Kładka nad Wartą w Owińskach oddana do użytku


Kładka pieszo-rowerowa w Owińskach (gm. Czerwonak) została dzisiaj oddana do użytku zapewniając mieszkańcom nowe możliwości komunikacyjne.

Kładka nad Wartą w Owińskach

Idea budowy kładki pieszo-rowerowej w Owińskach została zapoczątkowana już w „Studium uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego Miasta Poznania” uchwalonym w 1999 r., w którym mowa o przeprawie przez Wartę pomiędzy Radojewem a Owińskami, a który to dokument stał się podstawą Miejscowego Planu Zagospodarowania Przestrzennego obszaru „Morasko-Radojewo-Umultowo”, a także uchwalonego przez Radę Gminy Czerwonak Miejscowego Planu Zagospodarowania Przestrzennego rejon ul. Cysterek w Owińskach.

Ustalono wówczas, że odbudowa mostu lub promu przez rzekę Wartę między Radojewem a Owińskami będzie działaniem istotnym dla lokalnych społeczności ponieważ przywróci połączenie między tymi obszarami. Ta przeprawa istniała już od połowy XIII wieku do połowy XX wieku przez blisko siedemset lat integrując lokalną ludność i usprawniając komunikację.

Inwestycja połączy ze sobą trzy gminy: Czerwonak, Poznań i Suchy Las. Umowa na wybudowanie kładki podpisana została w październiku 2021 r., a pierwsze prace budowalne rozpoczęły się w listopadzie tego samego roku.

Projekt ma ogromne znaczenie społeczne, a jego głównym celem jest likwidacja bariery komunikacyjnej w postaci rzeki Warty. Stworzenie kładki ma na celu poprawę dostępności komunikacyjnej oraz mobilności mieszkańców.  Dzięki zwiększeniu udziału transportu rowerowego w codziennych podróżach, budowa kładki  wpłynie pozytywnie na obniżenie poziomu emisji zanieczyszczeń komunikacyjnych do atmosfery w gminie Czerwonak oraz całym Miejskim Obszarze Funkcjonalnym Poznania.

Oprócz tego, kładka pieszo-rowerowa w Owińskach stanie się również miejscem o dużej atrakcyjności turystycznej, między innymi dzięki swoim tarasom widokowym. Najwyższy punkt tarasowy zapewni widok z wysokości 25 metrów! Osoby spacerujące lub jeżdżące rowerem będą miały okazję podziwiać malownicze krajobrazy i panoramę okolicy z unikalnej perspektywy.

Konstrukcja stanie się „bramą” do Puszczy Zielonki i jej sąsiednich atrakcji: dębu Bartek, kąpieliska AKWEN Tropicana z zielonym labiryntem dla dzieci, malowniczych zbiorników pożwirowych, unikatowego Parku Orientacji Przestrzennej i Biblioteki Zapachów, muzeum tyflologicznego oraz do zabudowań pocysterskich. Dodatkowo, na terenie obiektu umieszczony zostanie InfoKiosk, wyświetlający informacje pasażerskie oraz ciekawostki turystyczne z okolicznych gmin.

Inwestycja ma długość około 130 m, z czego najdłuższe przęsło nad rzeką Wartą posiada aż 83 m. Natomiast cała nowo powstała infrastruktura rowerowa ma długość ponad 200 m i znajduje się 10 m nad lustrem wody. Szerokość kładki wynosi 3,9 m.

Wykonawcą inwestycji jest firma MOST sp. z o.o z Sopotu, nadzorowana przez Inżyniera Kontraktu składającego się z zespołu ekspertów. Autorem projektu jest firma Atelier Paweł Byrski z siedzibą w Choczni.

Realizacja o wartości 27 mln zł jest jednym z przykładów współpracy metropolitalnej gminy Czerwonak z miastem Poznań, Starostwem Powiatowym w Poznaniu, gminą Suchy Las, a całość dofinansowana jest przez Unię Europejską w ramach Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014 – 2020. Wartość inwestycji wynosi 27.104.000,00 zł, w tym wartość dofinansowania 4.299.536,51 zł.

Fot. Marcin Deckert

Dodaj komentarz