury klasycznej.

Po raz pierwszy został zauważony w roku 1992 na konkursie Jazz Juniors na którym otrzymał wyróżnienie indywidualne. Od tamtego czasu zwyciężał nieprzerwanie w niemal wszystkich kolejnych ankietach czytelników „Jazz Forum” w kategorii *Fortepian*, od czasu do czasu ustępując miejsca kolegom, ale od wielu lat plasując się na czołowych pozycjach w kategoriach* Muzyk Roku*, *Kompozytor Roku*, zaś płyty z jego udziałem wspinają się na miejsca sprzedaży zwykle niedostępne dla muzyków jazzowych. Zapraszają go do współpracy artyści z najróżniejszych nurtów muzycznych, od piosenki poetyckiej, hip hopu, aż po heavy metal, co sprawiło, że jego nazwisko stało się jednym z najbardziej rozpoznawalnych w polskim przemyśle muzycznym.  Możdżer koncertował i nagrywał też z międzynarodowymi gwiazdami takimi jak: David Friesen, Pat Metheny, Billy Harper, Joe Lovano, Lester Bowie, David Gilmour, czy Marcus Miller.

Jego ostatnie albumy to „Composites” nagrana z Orkiestrą Instrumentów Dawnych MACV Warszawskiej Opery Kameralnej, która swoją prapremierę miała w ramach 13. edycji Enter Enea Festival, oraz „Passacaglia” – nagrana w duecie z Adamem Bałdychem. Pianista najpełniej odnajduje się w projektach solowych i autorskiego trio z Larsem Danielssonem i Zoharem Fresco. Od roku 2011 jest Dyrektorem artystycznym i współtworzy Enter Enea Festival w Poznaniu.

W ramach 14. edycji  Enter Enea Festival Leszek Możdżer zaprezentuje premierowo nowy materiał z Voo Voo, wystąpi z Atom String Quartet w programie hommage à Penderecki, zagra w duecie z Natalie Tenenbaum, oraz w niedzielnym, niebiletowanym programie z ShataQS.

Program niebiletowany

ShataQS feat. Leszek Możdżer
ShataQS, znana również jako Meggie QS, właściwie Małgorzata Kuś – polska wokalistka, autorka tekstów i muzyki. Absolwentka Dzierżoniowskiej Państwowej Szkoły Muzycznej I st. im. Wojciecha Kilara w klasie skrzypiec oraz Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach na wydziale jazzu i muzyki rozrywkowej. W 2001 roku wygrała finał popularnego telewizyjnego programu „Szansa na sukces” w Sali Kongresowej w repertuarze Edyty Geppert. Następnie pracowała w teatrze muzycznym Buffo. Jej indywidualna ścieżka muzyczna rozpoczęła się od płyty „Fenix” napisanej  w częstotliwości 432hz wydanej w 2019 r. W styczniu 2023 r. ukazała się kolejna płyta o nazwie „WEDA” nawiązująca do filozofii starych ludów z czasów wedyjskich, która pięknie dopełnia rozpoczętą na płycie Fenix opowieść. W koncercie na Enter Enea Festival, na którym usłyszymy wybrane utwory z obu płyt, do zespołu artystki dołączy Leszek Możdżer.

Philippe Quesne / Vivarium Studio

Krety

Philippe Quesne w 2003 założył zespół pod nazwą Vivarium Studio, skupiający aktorów, plastyków i muzyków. W ramach działań niezależnego zespołu, Quesne tworzy i reżyseruje spektakle w przestrzeniach o charakterze „wiwarium”, służących obserwacji ludzkich mikrokosmosów. Jego spektakle i artystyczne interwencje od ponad 20 lat zyskują błyskawicznie międzynarodową rozpoznawalność i stałe miejsce w programach Festiwali i europejskich scen.

Po serii artystycznych interwencji w galeriach sztuki i na ulicach Berlina, Tuluzy, Nowego Jorku, czy Madrytu, Gigantyczne Krety Philippe’a Quesne, znane ze spektaklu „Welcome to Caveland” i scen koncertowych Francji, odwiedzą Poznań Visual Park, w którym szczególnie przypadła im do gustu praca Krzysztofa Maniaka pt. 52°27’36.6″N 16°49’48.6”E

Sztuki wizualne

Krzysztof Maniak
52
°27’36.6″N 16°49’48.6″E / Poznań Visual Park

Przy ziemi / ABC Gallery

52°27’36.6″N 16°49’48.6″E to realizacja w bezpośredni sposób nawiązująca do tradycji land-artu. Krzysztof Maniak odwołuje się do realizacji tego nurtu zapoczątkowanego w latach 60. XX wieku (Robert Smithson, Richard Long, Nancy Holt), ale sięga także głębiej: do reliktów pradziejów ludzkich, takich jak wielki szlak menhir.w z ok. 3000 lat p.n.e. w Carnac w Bretanii, olbrzymie rysunki wyryte w skale w dawnym państwie Inków w Andach czy megalityczne budowle w Wietrzychowicach. Nie zawsze znamy pierwotne funkcje tych konstrukcji, jedno wiadomo na pewno – każda z nich w spełniała odwieczną potrzebę człowieka, żeby pozostawić trwały ślad swojej ulotnej obecności na ziemi. Artysta sankcjonuje tę potrzebę i powtarza gest w sposób dosłowny, godząc się na zmiany, które na jego miejscu 52°27’36.6″N 16°49’48.6″E przyniesie czas, natura, a może i człowiek.

To praca o czasie – zapowiada artysta. Obserwując pejzaż, zastanawiam się jakie jego fragmenty zostały przekształcone przez człowieka – przekopane, wydrążone, obniżone lub podwyższone w określonym celu, wykarczowane czy sztucznie obsadzone. Ile czasu musi upłynąć by miejsca te wróciły do stanu pierwotnego, tracąc swoje przeznaczenie i rozpoznawalność jako intencjonalne działanie gatunku ludzkiego. Tworząc tę pracę myślałem o tym, jak niewiele po nas zostanie. O trwałości materiału, pamięci, śladach wykonanej pracy, o tym, że chciałbym stworzyć miejsce w strzeszyńskim parku do nieoczywistych spacerowych eksploracji, zmieniających doświadczenie tej przestrzeni. Miejsce z ziemi, choć na chwilę.

Krzysztof Maniak wiodącym tematem swoich artystycznych przedsięwzięć czyni osobiste, sensualne, często wręcz intymne doświadczanie natury.

Wystawa Przy ziemi obejmuje projekcje, zdjęcia i obiekty będące dokumentacją performatywnych, przeważnie efemerycznych działań artysty o tematyce pokrewnej realizacji w Poznań Visual Park, związanych z doświadczaniem ziemi przez człowieka i naszych – ludzkich – z nią relacji, ujętych w perspektywie post antropocentrycznej.

Fot. Hieronim Dymalski

 

 

 

Dodaj komentarz