Filharmonia Poznańska: W jesiennej zadumie


Filharmonia Poznańska rozpoczyna kolejny sezon sobotnich  Koncertów Poznańskich. Jak zwykle obejmuje on repertuar zaliczany do kanonu światowego i gości w przeważającej mierze stałych od lat bywalców.

Tym razem – w 430. edycji cyklu – usłyszą oni VI Symfonię F-dur op. 68 zwaną „Pastoralną” Ludwiga van Beethovena. To klasyczny nie tylko stylistycznie przykład muzyki programowej. Beethoven dźwiękami maluje życie wiejskie. W tej plastyczności posuwa się tak daleko, że tytułuje poszczególne części pięknej symfonii. A więc część pierwsza nosi tytuł „Obudzenie się pogodnych uczuć z chwilą przybycia na wieś”. Druga część to „Scena nad strumykiem”, trzecia – „Zabawa wiejska”, czwarta – „Burza”, wreszcie piąta – „Pieśń pasterska. Radosne i dziękczynne uczucia po burzy”.

Zgoła odmienny nastrój budują dzieła Richarda Straussa (1864-1949), wielkiego kompozytora i dyrygenta, mistrza poematów symfonicznych, oper i pieśni. Drugą formę reprezentuje Suita motywów z opery Der Rosenkavalier op. 59. Ale prawdziwym przebojem będzie cykl „Czterech ostatnich pieśni na sopran i orkiestrę” powstałych w 1948 roku. To kulminacja liryzmu w zbiorze ponad stu pieśni z dorobku wielkiego Monachijczyka. Te miniaturowe formy dają pojęcie o gigantycznym talencie twórcy poematu „Dyl Sowizdrzał”. Tym większe zadanie staje więc przed doskonale znaną w Poznaniu sopranistką Agą Mikolaj i dyrygentem koncertu Karlem Sollakiem.

Koncert Poznański, wzbogacony słowem o muzyce przez Krzysztofa Szanieckiego, odbędzie się 26 października, w sobotę, o godzinie 18-tej w Auli UAM w Poznaniu.

Andrzej Chylewski

26 października 2013 (Sobota)

godz. 18, Aula Uniwersytecka

 430. KONCERT POZNAŃSKI W JESIENNEJ ZADUMIE

Aga Mikolaj – sopran

Karl Sollak – dyrygent

Orkiestra Filharmonii Poznańskiej

Krzysztof Szaniecki – prowadzenie koncertu

Program:

Ludwig van Beethoven, Symfonia nr 6 op. 68 F-dur Pastoralna

Richard Strauss, Cztery ostatnie pieśni na sopran i orkiestrę TrV 296

Richard Strauss, Suita Der Rosenkavalier op. 59 TrV 227d

Dodaj komentarz