Remont Teatralki do 9 grudnia


– Prace związane z remontem torowiska na węźle komunikacyjnym most Teatralny zostaną zakończone do 9 grudnia 2013 roku – informuje zastępca prezydenta Poznania Mirosław Kruszyński.

To konsekwencja tego, że w poniedziałek, 18 listopada, w czasie prac remontowych na Teatralce zostały odkopane trzy nitki gazociągu. Jedna z rur była nieszczelna. Dzięki szybkiej i skutecznej interwencji służb poznańskiego oddziału Polskiej Spółki Gazowej gazociąg został zabezpieczony. Jednak z uwagi na bezpieczeństwo pracowników jak i przechodniów prace torowe i drogowe do czasu zakończenia przebudowy gazociągu, czyli do 23 listopada, zostały wstrzymane.

– Trzeba również dodać, że w trakcie prac na Teatralce został rozszerzony zakres remontu o przebudowę torowiska w ciągu ulicy Roosevelta aż do ulicy Poznańskiej. Zarząd Dróg Miejskich zdecydował również o spełnieniu postulatu dotyczącego zwiększenia powierzchni przystanku tramwajowego na ulicy Roosevelta. Poprawi to wygodę i sprawniejszą obsługę pasażerów komunikacji miejskiej – dodaje Dorota Wesołowska, rzecznik ZDM Poznań.

Informacje techniczne – Węzeł most Teatralny

Zły stan techniczny torowiska i rozjazdów tramwajowych oraz związane z tym coraz częstsze opóźnienia i przerwy w ruchu komunikacji miejskiej były przyczynami podjęcia decyzji o rozpoczęciu remontu torowiska tramwajowego na węźle komunikacyjnym most Teatralny. Poprzednia kompleksowa modernizacja torowiska w tym miejscu została przeprowadzona w 1995 roku, a jest to jeden z kluczowych węzłów komunikacji zbiorowej w Poznaniu. Podczas przebudowy ronda Kaponiera był to najważniejszy łącznik północnej części Poznania z Jeżycami i śródmieściem, który umożliwiał bezpośrednie połączenie pomiędzy Ratajami a Winogradami i Jeżycami. To także kluczowe miejsce dla komunikacji tramwajowej na linii wschód-zachód. Podczas minionych wakacji na węźle „most Teatralny” krzyżowały się trasy aż 11 z 15 linii tramwajowych. Dużo większe natężenie ruchu wpłynęło na szybsze zużycie torowiska.

 

Celem remontu była wymiana wszystkich elementów torowiska. Ustalono, że tory układane będą na płycie zbrojonej wylewanej „na mokro” w systemie otuliny z gumy i żywic. Wyremontowana zostanie również nawierzchnia jezdni w pasie torowiska oraz rejonie węzła rozjazdowego, zostanie przebudowana sygnalizacja świetlna. W ramach remontu postanowiono dokonać korekty lokalizacji przejść dla pieszych przez jezdnię i torowisko. Wynikało to z konieczności umiejscowienia ich poza strefą iglic rozjazdów torów. W ramach prac przebudowane zostaną przystanki tramwajowe. Zamontowane zostaną również barierki – tzw. błotochrony stanowiące wygrodzenie strefy peronu od ruchu samochodowego. Zmiany odczują również rowerzyści. Przejazdy rowerowe przez jezdnie oprócz oznakowania pionowego i poziomego (P-11 – przejazd dla rowerzystów) zasygnalizowane zostaną poprzez wykonanie na przejeździe oznaczenia z masy chemoutwardzalnej w kolorze czerwonym. Przejazdy rowerowe na skrzyżowaniu powiązane zostaną z ulicami: Dąbrowskiego, Roosevelta, Fredry.

Dużą zmianę odczują rowerzyści jadący ulicą Fredry w kierunku ulicy Dąbrowskiego, którzy będą mogli przejechać bezkolizyjnie skrzyżowanie na wydzielonej fazie sygnału „zielonego” wraz z tramwajami w relacji Fredry/ Dąbrowskiego. Dotychczas rowerzyści, którzy jechali z ulicy Fredry na ulicę Dąbrowskiego skręcali w prawo w ulicę Roosevelta i zobowiązani byli do korzystania z przejazdu rowerowego zlokalizowanego równolegle do przejścia dla pieszych. Zastosowane obecnie rozwiązanie znacznie ułatwi i skróci czas przejazdu rowerem przez skrzyżowanie.

Dzięki przebudowie pojawią się rozwiązania, które mają ułatwić korzystanie z tego węzła osobom niepełnosprawnym. Na przejściach dla pieszych będą m.in. zastosowane krawężniki typu „najazdowego” obniżone do 1 centymetra i wyróżnione kolorem żółtym. Z myślą o osobach z dysfunkcją narządów wzroku przejścia dla pieszych zostaną wyposażone w białe, ostrzegawcze taśmy nawierzchniowe z wypukłymi elementami. Dzięki ich zainstalowaniu osoby z dysfunkcją wzroku bezpiecznie odnajdują przejścia dla pieszych. Warto wspomnieć, że poznańscy drogowcy jako pierwsi w kraju rozpoczęli montaż mat z wypustkami. Dodatkowo przebudowane sygnalizacje świetlne wyposażone zostaną w sygnalizatory dźwiękowe oraz przyciski uruchamiające sygnalizację na wysokości dogodnej dla osób poruszających się na wózkach inwalidzkich.

1 komentarz

  1. mieszkam na Roosevelta pisze:

    Czytam i krew mi się w żyłach gotuje. Remont miał się skończyć w listopadzie teraz słyszę w grudniu. Jestem kibicem remontu ponieważ mam go jak na dłoni, widzę go z okien mieszkania. I Tak jak z budową przystanku pod szybkim tramwaj jadący dołem do Głogowskiej. Im bliżej końca prac tym więcej sprzętu i ludzi i pracuje się nawet na dwie, a czasami trzy zmiany. Czy nie można tego normalnie zaplanować by nie pracować na akord im bliżej terminu wykonania. Czy nie można wreszcie mieszkańców traktować poważnie i jak się mówi, że prace zostaną skończone w tym dni to skończyć je w tym dniu, a nie tydzień czy miesiąc, albo rok później. Dla decydujących o tym to nie problem, ale dla wielu starszych osób mieszkających na Jeżycach, to gigantyczny problem, bowiem odcięto tę część miasta od centrum. Ale co tam, pan prezydent przyjdzie pokazać się, powie kilka słów do kamery i będzie radosny ,a po jego odejściu ekipy powrócą do dokańczania prac. Piszę bzdury? Nie! Fakty. Kiedy otwierano przystanek na Roosevelta latem.Pan prezydent udzielił kilka wywiadów do kamery i dla radia. Wsiadł z dziennikarzami w tramwaj i pojechał zadowolony z kolejnej inwestycji. Kiedy tramwaj ruszył, jak szare mary z ukrycia wyszli robotnicy, którzy jeszcze na drugi dzień dokańczali prace, mimo że termin oddania do użytku tej linii był mocno spóźniony. Jeśli się nie mylę miała być oddana przed Euro. Lata lecą a duch minionej epoki byle jakości wciąż trwa.

Dodaj komentarz