Jakie obowiązki należy dopełnić po zwolnieniu pracownika?


Zwolnienie pracownika będzie generować szereg formalności, jakich należy dopełnić. Warto zadbać, aby cały proces był zgodny z prawem oraz kodeksem pracy. Dzięki temu uda się uniknąć zbędnego procesu czy dodatkowych kosztów względem pracownika. Sprawdź, co należy wiedzieć o rozwiązaniu stosunku pracy i jakich formalności musisz dopilnować.

– Zakończenie umowy może wynikać z wielu sytuacji. Każda z nich będzie generować inne obowiązki i prawa.
– Za niedopełnienie formalności, które ciążą na pracodawcy, grozi kara od 1000 złotych do nawet 30 000 tysięcy.
– Zwalniając pracownika, należy pamiętać o rozliczeniu jego urlopu i sprawdzenia jego praw.
– Obowiązkiem pracodawcy jest przygotowanie i przekazanie pracownikowi świadectwa pracy.
– Pamiętaj, że jako pracodawca, po zakończeniu okresu umowy masz obowiązek wyrejestrowania pracownika z ZUS.
– Po zwolnieniu pracownika wciąż musisz my przygotować PIT, który należy wysłać w ustawowym terminie.
– W przypadku jakichkolwiek wątpliwości warto skonsultować się z profesjonalistą, który udzieli porady prawnej.

Liczne sytuacje mogą sprawić, że pracownik będzie kończył swój stosunek pracy z pracodawcą. Może to wynikać z winy pracodawcy, pracownika, za porozumieniem stron, czy choćby z powodu końca umowy i jej nieprzedłużenia. Warto jednak pamiętać, że niezależnie od przyczyny takiej sytuacji, to na pracodawcy ciąży szereg obowiązków do spełnienia. Warto o nich pamiętać, bo niewypełnienie ich będzie karane grzywną od 1000 do nawet 30 000 złotych!

Pracownik związany umową o pracę nabywa prawa urlopowe. Jeżeli pracownik swój urlop już wykorzystał i nie przysługują mu żadne dni, to sprawa jest prosta i nie wymaga żadnej interwencji. Problemy zaczynają się, gdy pracownik ma pozostały urlop do wykorzystania. W takiej sytuacji pracodawca może udzielić urlopu pracownikowi lub wypłacić mu ekwiwalent za niewykorzystany urlop. Opłata za niewykorzystany urlop jest liczona z wykorzystaniem współczynnika, który zmienia się co roku. W 2020 roku wynosi on 21.08 dla pracowników zatrudnionych na pełen etat.

Kolejnym obowiązkiem jest przygotowanie świadectwa pracy. Dokument taki musi zostać przekazany pracownikowi. Obowiązkiem pracodawcy jest niezwłoczne przekazanie przygotowanego świadectwa pracy po wygaśnięciu umowy. Wyjątkiem jest chęć wznowienia umowy w przeciągu 7 dni od zakończenia poprzedniej.

Po ustaniu stosunku pracy pracodawca ma obowiązek niezwłocznego wyrejestrowania byłego pracownika z ZUS. Musi to zostać zgłoszone do 7 dni od dnia zakończenia umowy, a sam wniosek musi być zgłoszony na wniosku ZUS ZWUA. Sam dokument będzie wymagał podania dokładnych danych pracownika, warto więc zająć się tym niezwłocznie, aby uniknąć przekroczenia terminu na złożenie dokumentu.

Każdy pracownik na koniec roku musi rozliczyć się ze swoich zarobków. Dzieje się to na podstawie PIT-u wystawionego przez pracodawcę. W przypadku zakończeniu współpracy pracodawca ma obowiązek przygotować taki dokument. Musi być on wysłany do końca lutego przyszłego roku. Warto jednak pamiętać, że były pracownik może złożyć wniosek o wcześniejsze przygotowanie dokumentu. W takiej sytuacji pracodawca ma 14 dni na wydanie tego dokumentu.

Wiele sytuacji może odbiegać od standardów i wymagać konsultacji z radcą prawnym czy adwokatem. W takiej sytuacji warto wyszukać taką osobę w swojej okolicy. Można to uczynić, wpisując odpowiednie hasła w wyszukiwarkę np. Adwokat Poznań, Kancelaria adwokacka Poznań, Prawnik Poznań, lub Kancelaria prawna Poznań. Oczywiście w miejsce Poznania należy wpisać swoje miasto. Pozwoli to na odnalezienie strony typu https://adwokat-wroclaw.biz.pl/poznan/, gdzie można znaleźć informacje kontaktowe o danej osobie. Warto pamiętać, żeby wybrać osobę, która dobrze zna prawo pracy.

Dodaj komentarz