Sława i pieniądze – polski show-biznes w pigułce!


Sława to rozgłos, uznanie i szacunek, które zdobyte zostały talentem, dokonaniami lub zasługami. Osoby z tak zwanego świecznika często cieszą się zaufaniem i sporą popularnością. Szeroko pojęty show-biznes bardzo dynamicznie rozwijał się zwłaszcza w wieku XX. Nowe milenium przyniosło jednak zupełnie nowe kanały i sposoby zdobywania popularności – telewizja stała się powszechnie dostępna, pojawił się internet i smartfony. Dziś gwiazdą może zostać każdy. Artyści i celebryci wydają się być na wyciągnięcie ręki. Światowym trendom uległ też polski show-biznes, który jednak rządzi się własnymi prawami.

Kim są polskie gwiazdy?

Nie ma oczywiście uniwersalnej odpowiedzi na to pytanie. Najczęściej gwiazdą naszego rodzimego show-biznesu zostaje artysta – piosenkarz, aktor czy muzyk. Jego talent jest dostrzegany i w bardzo krótkim czasie zyskuje sporą popularność. Zdarza się, że zostaje on również doceniony za granicą – wygrywa festiwale, dostaje nagrody lub jest rozpoznawalną personą. Doskonałym przykładem jest tutaj radio – utwory nowej gwiazdy bardzo często goszczą na antenach stacji i okupują pierwsze miejsca wszystkich list przebojów. Nieco oddzielną kategorią są polscy celebryci, którzy mają za sobą występy chociażby w różnego rodzaju reality shows. Najczęściej wykorzystują oni swoją popularność i angażują się w różnego rodzaju projekty i inwestycje. Popularnością cieszą się też showmani, dziennikarze, publicyści i pisarze. Przeprowadzają oni wywiady z celebrytami, tworzą treści i zajmują się prowadzeniem największych imprez kulturalnych i festiwali. Jak więc wyraźnie widać – nie ma jednej i jasno określonej kategorii, która pozwoliłaby na wrzucenie wszystkich polskich gwiazd do przysłowiowego jednego worka. Tym bardziej, że coraz popularniejszym medium jest internet, który z całą pewnością zasługuje na indywidualne podejście.

Gwiazdy internetu – jak rozwija się przemysł rozrywkowy?

Rozwój sieci sprawił, że znaczącą popularnością zaczęli cieszyć się także twórcy internetowi. Oczywiście największy wpływ na to ma YouTube, który pozwala użytkownikom na dodawanie własnych filmów. Najciekawsze materiały zbierają miliony wyświetleń i zapewniają twórcom subskrypcje i zasięgi – dzięki nim są oni w stanie zarabiać na swojej twórczości i docierać do ogromnej ilości fanów. Nic więc dziwnego, że szaleją za nimi tysiące sympatyków. Internet to jednak nie tylko YouTube – dystans między gwiazdami i fanami skracają także social media. Wystarczy spojrzeć na profile gwiazd na Instagramie, aby przekonać się o potędze globalnej sieci. Za jej pośrednictwem swoich idoli śledzą miliony fanów. Polski show-biznes wyraźnie więc upodabnia się do modelu amerykańskiego. Nasze gwiazdy są znane i uwielbiane przez miliony – często brylują w internecie i na fotoreporterskich ściankach. Często są także traktowane jak autorytety – ich głos liczy się chociażby w debacie publicznej. Czego możemy się spodziewać po osobach ze świecznika? Tak naprawdę wszystkiego, dlatego warto podchodzić do plotek, informacji i skandali z odpowiednim dystansem.

Dodaj komentarz