Od dziś tramwajami na Górczyn


Kilka komunikacyjnych nowości zapowiadanych jest w Poznaniu na pierwsze dni sierpnia i września. Już  dziś (5 sierpnia, w poniedziałek) na Górczyn pojadą tramwaje; na razie linii: 14 i 18. 

Ich powrót związany jest z zakończeniem prac przy budowie wschodniej  nitki wiaduktu nad torami kolejowymi stacji Górczyn. Budowa przebiegała sprawnie, a oddanie tam do użytku nowej szerokiej drogi rozładuje korki w tym rejonie miasta. Wraz z powrotem tramwajów przestaną kursować autobusy linii T5.

Prezydent Poznania Ryszard Grobelny spotkał się dziś z przedstawicielami ZTM, ZDM oraz wykonawcy w związku z zakończeniem prac budowlanych na Górczynie. Dziś rano ZTM uruchomił tramwaj na górczyńskiej pętli, a wieczorem rozpoczną się prace związane z przywróceniem ruchu samochodowego na wiadukt wschodni. Po północy powinniśmy już przejechać nową trasą.
Pierwsze prace na wiadukcie górczyńskim wschodnim rozpoczęły się 23 sierpnia 2012 r. Umowa na wykonanie prac w systemie „zaprojektuj i wybuduj” została podpisana
z wybranym na drodze przetargu konsorcjum firm: Mostostal Warszawa SA i Acciona Infraestructuras SA. Wartość robót budowlanych wynosi ponad 52 mln zł (52 553 141,41) Termin zakończenia projektu został wyznaczony na 30 września 2013 roku.
Stary wiadukt po ok. 40 latach eksploatacji został rozebrany. Obiekt wykazywał duże zużycie, mocno zaawansowane były procesy korozyjne, nie spełniał wymagań nośności.
W jego miejsce powstał nowy obiekt inżynierski z trzema pasami ruchu, (dotychczasowy obiekt miał szer. 11,22 m, nowy po poszerzeniu 16,92 m), ścieżk ą rowerową, ekranami akustycznymi. Nośność wiaduktu została podniesiona do klasy A i obciążenia 115 kN/oś.
Inwestycja uzyskała dofinansowanie z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2007-2013 w wysokości 85% kosztów kwalifikowanych projektu.
Na czas prowadzenia robót związanych z budową wiaduktu zwieszony został ruch tramwajowy. Przywrócenie ruchu tramwajowego nastąpi 5 sierpnia 2013 r.
Warto wspomnieć, że budowa wiaduktu jest ostatnim elementem przebudowy drogi krajowej nr 5 na odcinku wylotowym z Poznania. Realizacja projektu przyczyni się do poprawy funkcjonowania regionalnego systemu transportowego – usprawnienie dostępu do sieci dróg krajowych i międzynarodowych przebiegających przez Miasto Poznań oraz dostępności regionu do europejskiego korytarza transportowego Wschód – Zachód.

PODSTAWOWE DANE
GENERALNY WYKONAWCA: MOSTOSTAL WARSZAWA
1. Obiekt zaprojektowany na klas ę obciążenia A
2. Liczba przęse ł: wiadukt – 14; łącznicy – 6
3. Długość obiektu: wiadukt – 415 m; łącznica – 98 m
4. Szerokość wiaduktu: 11,22 m, po poszerzeniu 16,92 m
5. Szerokoś ć łącznicy: 11,16 m do 12,16 m
6. Dźwigary stalowe: ze stali konstrukcyjnej S420N – 137 szt. (wiadukt-102 szt.; łącznica-35 szt.); wysokość dźwigarów: 0,77 m, 0,87m do 2,67 m (nad podporami);
masa d źwigarów 1200 t (w tym 150 t łącznica)
Dźwigary stalowe oraz wszystkie elementy stalowe występuj ące na obiekcie zabezpieczono przed korozją poprzez system mostowy metalizacyjno-malarski: grubość 460 μm
7. Ilość wbudowanej stali zbrojeniowej: 1100 t
8. Ilość wbudowanego betonu konstrukcyjnego:5190 m³ (B35 –3161 m³ B45 – 2029 m³)
9. Ilość wbudowanego betonu niekonstrukcyjnego: 263 m³
10.Ilość pali wielkośrednicowych ø 900 i ø 1000: 256 szt.
11. Ilość betonu do wykonania pali wielkośrednicowych: około 1300 m³
12. Ilość łożysk garnkowych: 46 szt.
13. Ilość dylatacji modułowych firmy Maurer z nakładkÄ … wyciszającą: 4 szt. (pierwszy raz zastosowane w Poznaniu)
14.Powierzchnia płyty pomostowej wiaduktu zabezpieczona papą termozgrzewalną gr. 5 mm; warstwa ochronna izolacji z asfaltu twardolanego gr. 4 cm
15. Nawierzchnia na obiekcie: warstwa ścieralna SMA gr. 5 cm; powierzchnia – 5020 m²
16. Ekrany akustyczne: na obiekcie ze szkła akrylowego zbrojonego na długo ści 367 m; poza obiektem ze szkła akrylowego niezbrojonego na długości 211 m
17. Długość zmodernizowanych dróg:
– ul. Głogowska – 834,4 m (w tym wiadukt 415,2 m)
– ul. Rakoniewicka – 530,9 m
– wjazd z ul. Rakoniewickiej – 352,3 m (w tym łącznica 98,4 m

Natomiast z początkiem września do dworca Zachodniego po nowej trasie PST (od skrzyżowania ulicy Roosevelta z ul. Poznańską do dworca – prowadzi ona w tzw. „dziurze toruńskiej”, m.in. pod mostem Teatralnym, Kaponierą i mostem Dworcowym) pojadą tramwaje linii 12, 14 i 15. Wszystkie obiekty (oprócz przystanku przy przebudowywanej Kaponierze) na tym nowym odcinku są gotowe do obsługi pasażerskiej. Ma być też utworzony zastępczy przystanek w rejonie „Teatralki”. Prowadzone są teraz odbiory techniczne trasy. Przez strażaków i inspektora nadzoru budowlanego wydane zostaną w ciągu tego miesiąca niezbędne zezwolenia, tak by tramwaje mogły już jeździć tą trasą.

Odcinek nowej PST jest bardzo ważny do obsługi ruchu pasażerskiego w tej części centrum miasta. Dzięki niemu skończą się z Piątkowa na Łazarz (i odwrotnie) dalekie objazdy tramwajami przez Jeżyce i Grunwald oraz przez ul. Strzelecką i Królowej Jadwigi.

Tramwaje linii 12 po zjeździe z nowej trasy za dworcem Zachodnim skręcą w prawo w ulicę Głogowską i wjadą na most Dworcowy. I tu ciekawostka… tramwaje tej linii raz pojadą pod wspomnianym wiaduktem to znów wjadą na ten sam wiadukt! Po drodze będzie można oglądać przejeżdżające w bliskim sąsiedztwie pociągi oraz perony Dworca Głównego. Trasa „dwunastki” niemal dwa kilometry wiedzie wzdłuż węzłowej stacji kolejowej (kończy się ona przy budowanym przy moście Dworcowym, ul. Matyi, Towarowej  i Przemysłowej Zespolonym Centrum Komunikacyjnym).

Tramwaje linii 14 będą wiodły po prostej trasie – z północy na południe, czyli z Piątkowa w kierunku Górczyna; po przejechaniu trasy PST za dworcem Zachodnim skręcą w lewo w ulicę Głogowską. Teraz „czternastka” jeździ dalekim objazdem przez Jeżyce i Grunwald (do niedawna jeszcze jeździła także innym objazdem przez ul. Strzelecką). Przejazd nowym odcinkiem PST skróci się więc z kilkudziesięciu do kilku minut!

Linię 15 będzie można przezwać „kameleonem”, ponieważ po zjechaniu z nowego odcinka PST za dworcem Zachodnim skręci w prawo w Głogowską i ulicą Roosevelta dojedzie do Bukowskiej i Grunwaldzkiej. Tam na rondzie Nowaka-Jeziorańskiego motorniczy zmieni numerację na tarczy tramwaju i… „piętnastka” zmieni się w… „trzynastkę”. Tak z nowym oznakowaniem na dachu tramwaje pojadą ulicą Przybyszewskiego i Dąbrowskiego do mostu Teatralnego. I tam niespodzianka… „ożywiona” linia 13 pojedzie już po swojej starej trasie przez centrum, most Św. Rocha, Kórnicą, rondo Rataje do Starołęki. Jej powrót będzie taki sam, przy czym na rondzie Nowaka- Jeziorańskiego „trzynastka” znów zmieni się w… „piętnastkę” i ulicą Grunwaldzką oraz Roosevelta pojedzie do dworca Zachodniego, gdzie zawróci i skieruje się do Piątkowa po nowej i starej trasie „PeStKi”.

Z wieści z Zarządu Transportu Miejskiego wynika, że na trasie PST będą jeszcze zmiany w kursowaniu tramwajów. Na pewno utworzona zostanie linia tylko obsługująca trasę PST, czyli os. Jana III Sobieskiego z dworcem Zachodnim. Wówczas tramwaje linii 15 pojadą „górą” przez Kaponierę. Zmiany te nastąpią jednak dopiero po oddaniu do użytku przebudowanego tego najważniejszego w centrum miasta węzła komunikacyjnego. Ma to nastąpić w przyszłym roku. Nie będzie jednak oznaczać to końca komunikacyjnych kłopotów w centrum miasta. W przyszłym roku rozpocznie się przebudowa mostu Uniwersyteckiego, a przylega on do Kaponiery. Tak więc na pełną przejezdność w tej części miasta trzeba będzie poczekać do… 2015, a może nawet 2016 roku, bo przebudowa odbywać się będzie nad torami kolejowymi, po których każdego dnia przejeżdża wiele pociągów.

Tekst i zdjęcia: Andrzej Świątek

1 komentarz

  1. A jak się Wam podobają takie umywalki betonowe? Co o nich sądzicie? Pozdr, Martka D

Dodaj komentarz