Poznaj budowę i zastosowanie pasków klinowych


Pasek klinowy to jeden z rodzajów pasów napędowych. Ma wyjątkowo szerokie zastosowanie – można go znaleźć w urządzeniach z niemal każdej dziedziny przemysłu. Jeśli chcesz dowiedzieć się, do czego jest stosowany i na jakie rodzaje się dzieli, razem ze sklepem EBMiA.pl zapraszamy do lektury.

Funkcje pasów klinowych

Zadaniem pasów klinowych jest przenoszenie momentu obrotowego z koła pasowego, które zlokalizowane jest na wale jednostki zasilającej, na koła pasowe odbiorczych urządzeń. Ta praca jest wykonywana dzięki tarciu, powstającemu pomiędzy kołem pasowym a pasem. To zjawisko sprawia, że pas zostaje wsunięty w koło pasowe, przez co straty energii są niższe, natomiast moment obrotowy z łatwością zostaje przeniesiony.

Budowa pasków klinowych

Pasek klinowy w przekroju przypomina kształtem trapez. Jego najważniejsze cechy to wytrzymałość i rozciągliwość. Złożony jest z trzech warstw: nośnej (wytworzonej ze stalowych albo poliamidowych linek wzmacniających pas), tkaninowo-gumowej oraz podatnej (zrobionej z kauczuku lub gumy). Pasek klinowy można również otrzymać w wersji klasycznej oraz uzębionej. Każda z nich może dzielić się na paski wysokoprofilowe, szerokoprofilowe z ciętymi bokami, zespolone i paski o klasycznych profilach.

Najważniejsze cechy pasków klasycznych

Paski klinowe klasyczne mają szerokie zastosowanie. Wykorzystamy je m.in. w rolnictwie, budownictwie czy też przemyśle. Składają się z trzech warstw, z których pierwsza odpowiada za przenoszenie siły rozciągającej. Wytwarzana jest najczęściej ze stalowych lub nylonowych linek. Z kolei warstwa druga odpowiada za tarcie. Jej zadaniem jest minimalizowanie poślizgu powstającego na kole pasowym. Na koniec trzecia warstwa, czyli inaczej warstwa kryjąca, odpowiadająca za zabezpieczenie paska przed uszkodzeniami i czynnikami, które mogłyby zmniejszyć jego wytrzymałość.

Najważniejsze cechy pasków uzębionych

Drugi rodzaj to paski klinowe uzębione. Ich cechą charakterystyczną jest możliwość pracy przy wysokich prędkościach obrotowych, a także z dużymi obciążeniami. Uzębienie paska, które występuje na zewnątrz oraz wewnątrz ma za zadanie zwiększyć elastyczność na bocznych powierzchniach pasa, jak również zmniejszyć tarcie wewnętrzne, które powstaje w warstwie ściskanej. Taka budowa umożliwia zwiększenie odporności zmęczeniowej, przez co paski klinowe uzębione są w stanie przenosić większe wartości niż paski klinowe klasyczne. Są one najczęściej stosowane w motoryzacji z powodu wysokiej wytrzymałości i ze względu na przystosowanie do pracy z wąskimi kołami pasowymi.

Bogaty wybór pasków zarówno klasycznych, jak i uzębionych znajdziesz w sklepie internetowym EBMiA.plhttps://www.ebmia.pl/pasy-klinowe-kola-pasowe-c-196_479_480.html

 

Dodaj komentarz