MPK wydzierżawi nowe autobusy


25 nowych autobusów Solaris Urbino wyjedzie w trzecim i czwartym kwartale bieżącego roku na poznańskie trasy. Nowoczesne pojazdy: 2 przegubowe (osiemnastometrowe) i 23 zwykłe (dwunastometrowe) Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Poznaniu otrzyma dzięki dzierżawie.

Ta forma finansowania nie jest nowością dla MPK. Jak przypomniał Wojciech Tulibacki, prezes Zarządu MPK w Poznaniu, zastosowana była dziesięć lat temu i całkowicie się sprawdziła. Dyrekcja MPK postanowiła powrócić więc do dzierżawy, zwłaszcza teraz – w  trudnych czasach ekonomicznych. Zaoszczędzone w Przedsiębiorstwie pieniądze będzie można przeznaczyć na inne cele rozwojowe firmy. A konieczny będzie np. w najbliższych latach zakup kolejnych tramwajów, w tym dwukierunkowych, które zastąpią mocno podstarzałe wagony niemieckie GT8, zwane „helmutami”.

MPK za partnerów do realizacji tego korzystnego przedsięwzięcia finansowego wybrało Konsorcjum Solaris Bus& Coach oraz PKO Leasing SA. Firmy te wygrały przetarg i przez najbliższe 8 lat MPK dzierżawić będzie od nich 25 autobusów.  Po tym okresie i spłacie rat pojazdy będą własnością MPK.

Umowę w sprawie dzierżawy podpisali przedstawiciele zainteresowanych stron w zajezdni MPK przy ulicy Warszawskiej.

„Dla mieszkańców Poznania nowe autobusy to same korzyści, bo wszystkie pojazdy są klimatyzowane i dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych.  Zawarta umowa dzierżawy ma także pozytywny wpływ na miejskie finanse. MPK Poznań nie wydając jednorazowo dużej kwoty pieniędzy, a zobowiązując się jedynie do opłacania miesięcznego czynszu dostało w użytkowanie nowoczesny tabor warty wiele milionów złotych”- powiedział Radosław Hoc, wiceprezes Zarządu PKO Leasing

– Ta nowa forma unowocześniania taboru jest bardzo korzystna dla nas i naszych pasażerów. Musimy wycofać 32 Neoplany i MAN-y. Jak zapewnić nowe w ich miejsce,  bez angażowania środków inwestycyjnych? Dzierżawa to pomysł, który wypróbowaliśmy już w 2003 roku”– mówi Wojciech Tulibacki, prezes Zarządu MPK Poznań. – „Istotną nowością  będzie system pomiaru zużycia paliwa oraz oceny bezpieczeństwa jazdy. System będzie przekazywał kierowcy dynamiczną informację o zużyciu paliwa, wysokości obrotów silnika, gwałtownym przyśpieszaniu. To jest sposób na kontrolę płynności jazdy i zużycia paliwa. Dzięki niemu nasi kierowcy będą mogli się doskonalić w zakresie techniki jazdy i eko-drivingu.”– wskazuje prezes Tulibacki.

Autobusy dostarczone będą za kilka miesięcy – w październiku (10 pojazdów) i w grudniu (pozostałe 23). Zastąpią one najstarsze autobusy marki MAN i Neoplan. Nowe autobusy będą wyposażone we wszystkie udogodnienia, takie jakie mają najnowsze Solarisy jeżdżące po Poznaniu w barwach MPK. Będzie więc klimatyzacja w części pasażerskiej, biletomaty, informacja świetlna i głosowa; będzie też możliwość korzystania w nich z Internetu. Pojazdy będą wyposażone w silniki najnowszej generacji, oszczędne w zużyciu paliwa i spełniające europejskie normy zanieczyszczania powietrza.

Warto wspomnieć, iż MPK, wraz z nowymi dostawami autobusów Solaris Urbino, będzie miało około 300 pojazdów tej marki. Ponadto, po poznańskich trasach jeździ 45 tramwajów Solaris Tramino. Nie trzeba przypominać, iż cały ten tabor jest niskopodłogowy.

Tekst i zdjęcia: Andrzej Świątek

Dodaj komentarz