Jak być bezpiecznym w Internecie tego lata?


Lato to okres, w którym często korzystamy z Internetu do rozrywki czy wygodnych zakupów online, a także załatwiania różnych spraw jak płatności rachunków, rezerwacje wakacji, przejazdy taksówkami. Jak pozostać bezpiecznym w sieci i podczas korzystania z aplikacji mobilnych z dostępem do Internetu? Na co zwracać szczególną uwagę?

Uważność podczas korzystania z aplikacji mobilnych i stron

Latem – i nie tylko – przydaje się wiele aplikacji mobilnych. Przede wszystkim wszelkie apki ułatwiające podróżowanie. Są to na przykład booking.com w wersji mobilnej i online, do rezerwacji noclegów, czy Ryanair – także apka webowa i mobilna, do rezerwacji lotów. Często latem korzystamy także z przejazdów taksówkami. Tu świetnie sprawdzą się Bolt, FreeNow czy Uber, wszystkie to aplikacje mobilne do zamawiania przejazdów. Z kolei do wygodnych płatności zawsze i wszędzie polecamy np. Google Pay lub Apple Pay, aplikacje mobilne do płatności kartami. Świetnie sprawdzą się też po prostu aplikacje bankowe. A podczas wakacji super jest oddawać się beztroskiej rozrywce np. z użyciem aplikacji kasyna Wazamba, Netflix czy Spotify.

Wszystkie powyższe aplikacje mają połączenie z kartą bankową lub kontem czy też wymagają zasilenia salda użytkownika różnymi sposobami płatności. I tu właśnie pojawia się potencjalne ryzyko. Korzystając z tego typu aplikacji, miej na uwadze, że udostępniasz dane osobowe oraz finansowe. Loguj się do nich tylko Tobie znanym loginem i hasłem czy biometrią. Nie udostępniaj ich nikomu, nie dziel się swoim telefonem, a gdy zmieniasz urządzenie, upewnij się, że usunąłeś wszystkie tego typu aplikacje.

Bezpieczne zakupy online

Obecnie w Internecie jest całe multum sklepów online, z pomocą których możesz kupić co tylko zechcesz. Trzeba jednak uważać na oszustów, bo na fali popularności e-commerce powstaje wiele pseudo sklepów, które chcą naciągnąć użytkowników. Ważne jest by zawsze sprawdzić wiarygodność sklepu online. Jak to zrobić? Sprawdzaj:

– Dane sprzedawcy, to jest nazwę firmy, czy ma adres, czy są podane dane kontaktowe oraz numer KRS lub CEIDG, jeśli do możliwe. Możesz potwierdzić dane sprzedawcy z CEIDG tutaj: https://www.ceidg.gov.pl/, a z KRS tu: https://ekrs.ms.gov.pl/web/wyszukiwarka-krs/strona-glowna/index.html,.  Na stronie powinny być też informacje o prawach konsumentach i procedurze reklamacyjnej.

– Czy strona jest szyfrowana protokołem SSL, który zapewnia poufność transmisji danych przesyłanych przez Internet. Takie strony mają zamkniętą kłódkę koło adresu strony oraz prefiks https://.

– Opinie o sprzedawcy w Internecie. Bądź ostrożny, gdy nie ma ich wcale, a także gdy są zbyt pochlebne i wyglądające jakby pisane przez jedną osobę, z błędami, jakby tłumaczone przez nieudolnego translatora etc. Może to oznaczać, że sklep tak naprawdę nie jest polski lub że wszystkie opinie dodała osoba z działu marketingu sklepu i nie są one prawdziwe. Możesz też sprawdzić historię danego portalu na stronie web.archive.org, gdzie są zrzuty ekranu z historii danej strony.

– Ceny u konkurencji. Jeśli dany przedmiot jest podejrzanie tani, np. o kilkaset złotych tańszy niż u kilku sklepów konkurencyjnych, to może oznaczać oszustwo np. wadliwy technicznie towar lub pochodzący z kradzieży.

Pamiętaj także, że fakt iż strona ma końcówkę .pl, nie oznacza, że jest rejestrowana w Polsce. Więcej porad o sprawdzaniu wiarygodności sklepu online znajdziesz na stronach rządowych.

Bezpieczne płatności

Przy uiszczaniu jakichkolwiek płatności w Internecie, bądź wyczulony na dostępne metody. Korzystaj tylko ze znanych jak płatność kartą, BLIK, Google Pay, Przelewy24, dotpay, PayU. Zawsze sprawdzaj, czy strona, na którą zostałeś przekierowany, jest szyfrowana SSL i nie ma podejrzanego adresu, np. zupełne innego niż adres strony sklepu, z dziwnymi nazwami, błędami, zagraniczną końcówką, bez prefiksu https://. Potwierdzaj transakcje dwuczynnikowo np. za pomocą aplikacji mobilnej lub kodu z SMS-a.

Ograniczone zaufanie do linków i maili

Nigdy nie klikaj w linki z maili lub wiadomości SMS, co do których nie masz pewności, od kogo pochodzą. Oszuści mogą się podszywać pod znanych nadawców, więc bądź uważny. Często ostatnio słychać o oszustwach na BLIK-A – hackerzy podszywają się pod znajomego z Facebooka i proszą o kod BLIK do wpłat. Nigdy nie podawaj SMS-em, Messengerem kodu BLIK, a gdy otrzymasz dziwną prośbę od znajomego, to zadzwoń do niego najpierw i upewnij się, czy to on. Popularne są też oszustwa na Netfliksa – otrzymujesz maila łudząco podobnego do tego od Netfliksa z prośbą o aktualizację danych karty i wysłanie ich w mailu lub kliknięcie w jakiś link. Nigdy nie wysyłaj takich danych mailowo. A maile od Netfliksa sprawdzaj dokładnie – te od oszustów zawierają błędy.

Dodaj komentarz