Zanim autobusy elektryczne wyjadą na trasy


Od tygodnia na poznańskich ulicach testowany jest 12-metrowej długości autobus elektryczny marki Solaris. To już drugi taki pojazd; pierwszy – przegubowy, w barwach warszawskich, jeździł na wybranych liniach w Poznaniu, w roku ubiegłym.

Testy autobusów to pierwszy etap – przygotowawczy – do wprowadzenia pod koniec 2019 roku zamówionych w firmie Solaris Bus&Coach S.A. autobusów elektrycznych. Powstaną też w zajezdniach  i na niektórych pętlach, np. na osiedlu Sobieskiego, czy na Garbarach, ładowarki, dzięki którym autobusy będą mogły bez przeszkód jeździć liniowo według dziennego rozkładu jazdy.

Autobus elektryczny 12-metrowy, z numerem bocznym „1900”, który aktualnie jest testowany, jeździł na linii 163, a ostatnio przejechać się nim można na trasie „190-ki”.

Jazda jest cicha i przyjemna, szum silnika przypomina przejazd trolejbusu; dla starszych poznaniaków, którzy pamiętają lata 60-te ubiegłego wieku, kiedy trolejbusy kursowały w Poznaniu, podróż elektrycznym autobusem jest więc pewnego rodzaju przypomnieniem dźwięku elektrycznego silnika w autobusach z „szelkami na dachu”. Choć nie ma co porównywać konstrukcji współczesnych nowoczesnych autobusów elektrycznych z tamtymi trolejbusami, które korzystały z rozwieszonej nad jezdnią trakcji elektrycznej.

Zakupionych będzie 21 autobusów z napędem elektrycznym, co jest nowością w poznańskim MPK. Decydując się na dostawę pojazdów elektrycznych poznański przewoźnik wskazuje, jakiej znaczenie ma dla niego ekologia, a więc także czyste powietrze.

Autobusy, które zostaną dostarczone za około półtora roku, spełniać mają najwyższe europejskie standardy w zakresie bezpieczeństwa i ekologii. Będą to autobusy niskopodłogowe, przyjazne dla niepełnosprawnych i osób z wózkami dziecięcymi, z systemem wewnętrznego i zewnętrznego monitoringu, z klimatyzacją oraz drzwiami odskokowo – przesuwnymi, co gwarantuje szersze i łatwiejsze wejście oraz płynną wymianę pasażerów, a także energooszczędne oświetlenie w technologii LED.

Dostawa autobusów elektrycznych odbędzie się w dwóch etapach; 15 pojazdów przegubowych, 18 metrowej długości, zaplanowana została do 16 grudnia 2019 roku, a 6 pojazdów standardowych, czyli 12metrowych, do 28 lutego 2020 roku. Koszt zakupu  21 pojazdów to około 74 mln złotych. Konieczne jeszcze będzie do tego czasu przygotowanie  infrastruktury do ładowania akumulatorów w tych autobusach.

Zdjęcia: Andrzej Świątek

 

Dodaj komentarz