Raport o bezrobociu absolwentów Poznania i powiatu poznańskiego


Powiatowy Urząd Pracy w Poznaniu już po raz czternasty przygotował opracowanie przedstawiające sytuację absolwentów szkół na lokalnym rynku pracy.

W tym roku uruchomiona została dodatkowo strona internetowa: www.absolwenci.poznan.pl. Przedstawia ona dane zawarte w Raportach na przestrzeni ostatnich lat. Taka forma prezentacji informacji ma trafić do ludzi młodych oraz ich rodziców. Wiedza zamieszczona na stronie może być pomocna przy dokonywaniu świadomego wyboru dalszej drogi kształcenia przez młodych ludzi.
STATYSTYKA
W Powiatowym Urzędzie Pracy w Poznaniu na koniec lutego 2013 roku zarejestrowane były 23.483 osoby bezrobotne, czyli o 21,5% więcej osób niż w analogicznym okresie roku 2012.
W ogólnej liczbie zarejestrowanych bezrobotnych znajdowało się 2.977 osób w wieku do 25. roku życia, Stanowiły one 12,68% ogółu zarejestrowanych bezrobotnych, natomiast w lutym 2012 roku – 14,37%. Udział młodzieży do 25. roku życia w ogólnej liczbie zarejestrowanych bezrobotnych odniesieniu do lutego 2012 roku spadł o 1,69 punktu procentowego.
ABSOLWENCI
Analiza sytuacji absolwentów na poznańskim rynku pracy, który obejmuje miasto Poznań i powiat ziemski – 17 gmin, została oparta o dane dotyczące liczby absolwentów analizowanych szkół w zestawieniu z liczbą absolwentów tych szkół, którzy zarejestrowali się w Powiatowym Urzędzie Pracy w Poznaniu.
Analizowane szkoły w 2012 roku ukończyło 54.433 osoby.
Przedmiotem analizy na potrzeby Raportu objęto grupę osób, która w 2012 roku ukończyła szkoły ponadgimnazjalne (z terenu Poznania i powiatu poznańskiego) i zarejestrowała się w urzędzie pracy okresie od marca 2012 roku do końca lutego 2013 roku.

BEZROBOTNI ABOLWENCI – ZAREJESTROWANI W PUP
W okresie od marca 2012 roku do końca lutego 2013 roku w urzędzie zarejestrowało się 1783 absolwentów, co w porównaniu do danych sprzed roku stanowi nieznaczny wzrost o 48 osób.

Struktura bezrobotnych absolwentów według poziomu wykształcenia przedstawia się następująco:
– absolwenci zasadniczych szkół zawodowych – 12,39 ogółu,
– absolwenci techników zawodowych – 16,43%,
– absolwenci liceów profilowanych – 0,90%,
– absolwenci liceów ogólnokształcących – 11,05%,
– absolwenci policealnych studiów zawodowych – 5,5%,
– absolwenci szkół wyższych – 53,73%.

WSKAŹNIK BEZROBOCIA
Wskaźnik bezrobocia absolwentów szkół – to procentowy udział liczby absolwentów zarejestrowanych jako bezrobotni w odniesieniu do ogółu absolwentów kończących szkoły.
Wskaźnik ten oblicza się w odniesieniu do poszczególnych szkół, poziomów i typów szkół oraz jako wskaźnik dla całego „rocznika” absolwentów. Średni wskaźnik bezrobocia dla wszystkich absolwentów wyniósł 3,28% i w porównaniu do danych z poprzedniego Raportu parametr ten wzrósł o 0,11 punktu procentowego.
Wysokość wskaźnika bezrobocia dla poszczególnych typów szkół jest zróżnicowana i zależy od wielu czynników:
– zapotrzebowania rynku pracy na dane kwalifikacje,
– kompetencje (podaż ofert pracy),
– jakości kształcenia,
– indywidualnych możliwości podjęcia pracy przez absolwentów (oczekiwania, aktywność, mobilność, determinacja itp.).

Inną kwestią jest wysokość wskaźnika bezrobocia absolwentów wyższych uczelni, który znacznie odbiega od wskaźników dla pozostałych szkół ponadgimnazjalnych. Wynika to w dużej mierze
z faktu, że Poznań jest dużym ośrodkiem akademickim i część absolwentów szkół wyższych po ukończeniu nauki wraca w rodzinne strony i nie rejestruje się w poznańskim urzędzie.
Wskaźnik bezrobocia dla absolwentów poszczególnych typów szkół wyniósł:
– 19,89% – dla absolwentów zasadniczych szkół zawodowych (w porównaniu do danych
z poprzedniego Raportu – wzrost o 4 punkty procentowe),
– 13,58% – dla absolwentów techników i szkół równorzędnych (spadek o 0,37 punktu procentowego),
– 9,76% – dla absolwentów liceów profilowanych (spadek o 1,97 punktu procentowego),
– 3,89% – dla absolwentów policealnych studiów zawodowych (bez zmian),
– 3,00% – dla absolwentów liceów ogólnokształcących (wzrost o 0,02 punktu procentowego),
– 2,29% – dla absolwentów wyższych uczelni (spadek o 0,01 punktu procentowego).

ZAWODY ABSOLWENTÓW
W Raporcie przedstawione zostały także dane dotyczące liczby absolwentów według poziomu wykształcenia. Dają one obraz w jakich zawodach najchętniej kształcili się młodzi ludzie.

 Zasadnicze szkoły zawodowe
W 2012 roku analizowane szkoły zawodowe ukończyło 1111 absolwentów, co stanowi wzrost o 60 osób (o 5,71%) w stosunku do danych z poprzedniego Raportu.
– kucharz małej gastronomii – 333 absolwentów (29,97% ogółu absolwentów zasadniczych szkół zawodowych, w poprzednim roku – 20,46%),
– fryzjer – 184 absolwentów (16,56%, w poprzednim roku – 11,8%),
– sprzedawca – 99 absolwentów (8,91%, w poprzednim roku – 9,8%),
– mechanik pojazdów samochodowych – 88 absolwentów (7,92%, w poprzednim roku – 10,57%).

 Technika i szkoły równorzędne
Analizowane szkoły ukończyło w 2012 roku 2158 absolwentów, co w porównaniu do danych
z poprzedniego Raportu stanowi wzrost o 93 osoby (4,5%). Najliczniej reprezentowane zawody na tym poziomie wykształcenia:
– technik informatyk – 268 osób (12,42% ogółu absolwentów techników, w poprzednim roku – 11,82%),
– technik hotelarstwa – 239 osób (11,08%, w poprzednim roku – 10,85%),
– technik ekonomista – 173 osoby (8,02%, w poprzednim roku – 7,46%),
– technik logistyk – 164 osoby (7,6%),
– technik pojazdów samochodowych – 133 osoby (6,16%),
– kucharz – 128 osób (5,93%).

 Policealne studia zawodowe
W 2012 roku analizowane szkoły policealne ukończyło 2521 absolwentów, co w odniesieniu do poprzedniego roku stanowi wzrost o 514 osób (25,61%). Wśród absolwentów tego poziomu najwięcej osób uzyskało kwalifikacje zawodowe:
– technika usług kosmetycznych – 397 osób (15,75% ogółu absolwentów szkół policealnych,
w poprzednim roku 16,49%),
– technika farmaceutycznego – 212 osób (8,41%, w poprzednim roku – 8,12%),
– technika administracji – 171 osób (6,78%, w poprzednim roku – 9,22%),
– technika informatyka – 166 osób (6,58%).

 Wyższe uczelnie
Wyższe uczelnie zlokalizowane w Poznaniu w 2012 roku ukończyło 41.905 absolwentów, co w odniesieniu do danych sprzed roku stanowi spadek o 974 osoby (2,27%). Podobnie jak
w latach poprzednich wśród absolwentów szkół wyższych dominowały następujące kierunki:
– pedagogika (bez pedagogiki specjalnej) – 3968 osób (9,47% ogółu absolwentów szkół wyższych, w poprzednim Raporcie – 7,85%),
– zarządzanie – 3187 osób (7,61%, w poprzednim roku – 7,85%),
– finanse i rachunkowość – 2800 osób (6,68%, w poprzednim roku – 6,89%),
– filologie – 2180 osób (5,20%, w poprzednim roku – 5,98%),
– administracja – 1656 osób (3,95%, w poprzednim roku – 4,32%),
– turystyka i rekreacja – 1628 osób (3,88%).

WNIOSKI 

Na problem bezrobocia osób młodych – absolwentów, który jest zauważalny w całej Europie, wpływa wiele czynników. Analizując powyższą problematykę lokalnie, w oparciu o dane z opracowania oraz o liczne publikacje na ten temat można wyróżnić obszary, które mają szczególne znaczenie w tej kwestii.
1. Świadomy wybór szkoły. Istotne znaczenie ma wybór kierunku kształcenia w oparciu o predyspozycje, zainteresowania, przy indywidualnym wsparciu profesjonalnego doradcy zawodowego. Specjaliści podkreślają, że przemyślany, zgodny z predyspozycjami wybór kierunku kształcenia to pierwszy krok do sukcesu zawodowego w przyszłości.
2. Jakość oferty edukacyjnej. Powinna ona elastycznie i szybko reagować na zapotrzebowanie lokalnego rynku pracy. W tej kwestii ważnym jest partnerstwo pomiędzy organami prowadzącymi szkoły ponadgimnazjalne a przedsiębiorcami – pracodawcami, którzy współpracując w zakresie opiniowania treści nauczania, a szczególnie programów praktyk, staży mogą mieć bezpośredni wpływ na kompetencje i kwalifikacje absolwentów szkół.
3. Niski poziom umiejętności. Problem bezrobocia absolwentów szkół wynika także z braku lub niewielkiego doświadczenia zawodowego, a także niedostatecznych umiejętności zastosowania zdobytej wiedzy w praktyce. Pracodawcy narzekają na niewystarczające umiejętności w zakresie organizacji pracy, poprawnej samooceny czy efektywnej komunikacji absolwentów szkół. Takie umiejętności zdobywa się w środowisku pracy, na stażach, praktykach, stąd tak ważnym elementem edukacji jest zdobywanie praktyki i doświadczeń zawodowych. Wymaga to od pracodawców włączenia się w edukację praktyczną uczniów i studentów.
4. Indywidualna aktywność. Kolejnym czynnikiem wpływającym na problem bezrobocia, nie tylko młodzieży jest indywidualna aktywność i umiejętności poszukiwania pracy. Doradcy zawodowi, osoby zajmujące się rekrutacją zwracają uwagę na niski poziom umiejętności przygotowywania dokumentów aplikacyjnych, prowadzenia skutecznych rozmów kwalifikacyjnych, prezentacji. Eksperci coraz częściej wskazują na potrzebę promocji przedsiębiorczości, kształcenia ustawicznego i elastyczności.

Dodaj komentarz