Trening umiejętności społecznych (TUS) dla młodzieży


Gdy myślimy o rozwoju dzieci czy nastolatków, łatwo nasuwa się na myśl wszystko to, co wiąże się z edukacją w szkole – dobre oceny, wiedza, umiejętności związane z kształceniem. Warto jednak pamiętać, że nie mniej ważną rolę pełni rozwój psychiczny (w tym emocjonalny) oraz rozwój umiejętności społecznych.

Trening umiejętności społecznych (TUS) dla młodzieży

Niedługo wystartuje trening umiejętności społecznych (TUS) dla młodzieży w Poznaniu

W Ośrodku Psychoterapii i Pomocy psychologicznej Pomarańczowe Ja w Poznaniu już niedługo wystartuje cykl treningu umiejętności społecznych (TUS) dla młodzieży. Jeśli Ty lub ktoś w Twoim otoczeniu mógłby być zainteresowany wzmacnianiem kompetencji społecznych, śledź informacje na naszej stronie www ( https://www.terapiapoznan.pl ) profilu na Facebooku – szczegóły pojawią się niebawem.

Dlaczego umiejętności społeczne są takie ważne? 

Gdy nasze myśli zajmują różne, codzienne sprawy, takie jak natłok obowiązków, trudności edukacyjne czy problemy rodzinne, łatwo zapomnieć o tym, że relacje nastolatka z rówieśnikami także wpływają nie tylko na jego samopoczucie, ale i na jego całościowy rozwój. 

Połączenie między jakością relacji a rozwojem widać szczególnie w okresie niemowlęctwa i wczesnego dzieciństwa – relacja dziecka z jego matką lub podstawowym opiekunem jest wówczas niezbędną bezpieczną bazą i fundamentem do tego, aby dziecko mogło prawidłowo się rozwijać.

W znacznej mierze to właśnie od jakości tej relacji zależy prawidłowy rozwój dziecka – nie tylko emocjonalny, ale także rozwój układu nerwowego, rozwój poznawczy (intelektualny) i motoryczny (ruchowy). Dzieje się tak między innymi dlatego, że dziecko, którego potrzeby emocjonalne nie są wystarczająco zaspokojone, nie czuje się w pełni bezpiecznie w relacji z opiekunem, nie może też w optymalnym stopniu czuć się zachęcone do eksplorowania świata.

W pewnym sensie podobnie jest także w późniejszym wieku – dobre relacje z innymi pozwalają nam czuć się bezpiecznie w środowisku, w którym się znajdujemy, pomagają nam radzić sobie z trudnymi sytuacjami i rozwiązywać rozwojowe kryzysy. 

Nie można pominąć też, że nastolatki tym bardziej potrzebują dobrych relacji koleżeńskich, gdyż właśnie w tym wieku rośnie potrzeba doświadczania akceptacji ze strony grupy rówieśniczej oraz pragnienie poczucia przynależności. Te potrzeby są związane z określonym etapem życia, w jakim znajduje się młodzież w danym wieku i również mają znaczenie rozwojowe, dlatego nie należy ich bagatelizować. Niewystarczająco rozwinięte umiejętności społeczne mogą utrudniać zdobywanie tych cennych, budujących doświadczeń a nawet być źródłem poczucia osamotnienia i izolacji, co wtórnie bardzo pogarszać może całościowe samopoczucie psychiczne i całościowe funkcjonowanie.

Dobra wiadomość jest taka, że umiejętności społeczne możemy rozwijać przez całe życie – poprzez zdobywanie różnych doświadczeń w relacjach z innymi, ale także między innymi poprzez udział w treningu umiejętności społecznych (TUS).

uścisk dłoni

Trening umiejętności społecznych – co to jest? 

Jest to rodzaj warsztatu grupowego, który ma na celu zdobycie cennych doświadczeń, umożliwiających rozwój kompetencji społecznych w bezpiecznych warunkach, pod okiem przygotowanego w tym celu trenera (przeważnie psychologa lub psychoterapeuty). Przed rozpoczęciem treningu umiejętności społecznych dokonuje się wstępnych konsultacji z osobami chętnymi wziąć udział, aby pomóc ustalić, czy ta metoda pracy będzie pomocna dla danej osoby. Czasami okazuje się, że dla danej osoby lepszą ścieżką od treningu umiejętności społecznych będzie na przykład psychoterapia indywidualna, rodzinna lub grupowa albo inny rodzaj grupy rozwojowej.

To ważne, aby osoba biorąca udział w TUS wyrażała na to zgodę (nawet w przypadku osób niepełnoletnich). Trening ten ma bowiem charakter interaktywny – w związku z czym potrzebne jest własne zaangażowanie każdego z uczestników, w przeciwnym razie nie przyniesie on upragnionych owoców.

Proces treningu umiejętności społecznych obejmuje najczęściej szereg systematycznie odbywających się spotkań. Cykl może trwać w niektórych przypadkach kilka lub kilkanaście tygodni. Zasady, na jakich opierają się spotkania w klarowny sposób pomiędzy organizatorem a uczestnikami na początku procesu.

W trakcie trwania spotkań treningowych osoba prowadząca pomaga uczestnikom zaobserwować, przetestować i wyćwiczyć przydatne postawy i zachowania w różnych sytuacjach społecznych. Uczestnicy mają także okazję lepiej zrozumieć to, co dzieje się w interakcjach pomiędzy ludźmi. Bezpieczne okoliczności przestrzeni treningowej pomagają przetestować zachowania, które w zwyczajnych warunkach z różnych przyczyn mogłyby być dla danej osoby trudne do wprowadzenia. Można powiedzieć, że trening umiejętności społecznych może pomóc w zredukowaniu destrukcyjnych lub niepożądanych postaw społecznych oraz we wprowadzeniu nowych, użytecznych nawyków w kontaktach z innymi.

Podczas TUS kształtowane bywają takie umiejętności jak:

– aktywne słuchanie i komunikowanie swoich przemyśleń

– radzenie sobie z emocjami i stresem

– wyrażanie emocji w niedestrukcyjny sposób

– asertywność (w tym zdolność do odmawiania)

– rozpoznawanie i respektowanie granic własnych i innych osób

– rozpoznawanie sytuacji, w których należy poprosić o pomoc

– inicjowanie dialogu (na przykład z nowo poznaną osobą)

– nawiązywanie i podtrzymywanie relacji

– umiejętność współpracy w grupie

– odnajdywanie się w sytuacji konfliktu, odrzucenia lub krytyki i radzenie sobie z nimi.

nastolatki

Dla kogo trening umiejętności społecznych? 

Na treningu umiejętności społecznych skorzystać może większość osób, jednak w szczególności może on okazać się pomocny dla nastolatków, które:

– Mające trudność z asertywnością, odmawianiem, wypowiadaniem własnego zdania

– Wycofane, nieśmiałe, skłonne do izolacji, dystansowania się

– Nadpobudliwe, impulsywne

– Mające problem z radzeniem sobie z emocjami oraz rozpoznawaniem ich u innych osób

– Mające trudność z nawiązywaniem i utrzymywaniem relacji

– Z trudnością adoptujących się do nowych sytuacji (np. zmiana klasy, szkoły)

– Z niskim poczuciem własnej wartości

– Mające kłopot z przestrzeganiem norm społecznych

– Przejawiające trudności z uczeniem się, pamięcią, koncentracją uwagi

– Doświadczające różnego rodzaju dolegliwości o podłożu psychosomatycznym

Warto działać 

Jeśli jesteś zainteresowana/zainteresowany treningiem umiejętności społecznych, nie wahaj się sprawdzić, czy nie jest on planowany w Twojej okolicy – może się okazać, że będzie on budującym doświadczeniem dla Ciebie, lub kogoś z Twoich bliskich.

Ośrodek Psychoterapii i Pomocy Psychologicznej „Pomarańczowe Ja”
ul. Czajcza 2A/13
61-546 Poznań

Telefon: 515 321 007
https://www.terapiapoznan.pl/kontakt/

 

 

 

Dodaj komentarz