Rozpoczynają się remonty torowisk


2 lipca, w dniu kiedy tramwaje wrócą na ul. Hetmańską, rozpoczną się dwa kolejne remonty – na skrzyżowaniu ulic Grunwaldzkiej i Grochowskiej oraz na ul. 28 Czerwca 1956r.

– Na najbliższe lata na odnowę torów i sieci mamy w Wieloletniej Prognozie Finansowej zagwarantowane ponad 120 mln zł, z czego w tym roku przeznaczymy 25 mln zł. Przeprowadzamy remonty, żeby jeździło się bezpieczniej i szybciej. Żeby komunikacja publiczna była niezawodna i komfortowa – mówi Piotr Snuszka, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Poznaniu. – Widzimy, że z roku na roku coraz więcej pasażerów korzysta z transportu publicznego, w związku z tym warto wydawać te środki, żeby poprawiać standard obsługi pasażera. Z prowadzonych prac wynikać będą zamknięcia poszczególnych odcinków. Warto je jednak wykonywać, ponieważ z naszych wyliczeń wynika, że każdy remontowany odcinek przyspieszy przejazd o co najmniej 1 minutę – dodaje dyrektor ZTM.

Grunwaldzka/Grochowska

W poniedziałek, 2 lipca, rozpocznie się przebudowa przejazdu na skrzyżowaniu ul. Grunwaldzkiej i Grochowskiej.

– Przejazd ten był zrobiony w starej technologii. Jest on zalany asfaltem i co kilka lat wymagał zmiany nawierzchni. Teraz torowisko zamontowane będzie nie na asfalcie, ale na płycie gumowej montowanej w torowisku i międzytorzu. W tej technologii wykonany jest m.in. przejazd na skrzyżowaniu ulic Winogrady i Armii Poznań przy Cytadeli. Tego typu rozwiązanie powinno zagwarantować wytrzymałość na około 15 lat, czyli dłużej niż torowisko w asfalcie czy na płycie betonowej – wyjaśnia Wojciech Tulibacki, prezes zarządu MPK Poznań.

Prace przy naprawie przejazdu potrwają od 2 do 15 lipca. W tym czasie na odcinku ul. Grunwaldzkiej od ronda Jana Nowaka Jeziorańskiego do Junikowa kursować będą autobusy zastępcze T6.

– Trasa będzie obsługiwana przez tabor wysokopojemny, w takcie co 5 minut – zaznacza Piotr Snuszka.

W związku z remontem torowiska tramwajowego, nastąpią czasowe zmiany w organizacji ruchu w rejonie skrzyżowania ulic Grunwaldzkiej i Grochowskiej. Nie będzie możliwości skręcania w lewo, ani przejazdu przez skrzyżowanie na wprost w ciągu ul. Grochowskiej.
Przejazd w kierunkach niedostępnych na skrzyżowaniu będzie możliwy z wykorzystaniem nawrotek za skrzyżowaniem – na wysokości wylotu ul. Włodkowica (dla chcących skręcić w kierunku ul. Bukowskiej lub Bułgarskiej) oraz nawrotki pomiędzy ul. Marszałkowską i Konfederacką (dla chcących skręcić w kierunku centrum lub ul. Hetmańskiej).
Sygnalizacja świetlna na skrzyżowaniu będzie w tym czasie wyłączona, a prędkość maksymalna pojazdów będzie ograniczona do 30 km/h.

W poniedziałek, 16 lipca, tramwaje wrócą na swoje stałe trasy.

28 Czerwca 1956r.

Również w poniedziałek, 2 lipca, rozpocznie się przebudowa na trasie od skrzyżowania ul. Hetmańskiej z ul. 28 Czerwca 1956r. do pętli Dębiec. Na półtorakilometrowym odcinku wymieniona będzie cała sieć trakcyjna. W niektórych miejscach wymienione również będą podkłady i płyty. Na pętli z kolei zmodernizowany zostanie system sterowania zwrotnicami oraz stanie tablica informacji pasażerskiej.

Prace na ul. 28 Czerwca 1956r. potrwają do końca wakacji. W tym czasie z przystanku „Pamiątkowa”, przez ulice Rolną i Wspólną, do pętli na Dębcu pojadą autobusy zastępcze T2. Będą one kursowały co 7,5 minuty.

Węzeł Półwiejska

Trwają prace na tzw. węźle Półwiejska, czyli skrzyżowaniu ulic Górna Wilda i Królowej Jadwigi.

– Musimy w tym miejscu wymienić zwrotnice i rozjazdy od strony ul. Górna Wilda do Królowej Jadwigi. Zwrotnica zjazdowa jest obecnie nieczynna, a zwrotnica najazdowa jest starego typu, sterowana z tramwaju. Obecnie nowe zwrotnice sterowane są w systemie ITS i taka też będzie zamontowana na tym skrzyżowaniu – zaznacza prezes MPK.

Tramwaje linii nr 1, 7 i 29 pojadą w tym czasie objazdem przez ul. Wierzbięcice.

7-8 lipca, przez dwa dni, potrwają prace na odcinku ul. Królowej Jadwigi pomiędzy ul. Wierzbięcice a ul. Górna Wilda.

– Tam zwrotnice są w dobrym stanie technicznym, ale musimy zamontować nowe skrzynie napędowe dla systemu ITS – dodaje Wojciech Tulibacki.

Prace te realizowane są ze względu na poprawę bezpieczeństwa, ale także przejezdności tej trasy oraz skrętu z ul. Królowej Jadwigi w Górną Wildę i odwrotnie. Będzie ona wykorzystywana w momencie zamknięcia przejazdu tramwajów ul. Wierzbięcice, na który to remont miasto otrzymało dofinansowanie unijne. Trasa przez ul. Wierzbięcice, wraz z nowym torowiskiem na ul. Ratajczaka, będzie bowiem najkrótszą drogą łączącą centrum z Wildą.

– Wszystkie zaplanowane prace są bezwzględnie konieczne, żeby poprawić przejezdność i bezpieczeństwo oraz zmniejszyć awaryjność na tych odcinkach – podkreśla dyrektor ZTM.

Do połowy lipca część linii będzie zawieszona, a część zmieni swoje stacje końcowe. Na przykład „szóstka” zamiast na Junikowo pojedzie na os. Sobieskiego, a tramwaj linii nr 1 skończy swój bieg na placu Wielkopolskim.

Wszystkie te zmiany i komunikaty są dostępne na stronie www.ztm.poznan.pl. RB

Czytaj także:

Dodaj komentarz