SUV – poradnik kupującego


SUV to zdecydowanie najprężniej rozwijający się segment pojazdów dostępnych aktualnie na rynku motoryzacyjnym. SUV, czyli inaczej Sport Utility Vehicle to typ samochodu, który w swoim charakterze łączy cechy auta osobowego z autem terenowym. Dla kogo jest SUV? Czym wyróżniają się te samochody?

Dlaczego SUV-y zyskują na popularności?

Niepodważalną zaletą samochodów w typie SUV-a jest oferowany przez nie komfort jazdy. Kierowca podczas prowadzenia może siedzieć wyżej, co zwiększa automatycznie poczucie bezpieczeństwa, auto jest wyraźnie większe od typowych kombi czy hatchbacków zapewniając lepszą widoczność. Przestronne wnętrze, pojemny bagażnik sprawia, że każda podróż SUV-em staje się łatwiejsza w organizacji, szczególnie dla rodzin z dziećmi. W kontrze zwraca się uwagę na to, że SUV-y mimo zacięcia terenowego nie spełniają wielu kryteriów, podwyższone zawieszenie umożliwia co prawda łatwiejsze poruszanie się np. w miejscu miastowych remontów, ale nie są gotowe na każdy teren, a dodatkowo ich spalanie w większości nie należy do ekonomicznych, niemniej jednak kierowcy coraz częściej decydują się właśnie na zakup SUV-a i tak już chyba pozostanie.

Wracając do początków

Skąd wziął się pomysł na wyodrębnienie segmentu SUV-a? Określenie to zaczęło funkcjonować w USA, opisując samochody terenowe, które na tle innych wyróżniały się dodatkowym komfortem. Autem, które na dobre rozpoczęło erę SUV-ów był Range Rover, który w zadebiutował w Europie w 1970 roku, kolejnym modelem była już znana do dziś, a zaprezentowana dopiero w 1994 roku Toyota RAV4, która wyróżniała się napędem na obie osie, dzięki czemu samochód miał lepszą trakcję. Od chwili tej premiery specyfika SUV-ów jest powielana przez praktycznie wszystkie koncerny motoryzacyjne, a moda na SUV-y rośnie na sile.

Dla kogo jest SUV?

Mówi się o tym, że SUV dedykowany jest dla każdego kto lubi komfort podróżowania, stabilność, poczucie bezpieczeństwa i nieograniczone możliwości. Nie ma konkretnego profilu osoby, ponieważ każdy z nas może odnaleźć swoje miejsce w SUV-ie. Wysokie, miękko zestrojone zawieszenie oraz wysoki profil opon sprawiają, że duże krawężniki czy drogi gorszej jakości przestają być problemem, co w przypadku szczególnie polskich dróg potrafi być uciążliwe. Wartością dodaną jest również zwykle spotykany napęd na cztery koła, który wspiera kierowców nie tylko zimą ale również podczas wypraw za miasto. Jeśli lubisz spędzać czas na łonie natury, na weekendy wybierasz miejsca otoczone leśnymi ścieżkami, uciekasz poza miasto szukając spokoju i wytchnienia to SUV może okazać się świetnym kompanem dla Ciebie. Bogate wyposażenie większości SUV-ów ułatwiają również typowe poruszanie się nimi w centrum miasta, czujniki parkowania czy kamera cofania ułatwi każdy manewr, nie ma potrzeby bać się więc gabarytów SUV-a, bo odnajdziesz się z nim w każdym miejscu.

Napęd SUV-a

W większości przypadków SUV-y wybierane są z napędem cztery na cztery koła, co jednak jeśli uważamy, że nie będzie nam on potrzebny? Można oczywiście wybrać konfigurację auta z napędem na jedną oś, zwłaszcza jeśli mamy w planie użytkować auto głównie w mieście. Taka decyzja pozwoli nam również zaoszczędzić w granicach od 6 do 8 tysięcy zł, a dzięki technicznym parametrom samochodu i tak będziemy mogli docierać w miejsca niedostępne dla typowych osobówek. Co daje nam napęd 4 x 4? Więcej możliwości, jeśli planujemy nasze auto wykorzystywać również rekreacyjnie, poza granicami miasta. W praktyce oznacza to, że z napędem 4 x 4 ze spokojem przejedziemy polną drogą pełną dziur, bez obaw o ugrzęźnięcie czy to w błocie, czy w polnych kałużach. Pozytywnie zaskoczeni możemy być również zimą, kiedy to większość samochodów przestaje sobie radzić z zaśnieżonymi drogami, a duży SUV z napędem 4 x 4 przemknie przez nie bez problemu.

Jaki silnik wybrać?

SUV-y i miejskie crossovery to modele, które z założenia wymagają więcej mocy, nie da się również ukryć, że często w przypadku samochodów tego segmentu wybór silników jest odgórnie ograniczony. Decydując się na SUV-a trzeba pamiętać o masie tych modeli, są one zauważalnie cięższe, a przy dodatkowym pełnym załadowaniu stawiają jeszcze większy opór i znacznie trudniej rozwijają duże prędkości, co może przysporzyć stresów przy wykonywaniu np. manewru wyprzedzania. Tradycyjnie rozważając wybór silnika, wybieramy spośród benzyny, diesla, a teraz również hybrydy.

Jeśli wiesz, że Twój przyszły SUV będzie użytkowany głównie w mieście, postaw na benzynę. Jest ona wyraźnie tańsza od diesla i znacznie łatwiejsza w codziennym użytkowaniu oraz długofalowej eksploatacji. Minusem jest wysokie spalanie, na który wpływ ma duża masa SUV-a i niejednokrotnie spowolniona dynamika. Jeśli jednak planujesz swoim SUV-em pokonywać znaczne odległości, to możesz rozważyć wybór diesla. Dzięki dieslowi wyprzedzanie na trasie może okazać się łatwiejsze, dzięki wysokiemu momentowi obrotowemu. Minusem diesli jest to, że są znacznie droższe od silników benzynowych, a ich utrzymanie nie należy do najłatwiejszych. Awaria elementów silnika diesla może okazać się bardzo kosztowna w naprawie, a niestety w tego rodzaju silnikach mamy wiele elementów, które mogą ulec zepsuciu przy nieodpowiednim korzystaniu. Coraz więcej modeli SUV-ów dostępnych jest również w hybrydzie, rozwiązanie to jest najdroższe na start, ale w długofalowym użytkowaniu pozwala wiele zaoszczędzić.

Sprawdź czy SUV to model dla Ciebie

Jeśli nie jesteś przekonany do zakupu SUV-a możesz wynająć samochód tego segmentu korzystając z formuły wynajmu aut na abonament. To rozwiązanie, które zrzesza coraz większe grono zwolenników, umożliwiając użytkowanie fabrycznie nowego samochodu przez okres 12 miesięcy w ramach stałej raty abonamentowej. Nie musisz kupować, by korzystać. Dla przykładu, możesz sprawdzić ofertę Qarsona, która zawiera SUV-y dostępne od ręki lub w bardzo krótkim czasie. Oprócz fabrycznie nowego samochodu zyskujesz również pełną ofertę serwisową, Twoje auto jest rejestrowane za Ciebie przez Qarsona, a w trakcie najmu przysługują Ci serwisy i naprawy gwarancyjne w zależności od potrzeb. Sposób na własny samochód, nigdy nie był prostszy.

Dodaj komentarz