W Solarisie powstaje najdłuższy trolejbus


W biurze projektowym Solarisa w podpoznańskim Bolechowie powstaje nowy pojazd: 24- metrowej długości trolejbus. Będzie to kolejny innowacyjny produkt tej firmy.

 

Solaris Trollino-24 będzie pojazdem trójczłonowym z dwoma przegubami, nowocześnie wyposażony, m.in. w baterie (ładowane podczas jazdy) dużej mocy, umożliwiający również przejazd poza trakcją. Prototypowy pojazd tej długości powstaje też z myślą seryjnej produkcji nie tylko trolejbusów, ale i autobusów hybrydowych. Latem 2018 r., kiedy wyjedzie z Bolechowa, będzie testowany w wybranych miastach europejskich, w których jest sieć trolejbusowa.

Trollino-24 z pewnością testowane byłoby w Poznaniu, gdyby funkcjonowała w nim linia trolejbusowa. Niestety, ostatnia trasa z Ogrodów do Smochowic (linia 103) została zlikwidowana 48 lat temu – 29 marca 1970 roku. Poznań był pionierem wśród polskich miast w rozwoju komunikacji trolejbusowej. Pierwsza linia uruchomiona została 12 lutego 1930 roku, a trolejbusy jeździły ze Śródki do podmiejskiego osiedla Główna. Linia ta (oznaczona nr 101) została zlikwidowana w 1967 roku. Być może komunikacja trolejbusowa w Poznaniu funkcjonowałaby do obecnych czasów, ale o jej likwidacji zdecydowała niefunkcjonalność: poszczególne linie (a było ich siedem w najlepszych dla nich latach 50-tych ub. wieku) były ze sobą niepołączone – nie przeprowadzona została trasa przez centrum miasta. Trolejbusy obsługiwały jedynie peryferyjne rejony Poznania.

W Polsce trolejbusy jeżdżą tylko w Gdyni i Sopocie, Lublinie oraz w Tychach. Może konstruowane Trollino-24 na testy zawita kiedyś i do któryś z tych miast?

Zdjęcie:  Solaris Bus & Coach S.A

Dodaj komentarz