Najbliższa premiera poznańskiego Teatru Wielkiego odbędzie się 28 czerwca w… hali Arena. „Parię” Stanisława Moniuszki reżyseruje Graham Vick, kierownictwo muzyczne objął Gabriel Chmura.
Graham Vick to jeden z najważniejszych współczesnych reżyserów operowych, ceniony zwłaszcza za swoje nieszablonowe podejście i odczytywanie na nowo znanego repertuaru. Pracował z największymi teatrami na świecie, jak La Scala czy Metropolitan Opera, jednak rdzeniem jego aktywności są spektakle tworzone z Birmingham Opera Company, którą założył w 1987 roku. Na zaproszenie Teatru Wielkiego w Poznaniu po raz pierwszy reżyserować będzie w Polsce.
Dla Vicka podstawą jest stwierdzenie, że muzyka należy do wszystkich, że każdy ma środki i możliwości, żeby ją tworzyć – bo zasadniczo jest jej tworzywem. Jest to szczególnie ważne, jeśli chodzi o głos i co za tym idzie – śpiew. Stąd też jego pragnienie uczynienia opery zjawiskiem otwartym i dostępnym powszechnie, demokratycznym i wyzwalającym. Jak sam to ujął: nie musisz być wykształcony, żeby opera cię poruszała i ekscytowała. Swoimi realizacjami przeczy często spotykanym stereotypom o ekskluzywności tego gatunku, zrywa ze snobistyczną otoczką, kultem gwiazd-śpiewaków. Wraca do sedna, czyli do przeżycia, do indywidualnego doświadczenia, które jest źródłem emocji, zwłaszcza empatii. Przypomnienie o tej zdolności do faktycznego przejęcia się losem postaci i wspólnego z nią odczuwania jest sensem jego spektakli. Chodzi o wejście w świat przedstawiany z własnym bagażem doświadczeń, ze swoją wyjątkowością, a nie o „prawidłowe” zrozumienie czy odczytanie, co autor miał na myśli.
Jednym ze sposobów na wydobycie tego potencjału z utworu jest realizacja spektakli poza teatrami, w miejscach nie kojarzonych na co dzień ze sztuką. Stąd pomysł, żeby w Poznaniu zaprezentować „Parię” Stanisława Moniuszki w Arenie. Dla Vicka ta najmniej znana opera kompozytora to przede wszystkim opowieść o strachu przed innością, wykluczeniu, którego system kastowy jest ostrym przykładem, ale traktowanym tutaj metaforycznie. Innym ważnym motywem jest wszechobecny w operach konflikt pomiędzy miłością a władzą i prawem (ludzkim bądź boskim), który nabiera wyrazistości w hierarchicznym społeczeństwie. Z takim uporządkowaniem wiąże się również istotna kwestia ojcostwa, powinności dzieci wobec rodziców, czy stosunków między pokoleniami.
Obsada:
- Idamor – Dominik Sutowicz
- Neala – Monika Mych-Nowicka
- Ratef – Pavlo Tolstoy
- Akebar – Szymon Kobyliński
- Dżares – Mikołaj Zalasiński
- Kapłanka – Aleksandra Pokora
Realizatorzy:
- kierownictwo muzyczne – Gabriel Chmura
- reżyseria – Graham Vick
- scenografia i kostiumy – Samal Blak
- choreografia – Ron Howell
- reżyseria świateł – Giuseppe di Iorio
- kierownictwo chóru – Mariusz Otto
- współpraca muzyczna – Katarzyna Tomala-Jedynak, Grzegorz Wierus
- reżyser asystujący – Krzysztof Cicheński
- asystenci reżysera – Andrzej Ogórkiewicz, Bartłomiej Szczeszek
- asystenci choreografa – Viktor Davydiuk, Evgenia Meissner.
Bilety do kupienia w kasie teatru lub na http://bilety.opera.poznan.pl/ – do 17 czerwca w cenie 50 zł
Kolejny spektakl 30 czerwca (również w streamingu Opera Vision)
Autor plakat: Andrzej Pągowski.